När du säljer din begagnade bil anger du bilmärket i annonsen eller hur. Du skriver inte bil säljes.

Varför anges inte vilken hustillverkare det är vid husannons både i media och hos mäklare.

Det är ju stor kvalitetsskillnad mellan olika tillverkare.
 
  • Gilla
Kyleman
  • Laddar…
Kanske om huset är 2 år gammalt men om det har stått i 50 år, som de flesta husen i Sverige har, spelar det ingen roll vem som tillverkade huset från början. Eller tror du att medelsvensson har koll på vilka hustillverkare som fanns 1962 och vilka kvalitetsskillnader som fanns då? Har det dessutom gått 50 år och kanske 2-4 ägare som alla har renoverat på sitt vis och med sin kunskap så spelar fabrikatet ännu mindre roll då det nästan inte återstår någonting alls av ursprungshuset utom möjligen bottenplattan men med tanke på hur poppis det är med källarprojekt så är säkert den utbytt också.
 
Nu tänkte jag inte på 50 år gamla hus utan relativt moderna, som säljs en masse bara i mitt område (18 st) är 3 st till salu och inget är äldre än 3 år.
 
Det är väl lite som att man skriver inte att det är ett IKEA-kök, men gärna om det är ett exklusivare.

Vissa hus jag sett har man skrivit ut hustillverkare, men då har det inte varit de billigare byggarna.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Det säger ju ingenting om husets kvalité. Åtminstone ingenting som inte går att utläsa av den tekniska beskrivningen av stomme och grundläggning. Olika förstaköpare kan ha gjort olika tillval, någon har satt kök själv. Vilka typer av kvalitetsskillnader menar du finns som man inte kan läsa sig till i beskrivningen eller som inte går att se på bild/på plats?
 
Mäklaren som inte anger hustillverkare kanske inte är så insatt i detta med att bygga hus och vet helt enkelt inte att det kan vara av intresse för vissa köpare.
 
  • Gilla
Herc
  • Laddar…
Jag personligen tycker t ex att det är mycket intressant information. Det är inte det att man då vet exakt hur huset är, men ett Älvsbyhus är ett Älvsbyhus och ett Villa Varm är ett Villa Varm. Vissa slutsatser kan man ändå dra direkt bara man vet hustillverkaren.
 
  • Gilla
Herc
  • Laddar…
Det är lite samma som att inte ta bilder av källare och andra biytor, jag hör väl till de få som är intresserade av dem också.

För övrigt kallade mäklaren veberödsteglet på huset vi köpte för mexisten, samt skrev att mellanbjälklaget var i trä när det var platsgjutet.
 
Man undrar hur mycket huskunskap som ingår i mäklarutbildningen.
 
T.ex undertak i råspont kontra plastduk
 
Är det verkligen mäklarens uppgift att veta allt om hur ett hus är byggt och av vem :wow:

Det är väl snarare säljaren som bör vara intresserad att objektbeskrivnigen blir korrekt för att inte drabbas av besvikna köparen som i efterhand eventuellt begär skadestånd etc.

Säljaren bör väl lusläsa och korrigera objektbeskrivnigen mäklaren gjort, innan publicering. Det är väl säljarens uppgifter som mäklaren förmedlar . :confused:
 
Håller med roland53 ovan. Lätt att som säljare skylla på dåliga mäklare när man själv inte besitter mer kunskap.
 
Det är ju inte speciellt svårt att fråga ägaren om vem som tillverkat huset om man är intresserad.
 
För att svara på frågan hur mycket utbildning i huskunskap det är på mäklarutbildningen. Väldigt begränsad, man läser en kurs som heter byggteknik, eller gjorde iaf, nu har jag ingen aning. Krävs enligt mig att man själv är lite intresserad av hus.
Dock så upplever jag det, som ser det från andra sidan, hur dålig koll många (de flesta) husägare har på sina egna hus, kunskapen är väldigt begränsad, speciellt i den lite yngre generationen.
Kunskapen bland de som letar/ söker hus är också enligt mig oerhört begränsad, man fokuserar väldigt mycket på detaljer och har ibland svårt att se helheten med fastigheter, ex. är det väldigt vanligt att man låser sig vid säljarens möblering av ett visst rum, eller att man funderar väldigt mycket på färgerna i ett visst rum.
ALLT utom läget går att förändra, såklart en fråga om pengar och prioriteringar men ändå en sanning.
 
Om man ritar en hus på egen hand och sedan får hjälp av:
- arkitekt för att förfina
- konstruktör för att göra konstruktionen korrekt
- entreprenadfirma för grund
- snickeri för all ingående delar i själva huset
- snickare som monterar
- målare, elektriker m.m.

Vad är det då för "fabrikat" på huset?
Om man gör allt själv?

Egnahemsbyggsatser på 50-60-talet var samma tillverkare och samma ritning, men monterades av byggherre. Väldigt stor skillnad på utförandet,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.