K
Lymmeln skrev:
Ska räcka med 15mm flytspackel på 12mm slang, det enda dom brukar tvista om är värmespridningen om det blir tunnt med spackel ovanför slangen men fix och klinker kommer till och det sprider oxå värmen. Vi har precis gjort detta på cc300 golvregel, 22mm golvspånskiva och Maxit 4320 Fibre Flow. Klamrade slangen med rostfria elkabel klammer och 13mm montageskruv. Enligt Maxit ska detta gå bra på cc600 med deras 4320, 12mm på klinker och 15mm på värmegolv. och utan armering upp till 10m2
Menar du att du har spacklat 15 mm totalt eller 15 mm över slangen?
Vad menar du när du skriver: "12mm på klinker och 15mm på värmegolv"
 
15mm total höjd d.v.s. 3mm över slangen.

Vad det gäller 12 resp 15mm så står det i Maxits .pdf fil (länk nedan), gissar dock att detta gäller el-golvvärme men såg i en annan tråd att det utförts på samma sätt som vi gjort (står inget om regel cc), tror dock att det var spikklammer som användes här, http://www.byggahus.se/forum/badrum/101770-bilder-och-arbete-fram-till-slutresultat.html , rostfria bygger aningen mindre på höjden.

Från http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/spackla_golv.pdf

"Lägga klinker på trägolvkonstruktion
Om underlaget är golvspånskivor, monterade på
bjälkar med c/c-avstånd på 600 mm mellan
bjälkarna, ska golvet förstärkas med ett
12 mm tjockt skikt av Floor 4320 Fibre Flow
Rapid alternativt SERPO 644 ärmegolvspackel.
Om du lägger värmegolv ska skiktet vara
15 mm. Prima med Floor 4716 Primer före
spacklingen."
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
K
15 mm totalt gäller med elvärme där kabeln är max 7 mm. När man använder vattenburet så är det andra tjocklekar som gäller. Jag har svårt att tro att 15 mm totalt med en 12 mm slang i är tillräckligt för att hålla. Har du varit i kontakt med spackeltillverkaren?
 
Japp, men jag har en hantverkare som föreslagit detta och har utfört det förut. Maxit har sagt ok. men bara upp till 10m2 yta utan armering. Tror att det mest handlar om värmespridning när det gäller att bygga högre ovan slangen inte hållfastet. Fix och klinker tillkommer på höjden samt att 12mm slang ska ligga på ca 150mm cc.
 
K
Det är inte armeringen jag fastnar på utan tjockleken på spacklet och särskilt med tanke på att det är på ett spångolv.
Spackeltillverkarnas rekommendationer har inte med värmespridning att göra utan hållfasthet. Sen kan slangtillverkaren rekommendera tjockare. Det har däremot med värmespridningen att göra.
Hade jag haft en hantverkare som föreslog en kontruktion som inte tillverkaren står bakom så skulle inte jag anlita honom. Fast det är ju i och för sig hantverkarens huvudvärk om det händer något.
 
Japp, betydde att jag mailat Maxit och dom har inte emotsatt sig denna lösning, dom antydde något om att avsaknad av spår i skivan gör att konstruktionen (spånskivan) inte försvagas. Delvis lär det bli vår huvudverk men inte jobb i alla fall, tror dock att det går bra.
 
K
Jag tycker det låter märkligt att det skulle vara ok, men, men...
Eftersom det redan är lagt så är det väl bara hålla tummarna. Händer det nåt så får man hålla tummarna att hantverkaren inte har kånkat :)
 
Vi har 300cc på golvreglar vilket borde förbättra grundförutsättningarna.
 
Med dom "grundförutsättningarna" behöver du inget flyt alls...
 
Intressant Lymmeln!

Jag är precis inne på att lägga vattenburen golvvärme i köket och har problemet att om det bygger mer är 35 mm så kommer bänkskivan över fönstrets underkant.

Vi har dock betongsula och rätt klen isolering under den. Så ett lager tilläggsisolering kanske är av värde? Men utrymme finns bara för 1-2 cm cellplast. Hmm hur fixerar man slangen på cellplasten eller behöver jag göra spår? Om inte det fungerar så behövs ett schysst sätt att fixera slangen i betongen.

Skiss nuvarande förhållande:

------------------------------------
Betong 80 mm
------------------------------------
Markskiva 50 mm
------------------------------------
Dränerande lager 200 mm

Skiss idé:

------------------------------------
Klinkers 10 mm
------------------------------------
Flytspackel 15 mm
------------------------------------
Cellplast 10-20 mm
------------------------------------
Betong 80 mm
------------------------------------
Markskiva 50 mm
------------------------------------
Dränerande lager 200 mm

Tänker jag helt galet? Rätta gärna mig, kom med tips etc
 
K
Lymmeln skrev:
Vi har 300cc på golvreglar vilket borde förbättra grundförutsättningarna.
cc 300 eller cc 600 spelar ingen roll. Spackelskiktets tjocklek blir desamma.
Sen är det så här att pga. att du har cc 300 så ökar du endast underlagets bärighet, men inte spacklets förmåga på någe vis och särskilt inte precis över slangen där minimimåttet för den specifika produkten underskrids samt tillverkarens rekommendation frångås. Du har i konstruktionen dock en brottanvisning... där du har slangen.
Kontentan blir: vet du exakt vart slangen ligger så vet du vart det kan komma till att spricka.
 
Jo jag har sett det systemet och det är riktigt utrymmessnålt men priserna skjuter i höjden dock. Köket är på 32 kvadrat.

14/10,5-systemet med bygghöjd 14 mm landar i runda slängar på 13000 kr

24/16-systemet bed bygghöjd 24 mm landar på ungefär 15500 kr

+ slang, anslutningar etc

***

Har ett erbjudande från en god vän att flytspackla hela köket för 7500 kr

+ slang, anslutningar etc

***

Frågan är hur mycket deras system isolerar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.