HandySmurf skrev:
Nej, ful-material har inte varit några problem. Just nu är vi inne i diverse seriemaraton och då är det enklast att streama med svensk text osv.

De lagliga ligger kanske efter för att det finns upphovsrättskrav på lagrat material vs streamat. Få se vem som kommer först med en lösning.

Marksända gratiskanaler har jag men att rätta sitt liv efter när de behagar sända vissa program är inget för oss.

Kan ni inte ersätta tv/ seriemaraton med någon annan aktivitet när ni är i stugan?
Förstår om det inte riktigt löser ditt problem...men ibland kanske man är tvungen.
 
Med android (iaf min Xperia Z5) går det att spegla skärmen via chromecast, antar inte apple brytt sig om det då de har egna lösningar för sånt. Det ska då gå att streama från Viaplay i offline-läge. Har själv använt funktionen någon gång när inte chromecaststöd finns (senast tv3 play).

Nackdelen är att filmen även visas på skärmen och man kan inte släcka ner skärmen, så drar en del batteri. Inte helt optimalt men funkar som nödlösning :)
 
Nej, jag får det inte att fungera med att streama i offline-mode med Chromecast. Chromecast kräver alltid en aktiv internetuppkoppling för att fungera. Förmodligen för att Google skall kunna hålla reda på var man är och vad man gör. Storebror ser dig.

Har också provat att ladda ned till mobilen, Sony Xperia S, och koppla den till tv:n via HDMI med då kommer inte textningen med:wow:. Väntar på svar från Viaplays kundtjänst. Skall bli spännande att se vad de svarar.
 
Hmm, hade ju iof internetanslutning och en snabb googling tyder på att internetanslutning verkar behövas när man startar upp chromecasten. Detta bör ändå kunna lösas med att använda en telefon som wifi hotspot och dela dess internetuppkoppling (sedan kan man stänga av internet om man vill).

Jag kan kika lite på det ikväll (då jag också är lite sugen på att ta med en chromecast till stugan i sommar) så återkommer jag :)
 
Johnsa skrev:
Med android (iaf min Xperia Z5) går det att spegla skärmen via chromecast, antar inte apple brytt sig om det då de har egna lösningar för sånt. Det ska då gå att streama från Viaplay i offline-läge. Har själv använt funktionen någon gång när inte chromecaststöd finns (senast tv3 play).
Nu vet jag inte hur det är med Chromecast, men funktionen att beama video från telefon/platta via Airplay är blockerad för vissa tjänster. Det har inte med Apple att göra utan det är tjänsteleverantörens beslut. Man ska kunna titta på tv själv på telefonen/plattan, men inte titta på en stor skärm tillsammans. Boxer Play fungerar t ex så. De vill att man ska köpa extrakort till sommarstugan i stället.
 
Ehh? Titta på TV i sommarstugan?
När man är där måste man ju klippa gräs, bada, lägga nytt tak, fiska, måla om fasaden, spela krocket, plantera/vattna blommor, dricka bärs, kratta, bryta sten/stubbar, mm, mm, mm.
Hur f-n hinner man kolla på TV? Man längtar ju till måndag varje gång man är där så man får komma tillbaka till jobbet o vila upp sig :D :D
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
f91jsw skrev:
Nu vet jag inte hur det är med Chromecast, men funktionen att beama video från telefon/platta via Airplay är blockerad för vissa tjänster. Det har inte med Apple att göra utan det är tjänsteleverantörens beslut. Man ska kunna titta på tv själv på telefonen/plattan, men inte titta på en stor skärm tillsammans. Boxer Play fungerar t ex så. De vill att man ska köpa extrakort till sommarstugan i stället.
Boxer play har numera stöd för Chromecast.
 
Det känns mossigt och otidsenligt att föreslå men man måste inte casta till TV:n utan man kan oftast (mha en adapter) koppla en HDMI kabel från telefonen eller plattan till TV:n. Det borde funka med viaplay offline.
 
Jo visst, jag skrev i mitt inlägg #18 att jag försökt ansluta med HDMI-kabel från mobilen men då kommer inte textningen med. Viaplays kundtjänst "glömde" att svara på just den frågan.
 
Att det inte skickar över text via hdmi från mobilen vet jag är ett problem som jag tror har med android att göra för det har jag också haft problem med, då med netflix
 
HandySmurf skrev:
Jo visst, jag skrev i mitt inlägg #18 att jag försökt ansluta med HDMI-kabel från mobilen men då kommer inte textningen med. Viaplays kundtjänst "glömde" att svara på just den frågan.
Ja, det har med hur video/grafikkortet i Android-telefonen fungerar att göra. Men det går, eller iaf kan gå, att få att fungera. Problemet är att grafiken genereras (mha hårdvarustöd) i flera olika "lager", och bara ett av lagren sänds ut på HDMI-utgången. Lagret med textningen kommer bort på vägen.

Vad du behöver göra är att hitta servicemenyn i telefonen (developer options) och titta runt i menyerna som har med video/grafik att göra. Stäng av allt vad "hårdvaruacceleration" att göra, dvs du vill ha mjukvarurendering, så är det inte omöjligt att din textremsa kommer att dyka upp på HDMI-utgången eftersom du stängt av all rendering i olika lager.

Det kan vara knepigt att få till, och inte alla telefoner/plattor är enkla, men jag har lyckats på åtminstone tre olika enheter, så oddsen är bra. Återkom om du behöver mera hjälp.
 
För att streama lokalt media rekommenderar jag Plex på en dator samt plex-appen på mobilen. Då använder du mobilen som fjärrkontroll för att tala om för laptopen att streama filmer över lokala nätverkat (trådlösa) till din Chromecast.
 
Sälj stugan och köp en etta för att glo på dumburken istället.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Tele2 företag har ( tvingas dessvärre nämna firmanamnet här., beklagar) dels abonnemang upp tom 500Gb/ månad och poängen att man kan byta ner sig till en mer vanlig volym under vintern. ( man kan byta både upp och ned månad för månad. )
Mina ungar är youtube-beroende och brände ~100Gb sommaren 2015, året innan gick vi i väggen på det 20Gb abonnemang jag hade. När jag ville läsa nyheterna så var det redan slut.
 
hyggabus skrev:
Tele2 företag har ( tvingas dessvärre nämna firmanamnet här., beklagar) dels abonnemang upp tom 500Gb/ månad och poängen att man kan byta ner sig till en mer vanlig volym under vintern. ( man kan byta både upp och ned månad för månad. )
Mina ungar är youtube-beroende och brände ~100Gb sommaren 2015, året innan gick vi i väggen på det 20Gb abonnemang jag hade. När jag ville läsa nyheterna så var det redan slut.
Varför inte nämna firmanamnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.