Jag ska byta till nytt tvättställ och blandare (Grohe) och tänkte då även passa på att installera kulventiler just innan anslutningen till blandaren. Men jag vet inte riktigt vilken kulventil jag ska köpa för att göra detta på smidigast möjliga sätt.

På bilden syns den befintliga inkopplingen (rör med 12 mm ytterdiameter). De löst hängande slangarna är alltså min nya blandare som enligt manualen har en gänga som heter G 3/8.
Kan jag hitta en kulventil som jag gängar in i befintlig anslutning och sedan skruvar ihop med blandaren? Eller måste jag kapa rören och göra en klämkoppling (vilket dessutom ökar risken för att blandarens slangar inte riktigt når hela vägen fram)?

Tacksam för tips! (Säg till om ni vill veta mått på befintliga muttrar.)

IMG_20160515_201054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frendan
  • Laddar…
Krilleman
rickardk skrev:
Du behöver en Vatette kulventil RSK 8547095:[länk]

Komplettera med 15x12 förminskning RSK 1945187
[länk]
Det blir lite onödigt. Köp istället en vanlig 12x10mm ballofix. RSK: 8546961 och kasta klämring + mutter på 10mm sidan så får du 3/8 gänga med slät ansats! Behovet av förminskning utgår då och den är billigare.

Tex;
http://www.vvs-klimat.se/product.html/vatette-kulventil-med-vred
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Aha det visste jag inte att den var slät i 10-ändan. Bra tips!
 
Krilleman
Rak 12mm ballofix med 12mm planadapter fungerar också fint! (y)
 
  • Gilla
Benan54
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Det blir lite onödigt. Köp istället en vanlig 12x10mm ballofix. RSK: 8546961 och kasta klämring + mutter på 10mm sidan så får du 3/8 gänga med slät ansats! Behovet av förminskning utgår då och den är billigare.

Tex;
[länk]
Tack för tipsen!
Jag hade dock fått för mig att klämringskoppling hör ihop med konisk ände (på kulventilen), vilket ju isf inte skulle passa ihop med blandarens anslutning (eftersom man riskerar skära sönder packningen då)? Har jag missförstått saken?
 
Krilleman
Du har helt rätt. Men just 10mm-ändarna har en slät ansats "inbyggd". Svårt att förklara, jag kan lägga upp en bild imorgon så förstår du när du ser det.
 
Ett specialfall alltså? Hör det ihop med fabrikat också, så att man måste köpa just Ballofix? Finns ju annars lite mer lättåtkomliga kulventiler på Biltema, Jula osv (fast kvaliteten kanske är märkbart sämre?).
 
Krilleman
Precis, Vatettes kopplingar som är 12x10 (även ballofix) har 3/8-gänga på 10mm sidan också. För att ta upp mellanskillnaden från 12mm så är bara mässingen lite tjockare. Se bild. 10mm underst & 12mm överst. Samma storlek på muttern. Visserligen är det två raka kopplingar, men principen är den samma!

På byggladornas kopplingar är muttern betydligt mindre för 10mm.

[Off Topic - ON]:
Men detta gäller inte 15x10 ballofixer. Då får du en 15x12 ballofix med 12x10 förminskning i. Dock så är det inte så på 15x10 raka kopplingar. Där är det samma princip med tjockare gods som ger en slät yta.
[Off Topic - OFF]


Summa summarum: Köp inte kopplingar på bygglador. Köp en koppling som håller med garantier om det ev skulle vara fel på dessa. Inte kostar det mycket mera pengar heller. Håll er till VSH Conex eller Vatette.

Endast Vatette om jag själv skulle välja!

Monteringsanvisning Vatette klämringskopplingar:
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf

Vatette.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Köp en koppling ...", "Du behöver en Vatette ...", "Köp istället en vanlig 12x10mm ..."

Men behöver han inte två?
 
Krilleman
Såklart, undermedvetet! :D

Eller så behöver TS en fabrik och tillverka själv!
 
Det går med en 12x12 om man inte drar åt som f*n men en 10x12 är självklart bättre.
 
  • Gilla
Jimi Mancini
  • Laddar…
Krilleman
Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Det går med en 12x12 om man inte drar åt som f*n men en 10x12 är självklart bättre.
Nej nej nej. Helt fel!

Det går inte alls bra utan planadapter i 12mm klämrings-ände.
 
Krilleman
Precis som du skriver, det är en konisk yta som skär sönder packningen.

Varför fuska i rörmokeriets värld?

Lekande mutter med packning ska ha slät ansats att täta mot!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.