Är det någon som testat 3:s nya tjänst där det vanliga 2g-3g samtalet går över på wifi tex hemma?
Skulle vara en mycket användbar funktion här på vischan där mobiltäckningen inomhus är varierande.
 
Redigerat:
D
Fungerar det även utomlands så vore det ju inte dumt...
 
DIY_freak skrev:
Fungerar det även utomlands så vore det ju inte dumt...
Kanske vore lite för bra 😊

Tekniken ska tydligen användas mer i USA, men om det fungerar med svenskt abonnemang....
 
D
Tydligen fungerar det inte utomlands... Måste ju vara en medveten spärr de har lagt in, för det kan ju inte vara besvärligare för att WiFi-nätet är utomlands, eller?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Utlandssamtal är väl det dom tjänar pengar på vanliga samtal har ju nästan blivit gratis.
 
D
Om man har ett 3Total-ab (där samtal är gratis) kan man vidarekoppla sin mobil till ett fastnummer?
 
DIY_freak skrev:
Fungerar det även utomlands så vore det ju inte dumt...
Man kan skaffa ett IP tfn abonnemang och läga in parametrarna för sitt IP tfn abonnemang i mobilen, så kan man ringa hur bra som helst hem till Sverige utomlands för samma lokaltaxa som hemma. (y)

Vi tog med vår fasta IP tfn adapter till Nya Zeeland, pluggade in i ett av syrrans Ethernet uttag, funkade hur bra som helst, men man kan även ladda ned app i mobilen och lägga in samma parametrar i den. En del mobiler har redan inbyggt funktion för IP tfn, om inte får man ladda ned app.

Glöm inte att kryssa i fråga vid varje utgående samtal, så väljer man manuellt IP tfn för samtal till Sverige och SIM kort (Lokalt förstås) för lokala samtal i landet man är.

Jag måste dock meddela Bahnhof om jag skall flytta funktionen från IP Tfn adaptern till mobilen.

Wifi samtal blir ju super för de som har dålig täckning från operatörer.
 
ullet
Jag har gjort precis det, lagt in en sip-klient på mobilen o ringt via mitt ip-abonnemang t ex via hotellets wifi när jag varit utomlands. Viktigt bara att välja en leverantör som ger ut inställningarna till sip-kontot, inte alla som gör det.

Ringa har funkat perfekt, har haft problem att ta emot samtal, men om man kan ställa in brandväggen (som hemma) borde man kunna fixa det också.
 
D
Jag har bott 1.5 år utomlands med mitt svenska fasta nummer, så jag vet det där. Har även en SIP-app i mobilen. Men det vore ju käckt att kunna svara på mobilen och SMSa gratis när man är utomlands.
 
Jag har tjänsten wifi-samtal via Tre och det fungerar alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
D
Robert63 skrev:
Jag har tjänsten wifi-samtal via Tre och det fungerar alldeles utmärkt.
Om den har både mobilanslutning och WiFi, prioriterar den mobil då? Så den går enbart på WiFi om den inte har mobiltäckning?
 
DIY_freak skrev:
Om den har både mobilanslutning och WiFi, prioriterar den mobil då? Så den går enbart på WiFi om den inte har mobiltäckning?
Jag har inte funderat så noga på det, men som jag uppfattat det så går den automatiskt över till wifi så fort det är nåbart. Går jag utanför wifi-täckningen slår den direkt om till den urusla mobilanslutningen.
 
Jag har precis dragit igång det och det verkar funka bra. Wi-fi verkar vara prioriterat över 3G. Så även med bra 3G mottagning så används wi-fi-samtal.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.