Vårt växthus ska nu få stengolv istället för den hopplösa singeln. Jag undrar lite över underarbetet. Både byggmax och stenbolaget rekommenderar i sin instruktionsfilmer att man gräver 20-25 cm och kör 18-20 cm bergkross och 3 cm stenmjöl. Men är kraven lika höga inne i ett växthus där inte regn kommer uppifrån?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lägga plattorna rakt upp och ner på singeln.
 
Jämna ut och in med plattorna möjligtvis in med lite sten mjöl som sätter sig ner mellan singeln, det skulle jag iallafall gjort

I instruktionsvideorna så är det väl tilltaget så att det håller för bilar o maskiner också men där kommer du väl inte å parkera bilen heller :)
 
Om själva växthuset har klarat sig från tjälskjutningar så kan du nog utgå från att "golvet" är stabilt nog för att lägga plattor utan några särskilda åtgärder. Skrapa av lite singel så att plattorna sedan kommer i rätt höjd. Lite stenmjöl eller fogsand kan också vara bra men jag hade förmodligen hoppat över det om jag inte hade det lätt tillgängligt.
 
Låter ju ganska skönt jämfört med att gräva 20 cm :), tack för tipset alla!

Stenmjöl är på väg ändå (vi ska stenlägga altan också), likaså en padda. Så fylla ut lite med stenmjöl och padda verkar lagom.
 
Jag är nyfiken på hur ni gjorde till slut och om du är nöjd? Sitter med ett liknande "problem".
 
Altan, växthus och gräsmatta blev övermäktigt så vi tog in hjälp. Men de/vi grävde bort det mesta av gruset och la dit stenmjöl. Blev mycket bra, tror inte det hade blivit stabilt att lägga sten direkt på gruset.
 
Här kan man se lite hur det blev även om det är en massa sågspån på stenarna från bordsbygget

Stort träbord, bänkslipmaskin, tegelvägg, fönster, verktyg, uterum, gröna växter, solljus, skuggor, trädgårdsarbete eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erlerl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.