Hej!

Det är så svårt!! Vi har idag ett rött tegelhus med rött tegelpanne-tak. Gröna fönster, balkongdörr, balkongplåt och smidesgrind. Grunden är mellangrå. Dörrarna vi har är i nåt trä som jag tror är lackat/betsat med teakfärg.
Nu behöver vi byta dörrar, men det är så dyrt att köpa dörrar i teak! Och kan det ens bli snyggt med en målad dörr, eller blir det världens trendbrott?
Det är ett sutterönghus, så baksidan ser jättestor ut, och där kan man nog ha en grön dörr(?) för det blir inte så stor kontrast eftersom husväggen är stor liksom. Men framsidan ser ut som en liten enplansvilla och där blir nog en grön dörr lite för mycket. Funderade på brunröd, men det blir kanske ytterligare en färg? Hur gör man? Hjälp! :D
(Kan tilläggas att det inte är någon jättegran framför huset längre vilket gör skillnad för ljuset omkring huset...)
fasad m balkong.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fasad.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tegelhus ska det ju stå, men jag kunde inte ändra rubriken i efterhand...
 
Måste dörren bytas? Det går inte att helt enkelt renovera upp den?
Jag har ett liknande hus, med rejält eftersatt entrédörr såväl som garagedörr.
Garagedörrn blev som ny bara genom att slipa och olja, entrédörrn var i mycket sämre skick och vart inte i direkt nyskick, men rejält mycket finare :)
Kolla in den här länken för lite inspiration, om det är ett alternativ att försöka rädda dörren det vill säga:
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/260399-radda-en-garageport-fran-1962-bilder.html
 
Tja... Problemet är att dörren inte håller tätt tillräckligt. Det är dubbeldörrar, och då håller det tillräckligt tätt. Vi har en superliten hall och då är innerdörren otroligt utrymmeskrävande, så vi vill bara ha en dörr. Men det finns kanske nåt sätt att täta en gammal dörr?
Sen har vi min säkerhetsfreak till man, som tycker att dörren är lite väl lätt att bryta upp också... ;)
 
M
Var är dörren otät? Borde ju antingen bara vara runt fönstret eller mellan dörr och karm som det kan läcka.

Båda två borde gå att åtgärda någorlunda enkelt utan att byta hela dörren.
 
Ja, jag tänkte kanske fel, den är inte otät efter att vi har satt dit en tjockare tätningslist (som iofs gör att det blir rätt trögt att låsa). Det är nog snarare oisolerad den är... Så frågan är kanske snarare om man kan isolera en gammal dörr...
Eller som ursprungsfrågan var: Vad för dörr ny kan man ha som är tidsenlig utan att bli bankrupt? ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.