Jag vet inte om denna fråga är på rätt plats men jag provar.

I nästa månad så går min prenumeration på mitt nuvarande säkerhetspaket ut (Norton av äldre version).

Är det någon som har erfarenheter och rekommendationer på vilket säkerhetspaket man ska välja idag för det händer ju saker hela tiden i denna bransch?

Var köper man dessa produkter till bästa pris?
 
Fråga dig först om du verkligen behöver ett "säkerhetspaket". Vilken version av Windows kör du? XP har ju en hyfsad brandvägg numera men annars är man tryggast bakom en hårdvarubrandvägg (även de enklare som finns i hemmaroutrar).

Norton gillar jag inte alls, tycker datorn blir seg som sirap.

Finns några gratis antivirusprogram som enligt uppgift skall vara bra (har inte hunnit prova själv):
http://free.grisoft.com
http://www.clamwin.com
 
Tomtebo skrev:
Fråga dig först om du verkligen behöver ett "säkerhetspaket". Vilken version av Windows kör du? XP har ju en hyfsad brandvägg numera men annars är man tryggast bakom en hårdvarubrandvägg (även de enklare som finns i hemmaroutrar).

Norton gillar jag inte alls, tycker datorn blir seg som sirap.

Finns några gratis antivirusprogram som enligt uppgift skall vara bra (har inte hunnit prova själv):
[länk]
[länk]
Instämmer med ovanstående. Router med hårdvarubrandvägg samt XP:s inbyggda. Om man nu har XP. Innebär att man inte behöver dra på sig några onödiga löpande kostnader. På virusprogramfronten rekommenderar jag dock Nod32. Grymt bra enligt mina (och även flertalet testers) erfarenheter. Inte gratis, men bra.
 
humm.. är det inte så att oftast så har en hårdvaru brandvägg endast kol på paketen som kommer in till din PC men inte UT. Vilket gör att din PC kan sprida Virus o likande utan att du får någon induktion på det..

Är det också inte så att XP´s inbyggda FW också endast har kol på paketen som kommer in till PC:n.. men inte UT.

Lite kaka på kaka kan man tycka...

uppenbarligen så är det ganska vanligt att användaren laddar ner nått skit, (klickar på yes/ja på allt som ploppar upp) o sen har man pc:n full med dv skit som dessutom tynger ner ditt bredband & PC..


Men det beror ju lite på hur man använder sin PC också.. har man den avstängd på dagen o surfar nån timme på kvällen.. så finns det ju flera gratis alternativ som fungerar utmärkt....!
 
Har använt gratisversionen av AVG Antivirus från Grisoft i ett år. Uppdateras automatiskt med nya virusprofiler nästan varje dag och har plockat bort virus från mail så det verkar fungera.
Hade Norton Antivirus på en gamal dator tidigare men AVG belastar den inte så hårt så det fungerar bättre på äldre långsamma datorer med lite minne.
 
Jag tänkte att säkerhetspaketen är en enkel eller bekväm lösning ;)

I och med att man pratar om antispionfunktion m.m. och det kan jag inte riktigt få gratis eller?

Vi har idag en relativt stor andel med spammail varje dag som det ska finnas förbättrade funktioner för att spärra i de nya säkerhetsprogrammen.
 
Per-Eric med flera.

Tanken med en brandvägg som kontrollerar utgående på en XP är jättebra så länge du lovar dyrt och heligt att alltid ha maskinen perfekt uppdaterad och aldrig vara inloggad med höga rättigheter när du surfar ;)

Problemet är att om du går på ett virus när du har administrationsrättigheter så har viruset också det. Viruset kan sen då i godan ro helt enkelt stänga av brandväggen och så var det problemet "löst". Samma sak om maskinen är taskigt patchad, viruset tar "hålet" blir admin osv.

utgående i extern hårdvara är lysande, dock brukar de betinga en högre prislapp
 
CA EZ Antivirus + ZoneAlarm
 
Köp senaste Datormagazin. Där testar dom säkerhetspaket.. Kommer inte ihåg vilket som vann dock och nu har jag gett bort min tidning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.