Innifrån
 
  • 2012-09-29 18.27.50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
beslag innifrån
 
  • 2012-09-29 18.27.18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt, vad har du köpt dessa beslag och haspar?
 
Skjutbeslagen hade min goa granne i sina gömmor sedan gammalt. Handtag och hasp har jag köpt på "Beck & Rep" . De har en massa fina saker till bra priser tycker jag. Jag köpte även hörnbeslag som ska sitta på utsidan på den övre dörren. Såna brukar sitta i hörnen på gamla fönster. Men jag måste linoljebränna dem så de blir svarta och fina först.
 
En liten uppdatering om vad som hänt i växthuset den senaste tiden. Det har blivit tillökning via ett groggbord (kan även användas som planteringsbord vid behov ;) ) och ett litet fikabord. Benen på fikabordet är inte oljade på bilderna.
 
  • image1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image2.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image3.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image4.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Supersnyggt! Väldigt fina inpassningar!
 
Johan_A_M
Skånelängan! Hittade den här fantastiska tråden efter att själv ha börjat klura på att bygga ett större växthus i lärk. Hur blev ert till slut?
Skulle vara kul att höra både dig och MayaLisa om era erfarenheter med så här ett par år efteråt :) Verkligen fantastiskt jobbat båda två!
 
Stort tack. Till sommaren tror jag vi har haft vårt växthus i 3 år och det har fungerat mycket bra. Förra året grävde jag ner el och vatten och i år ska jag kolla på någon typ av automatisk bevattning typ dem från Gardena eller liknande. El kör jag bla till uppvärmning i en avgränsad del under vintern (för övervintring av t.ex. physalis, dahlior, citron mm)

Jag har fyra vädringsluckor och de behövs verkligen. Vi kommer antagligen i kväll också sätta upp dukarna i taket för skydd mot solen. De gör mycket för växterna och sänker också temperaturen i växthuset.
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 1 till
  • Laddar…
Jag blir väldigt inspirerad av denna tråd. Vi vill bygga ett uterum som skall se mer eller mindre ut som ett äldre växthus. Jag är nyfiken på takvinklar och virkesdimensioner på era byggen.
 
Stående spröjs och i taket är 45x95 och det är 116 grader mellan spröjsen i taket.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Skånelängan skrev:
Inga problem, tråden är ju även för att bolla olika idéer på saker och ting kring växthusbyggen. Någon annan läser kanske detta längre fram och kan på så sätt kanske få tips eller idéer.
Järnvitriol kan säkert bli bra, det ger snabbt ett utseende som liknar att den är väderpåverkad.
Ja precis.
Jag har tagit del av tråden och fått svar på olika frågor och blivit enormt inspererad av era byggen.
Riktigt fina jobb ni har gjort.
Det vore kul med lite bilder från era alstrar såhär några år senare.

Tack för en bra tråd!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Instämmer i ovanstående inlägg. Hur står sig era växthus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.