Jag överväger att köpa en omålad parytterdörr i furu, även speglarna är furu.

Jag kommer att måla den med linoljefärg men är lite fundersam på hur jag gör med skarven mellan spegel och ram. Målar jag fast spegeln i ramen är det risk att den spricker när träet rör på sig.

Finns det några knep? Med tanke på att dörrar traditionellt har gjorts på detta sätt borde frågan ha dykt upp
tidigare.

Alternativet är att köpa en dörr med spegel i MDF vilket förmodligen är klokare men det är inget som direkt tilltalar.

/Magnus
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Spegeln kommer röra sig i alla fall på ena sidan, men det är ju delvis det som visar att det är en riktig dörr.

Linoljefärg ska alltid målas tunt för att det ska bli bra, i övergången mellan ramträ och spegel blir detta extra viktigt för att det ska hålla bra.
Det rör sig mest första året så det blir lite bättre om du slutstryker nästa år.
 
Hur menar du att spegeln rör sig på ena sidan? Jag tänker mig att rörelserna i dörren beror på varierande luftfuktighet beroende på årstid.
Om jag förstått det rätt vill man att spegeln skall vara flytande för att kunna röra sig, min farhåga är att den inte kan det och spricker om jag målar den.
 
Det som händer är att färgen spricker inte spegeln.
Oftast i en isolerad ytterdörr brukar det vara en spegel inne och en ute, med isolering emellan. Troligen kommer den inre att röra sig betydligt mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.