Vi har buskar runt tomten som växer på ganska ok men på ett par ställen verkar det vara dåligt med näring i marken. En bit på ca 10m vill buskarna inte växa alls, troligtvis på grund av att en stor gran står bredvid och snor all näring. De buskar som inte vill växa håller sig levande men är bara som små pinnar medan dom andra växer bra.
Buskarna planterades för ca 5 år sen (av tidigare ägaren) och marken är i grunden sandmark.
Vi har klippt ner dom nästan helt ett år och i höstas trimmade vi den delen som växt samt rensade bort gräs och ogräs emellan.

Finns det någon gödning eller kanske nåt man kan vattna med för att ge buskarna en extra skjuts?
 
BirgitS
All sorts bra gödning borde ha effekt men med tanke på att det är sandmark behövs det mullämnen också som kan binda fukt. Hönsgödsel och kompostjord vore bra tycker jag. Om du inte har någon kompostjord kan du försöka med planteringsjord eller kanske kogödsel som du vänder ner en bit från buskarna.

Förutom att granen tar upp näring så tar den upp vatten så vattna buskarna rejält ibland (det ska bli blött en bra bit ner i jorden). Du kan också pröva med att hugga av granrötterna en bit från buskarna.

Det är väl inte så att buskarna som växer dåligt får för lite sol?
 
Är det bra för granen att få rötterna avkapade? Är det inte risk att den tex. ruttnar? rotröta?
 
Granens barr producerar en syra som gör att inte mycket väver i barr. Hönsgödsel är bra o någon säck "naturgödsel" dvs torv med lite koskit. Det brukar vara lite snålt med gödning i påsarna man köper men man kan blanda i lite extra hönsgödsel.
 
BirgitS
bryggstun skrev:
Är det bra för granen att få rötterna avkapade? Är det inte risk att den tex. ruttnar? rotröta?
Granen kommer väl inte att växa lika mycket, men det var ju inte fråga om att kapa bort alla rötter för dels får vi väl verkligen hoppas att det inte är frågan om buskar som i stort sett växer inne i granen och dels gällde det inte att kapa hela varvet runt granen.

Att något träd skulle ruttna för att dess rötter blir skadade har jag inte sett något om utan det är väl rätt normalt att man rätt nära ett träd gräver för plantering av blommor, buskar eller andra träd,
 
Så här ser det ut. (halvdåliga bilder tyvärr)
20160518_195730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här det set ut på lite avstånd, och då ser man även att dom andra buskarna växer normalt.
(dom som växer dåligt är alltså i slutet av raden närmast granen)
20160518_200007 copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Buskarna har sol hela dagen, och några rötter ifrån trädet finns inte synliga :)


En till bild på dom friska och starka buskarna fast åt andra håller :)
20160518_195802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hoppas dom inte stannat i växten (på höjden) nu när vi klippt dom...
 
Redigerat:
danne9 skrev:
Hoppas dom inte stannat i växten (på höjden) nu när vi klippt dom...
Dom kommer nog fortsätta växa på höjden. Men det ser ut som måbär, och det är en buske som inte blir speciellt hög. Men lite högre än nu kommer det bli i alla fall.

Jag har flera gånger sett hur skogshuggare skadat rötterna på granar när de kört traktor genom skogen, och den rötan har sedan gått upp i stammen. Granar är rötkänsliga.
 
Kalle B skrev:
Dom kommer nog fortsätta växa på höjden. Men det ser ut som måbär, och det är en buske som inte blir speciellt hög. Men lite högre än nu kommer det bli i alla fall.

Jag har flera gånger sett hur skogshuggare skadat rötterna på granar när de kört traktor genom skogen, och den rötan har sedan gått upp i stammen. Granar är rötkänsliga.
Måbär va nåt nytt namn för mig. När ja googlar och jämför är de ju faktiskt väldigt lika... fast jag har aldrig sett några bär på våra buskar. Tror jag har någon lapp med de latinska namnet någonstans ifrån förra ägarna som planterade buskarna strax innan vi köpte huset.

Dom var ca 30 cm högre innan vi klippte dom, men då spretade allt rakt ut.
 
Typiskt måbär, mycket tålig buske, går faktiskt att ha upp till två meter hög, även om det ser märkligt ut.

Just måbär är lätt att hitta skötsel- och klippråd för på nätet.
 
danne9 skrev:
Måbär va nåt nytt namn för mig. När ja googlar och jämför är de ju faktiskt väldigt lika... fast jag har aldrig sett några bär på våra buskar.
Du kommer nog aldrig få några bär. Denna art förökas genom sticklingar, det vill säga att man tar en kvist från en buske och sätter i vatten eller jord så den får rötter och blir en egen buske. Men det innebär att hela häcken är en klon, det vill säga genetiskt samma individ. Eftersom den skall användas till häck har man tagit material från en buske som inte ger några bär, eller som behöver befruktas av någon annan måbärsbuske för att ge bär.
 
BirgitS
Även de små buskarna ser ju ut att må hyggligt bra eftersom de blommar.

Ta bort ett par dm gräsmatta närmast de dåliga buskarna så att du får mer öppen jord att lägga näring mm på.

Om du vill få häcken att bli tätare och grönare nertill kan du klippa in bredden upptill (A-form i stället för V-form på buskarna) för det gör att solljuset kommer åt de nedersta kvistarna bättre och då växer de bättre.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Din bild illustrerar problemet, den gigantiska granen konkurrerar ut häckplantorna. Tyvärr tror jag inte det hjälper så mycket med extra näring och bevattning, granen tar först det den behöver.

Att hugga av rötterna är ett svårt projekt och hjälper bara tillfälligt. Dels måste du hitta alla rötter i marken och på en sommar har rötterna vuxit ut igen. Kanske kan du ta bort den biten som lider mest och bygga ett trevligt plank eller någon mur där som ser trevlig ut.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja ni hade rätt om att det var Måbär (vilket jag ifs inte tvivlade på heller).
Hittade min lapp med namnet Ribes alpinum 'Schmidt'.

Gillar tyvärr granens placering och vill nog inte ta död på den. Gissade att det kunde vara den som var boven i de hela.
Man kan nästan se hur buskarna blir starkare buske för buske (efter kanske 5 buskar) och växt mer ju längre bort dom kommer ifrån granen.
Har en önskan om att bygga plank ut med hela sidan av tomten då grannen har sina hästar där men ett plank på nästan 40 m kostar en del,
 
Traktorer och kor är rena döden för granar.
Det kanske blir annorlunda ute i skogen än ett ensamt träd i en trädgård.
 
Jag tror nog också du får acceptera antingen att häckplantorna är skruttiga i granens närhet eller ta väck granen helt.Hacka inte bort granens rötter för då kan den bli instabil och välta över huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.