Sådde ny gräsmatta för 3 veckor sedan, haft otur att det inte regnat en droppe efter det utan har fått vattna varenda kväll nu i 3 veckor, det har kommit lite spridda skurar med tunt gräs men på vissa stället inget alls. Weibulls villa classic skulle visst vara snabbväxande men allt vatten vi vräkt ut har hittills gett ett mycket magert resultat.

Nu idag så har det äntligen regnat ordentligt i timmar så vi slipper vattningen ikväll.
Hur långt tid tar det egentligen innan man ser något sammanhängande resultat och antydan till något som liknar en gles gräsmatta? Man är ju otålig och 3 veckor är låååååååång tid i min värld.
 
För oss tog det två månader efter sådd (i juni 1999). Så än är det inte för sent att hoppas.

Finns det någon kunnig som kan bekräfta om jag minns rätt: Jag har för mig att jag har hört att nysådd gräsmatta helst ska vattnas mitt på dan, för att det precis nygrodda gräset kan vara så känsligt att det torkar ihjäl över dagen om det inte får ett fukktillskott mitt på? Stämmer det?
 
Farzan skrev:
att nysådd gräsmatta helst ska vattnas mitt på dan, för att det precis nygrodda gräset kan vara så känsligt att det torkar ihjäl över dagen om det inte får ett fukttillskott
Jodå, visst stämmer det! Det är därför det är utmärkt att så tidig höst eftersom markfuktigheten är högre. Jag brukar vid nysådd duscha över gräsfröjorden med väldigt svag/bred/tunn stril precis så att fröna fuktas och detta mitt på dagen. Så fort gräset börjar etablera sig upphör jag med mittpådagenduschningen. Risken som robban utsatt sina små frön för är att fröna ruttnar under natten. Nu tror jag inte att detta är någon fara utan bara att robban är lite otålmodig ;).
 
:) Då finns det hopp än, jovisst Yonna är jag otålmodig. Då har vi gjort någorlunda rätt med att vattna lite lätt mitt på dagen och blött ner ytan på kvällen så det inte torkat ut fullständigt, läste någonstans att om fröet börjat gro så får det inte torka ut för då förstörs det. Men bara att försöka ha tålamod då om det tog 2 Mån.för Farzans gräs att komma ordentligt. Trots allt känns det lite lugnare med dom beskeden.
Nu skall det bli regnigt resten av veckan här i Skåne så vattning är inte att tänka på utan låta naturen ha sin gång.
 
Förutom vatten så behövs ju värme . . . så om bara den kommer tillbaka . . . ;)
 
Jag bor också i Skåne och sådde precis som du med Villa Classic, jag sådde i mitten på April och på västsidan har mitt gräs börjat ta sig ganska bra men på norr och öster är det väldigt glest med en massa plättar där det inte kommit något alls, det var extrapris på mina frö när jag köpte dom, och nu förstår jag varför, för sista försäljningsdag var satt till JUN-06, på påsen jag köpte förra veckan för att komplettera med så stod det JUN-07... jag vet inte hur mycket sämre fröna gror när det börjar närma sig bäst före dagen....
 
Nästan tur att det inte regnat egentligen. Har hört många som fått sådden förstörd av kraftigt regn så att det bildas pölar och flyter iväg och klumpar ihop sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.