Har läst någonstans att biledaren ska försvinna (ekrk) och att manteln inte behöver jordas längre. Innebär det att det är ok att helt enkelt klippa bort biledaren?
 
Den har redan försvunnit, den nya standarden kom ut sommaren 2013.
Det har för övrigt alltid varit valbart att ansluta biledaren i EKRK så du gör inget fel i att klippa den.
 
Tack! Det gjorde min dag enklare 😊👍
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Den har redan försvunnit, den nya standarden kom ut sommaren 2013.
Det har för övrigt alltid varit valbart att ansluta biledaren i EKRK så du gör inget fel i att klippa den.
Du skrivet tydligt ut att det gäller EKRK.

Andra regler för EKLK?
(och EQLQ, EXLQ)
 
Nej den ändringen gäller bara standard för EKRK.
Synd att biledare kom in i bilden där öht har gett upphov till många underliga frågor/svar.
 
Mikael_L
Ja tänk att jag fortfarande känner mig osäker på biledaren ... :eek: :)

Jag försöker som regel ansluta den i ena änden, men jag kan klippa bort den ibland på ställen där jag skulle anse en EKK som helt tillfylles förutom att den är för sladdrig för att förlägga snyggt.

Men skönt att biledaren försvann på EKRK, så man slipper ens fundera på detta, eller försöka få plats med eländet i små kulo-dosor. :)
 
Och jag ansluter den i bägge ändar speciellt om jag använder typ EKLK och då för att jorda manteln, för några "fält" har jag aldrig haft problem med. :cool:
 
Finns biledare skulle jag alla dagar i veckan ansluta den till jord.
 
Mikael_L
grytlappen skrev:
Finns biledare skulle jag alla dagar i veckan ansluta den till jord.
Helt OK för mig att du gör så. :p
 
Så, varför har biledaren försvunnit på just EKRK? Har nog aldrig riktigt begripit skillnaden i säkerhet mellan EKRK och EKLK (men varit noga med rätt kabel på rätt plats!)
 
Det handlar väl lite om vart man får använda respektive kabel. Kulo får ju bara användas i torr miljö medans ekrk får användas nästan över allt.
 
Du menade EKLK får användas nästan överallt?
 
Naturligtvis :surprised:
 
EKLK är tjockare än EKRK, för EKLK har ett extra isolerande mantelskikt. Men EKRK är inte dålig och skulle kunna få en bredare användning. Att så inte skett beror på gammal historia från dödskulons tid och en tröghet i produktstandarden. Det finns dessutom andra kablar idag som EXK, EXLQ m.fl som kan ta över.

Biledaren borde aldrig ha införts i EKRK. Den tillkom på oklara grunder - man trodde att aluminiummanteln innanför det yttersta PVC-lagret behövde skyddsjordas. Tyvärr gjorde någon en fadäs när produktstandarden togs fram och föreskrev 1 mm² för den biledare som ligger under alumanteln och som används just för att jorda denna. När det upptäcktes gjordes en kovändning för att dölja misstaget - nu skulle biledaren jordas av EMC-skäl istället. Detta har lett till sanslösa debatter, framför allt ändlösa, för frågan har av någon anledning varit känslig för de ansvariga, elsäkerhetsverket, produktkommittén m.fl. De har gjort precis allt, inklusive direkt vilseledande informationskrig, för att undvika att behöva krypa till korset och erkänna ett misstag. Men till slut kom en uppdaterad standard, helt utan trumpeter :)

Intressant är att EKLK fortfarande har kvar sitt krav på biledare, som dessutom till skillnad mot EKRK ska jordas. Också intressant är att EKLK rekommenderas i stall och liknande utsatta byggnader. Motivet anges naturligtvis inte, men det är lätt att misstänka det "förbjudna" motivet att skyddsjorda manteln.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Varför var 1mm2 en fadäs? För lite, för mycket?

Biledaren i EKLK, är den i kontakt med manteln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.