PLAST!

Om ni skall bygga eller göra om ett garage eller liknande skall ni ha plast på insidan.
Som redan sagt i tråden, det är för att hindra den fuktiga inneluften att vandra genom väggen och sedan kondensera en bit in i väggen där den möter kallt, och bli till fukt inne i väggen.

Fukten vandrar alltid från varma sidan mot den kalla. Alltså vanligtvis inifrån mot ut (undantag, se nedan).

Visst, med ventilation blir det mindre risk för fukt om man väljer att inte ha plast.
Visst, med minimalt med biltvätt, minimalt med pastakok och minimalt med människor där så är risken mindre om man väljer utan plast.

Men, för det första. Plasten är inte extremt dyr.
Sedan, om man om tio år vill börja tvätta bilen, vill börja ställa den i garaget på vintern, eller vill börja vara där mera när man nu äntligen gått i pension. Eller man säljer huset till någon som skall använda det på detta sätt. Då vill man inte ha krav för dolda fel?

Har du plast redan nu, så kan du använda den på alla sätt som redan redovisats nu, men du kan precis när som helt använda den på vilket annat sätt som helst, du kan komma på att den där ventilationsfläkten vill du plocka bort för den drar massa ström eller vad annat som helst. Och med plasten i väggarna kan du göra detta utan att det spelar ngn som helst roll!

Som sagt en gång innan, den gång man väljer bort plast är i en ouppvärmd sommarstuga, där det är 15 minus både ute och inne i 2 månader. Sedan en morgon/förmiddag i mars blir det väldigt snabbt varmt på söderväggen och kanske 8-8 grader varmt.
Inne kanske det då är minus 10 fortfarande. Då går fukten fortfarande samma väg, från varmt till kallt.
Alltså vandrar fukten i uteluften in i väggen från utsidan, och kommer inte längre än till plasten, där den kondenserar eller fryser för att sedan orsaka fuktskador.
Enda gången utan plast i väggen.


Om du nu ändå absolut skall isolera och inte ha plast av någon anledning, se då till att ha en cellulosabaserad isolering eller liknande där fukten kan vandra.

Glasull och stenull, där kan inte fukten vandra pga isoleringens uppbyggnad. Men en cellulosabaserad isolering kan transportera fukten genom en halvmeter isolering eller ännu mer.

Mvh Fastighetsskötaren, fd byggnadssnickare med 25 år erfarenhet.
 
Mikael_L
Rätt i allt utom detta:
fastighetsskötaren skrev:
Om du nu ändå absolut skall isolera och inte ha plast av någon anledning, se då till att ha en cellulosabaserad isolering eller liknande där fukten kan vandra.

Glasull och stenull, där kan inte fukten vandra pga isoleringens uppbyggnad. Men en cellulosabaserad isolering kan transportera fukten genom en halvmeter isolering eller ännu mer.
Fukt vandrar visst i mineralull. Mycket lätt t.o.m. Diffusionshastigheten är nästan lika snabb som i luft. Och fukt vandrar genom MU genom konvektion också precis hur lätt som helst.

Cellulosaisolering ger faktiskt sämre fuktvandring i så fall.

Det cellulosaisolering däremot har är bättre fuktbuffring. Den är så gott som noll i MU.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Vilket gör att med MU kommer all fuktbelastning att ske i kringliggande fuktbuffrande mtrl såsom gips, spån, träreglar, gles, vindsgolv. Där blir då fuktbelastningen extremt hög istället.
 
Mikael_L
Precis, MU lagrar ingen (typ) fukt. Så den fukt som kommer in hamnar helt och hållet i omgivande byggmaterial.

Här finns, enligt mig, den enda möjliga fördelen med de alternativa isoleringsmaterial som cellulosaisolering, linisolering m.fl.
Att isoleringen i sig kan årstidslagra en begränsad mängd fukt, t.ex. lagra upp ifrån sensommar och höst för att torka ur under vårvinter, försommar.

Men en sådan konstruktion balanserar på en knivsegg ifrån mögelkatastrof, om man måste låta isoleringen även ha denna funktion.
Bättre är det ju då att bygga så det inte alls behöver lagras fukt i husets konstruktion.
 
Om jag nu skulle ändra mig och sätta plast (som förvisso kommer hamna under glespanelen i taket istället för ovanför), så kommer detta innebära att den inte kommer bli helt tät. Är plast fortfarande då ett bra alternativ när Rockwool-isolering används? Det kommer ju bli lite skruvhål osv i den. (Återigen handlar detta om ett garage där största fukttillskottet förmodligen handlar om blöta bilar)
 
Mikael_L
Jag tycker du kan typ välja plast, eller skippa det, typ hur du vill.

Jag var själv i valet och kvalet om detta när jag byggde garaget. Men till sist plastade jag med tanken på att då är den där om jag skulle förändra användningen av garaget (kanske bygga bastu där, eller bygga om och hyra ut som bostad, typ ;)).
Och att jag inte ser någon risk att plasten gör skada om det inte blir så.

Men jag tyckte inte det var något helt självklart val.
 
Lite mer svammel för de som följer tråden: Efter att ha skiftat till att sätta plast har jag nu ändrat mig igen (denna gången förmodligen permanent eftersom arbetet ska påbörjas i helgen). Frågan verkar vara hutlöst komplex. Dock har jag pratat med några snickare av det "äldre" gardet; de verkar samstämmiga om att plasten i ett garage/förråd som är uppvärmt endast delar av året är överkurs. Det har stått isolerade garage utan plast i 30 år utan att de möglat eller ruttnat. Vissa "tyckare" ser t.o.m. plasten som skadlig i detta fall. När jag frågat "experter" på Villaägarnas Riksförbund gav de ångbroms som råd. Nu anser jag att OSB+gips med spackel och målning kanske fungerar rätt bra som invändig "ångbroms" också. Gäller bara att ha bra ventilation, både i "våningsdelen" och "vindsdelen".

Alltså: Ingen diffussionsspärr för min del. Om jag kommer ihåg återkommer jag om något år med uppföljning. over and out.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Mikael_L
Gips med fogade kanter och hörn och sen målade med en ganska normal vattenburen plastfärg agerar ångbroms, ja.

Jag tror du med gott samvete kan skippa plast, det är bara om du ändrar användningen i garaget till någon verksamhet som skapar hög luftfuktighet nästan jämt som du riskerar få problem.

Känner du oro för att regniga eller snöiga bilar ger för stort fukttillskott lite då och då komplettera med en fuktstyrd PAX-fläkt istället.


Glöm inte vindskydd på utsidan av isoleringen, dvs panel - luftspalt - vindskydd - reglar + isolering.

Vindskyddet kan vara vindpapp, vindväv, utegips, asfaboard som exempel.
 
Så om man har ett hemmagym i friggeboden och svettas mycket på vintern kan ångan bli ett problem om man inte har plast eller ångbroms?
 
Så lär det vara. Men om man ensam gymmar säg ett par timmar i veckan med god ventilation (läs fläkt) så tror jag inte det är ett problem. Men man vet ju aldrig... Å andra sidan, plastar man och inte får det tätt kan man ju få ännu större problem gissar jag. Läste på SPs hemsida att utrymmen som endast värms upp tidvis under året inte ska ja plast
 
Det är ju inte lätt att bestämma sig om plast eller inte, men nu när man ändå bor i ett hus av stående plank med vägg av

tapet-tretex-råspont-papp-stående plank-luftspalt-panel-45mm mineralull-plåtfasad.

utan att det är problem med fukt i väggen trotts pastakok å grejjer med självdrag +fuktstyrd paxfläkt i badrummet så känns det ju inte som det skulle bli några problem med ett oplastat garage?
 
Skit i plasten, pyramiderna står ännu...
 
Som utlovat, lite uppföljning på detta. Jag valde att köra utan plast av olika anledningar. Har (i både väggar och tak) isolering, OSB och gips. skivorna är överlappande så att springorna inte ska hamna ovanför varandra för att förhindra konvektion. Har haft omkring 13 grader i garaget under två vintrar. Resultat:
* Fuktmätare anger 11.7% i reglarna, vilket är ungefär detsamma som i husets vindsutrymme (naturligtvis byggt MED plast enligt konstens alla regler). Mätt idag, 2018-03-20.
* Visuell inspektion ger några få isolerade ställen att oroa sig för, men till allra största delen ser allt OK ut, . Det absolut värsta enligt bifogad bild. Viktigt att nämna är att jag INTE vet om det såg ut så här förut (dvs något som var med byggmaterialet från början.
* Kommentarer/åsikter mottages gärna
 
  • Insidan av ett tak med OSB-skivor och träreglar, med fokus på skarvar och möjlig fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Med plast i ytterväggar blir med hög sannolikhet elräkningen för uppvärmning lägre.
Tätare byggnad , eldosor kan annars agera som extra ventilation.
Kan vara en fördel att montera el utanpåliggande + ingen plast :rolleyes:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Med plast i ytterväggar blir med hög sannolikhet elräkningen för uppvärmning lägre.
Tätare byggnad , eldosor kan annars agera som extra ventilation.
Kan vara en fördel att montera el utanpåliggande + ingen plast :rolleyes:
Med OSB+gips och riktigt monterad vindpapp eller motsvarande så kan du knappast mäta förbrukningsskillnad. Plasten är ju till för att minimera fuktvandring i denna typ av konstruktion.
Sedan finns ju andra konstruktioner för bostäder där täthet och ventilation samverkar, men även där ytterst marginellt utifrån att de har extra mycket isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.