Nån som testat Meecs och Stanleys kompressorer ex:
Meec 8+8L: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200073/

Stanley ND200/8/6 6L: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200057/

Herkules OL 55/6: http://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-ol-55-6-silent-kit.html

Skulle den lilla Stanleyn eller Herkules duga till att spika råspont med 75mm spik utan att det blir i en hastighet av 2 spik per minut?
Ljudvolymen är inte avgörande men är på jakt efter en kompakt kompressor som inte kostar en förmögenhet och främst användas med spikpistoler.
 
Jag har spikat råspånt med den lilla Stanleykompressorn. Upplevde inte att hastigheten blev begränsande. Annars använder jag den mest för dyckert och klammer.
Den är verkligen liten och smidig men jag hatar den ändå pga ljudvolymen. Ljudet skär genom märg och ben, små barn gråter och mjölken surnar! Har den stående i källaren och drar slangen dit det ska spikas men det hjälper föga. Skulle inte ens rekommendera den åt en döv. :|

Edit: Herkuleskompressorn ser väldigt lik ut så jag gissar att "silent" i dess namn är ett dåligt skämt som som speglar konstruktörens hat mot människosläktet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
A
Ventilhuset och toppen rostar innuti och utblåsventil går av
Inga dyra reservdelar men....
This is quality by PRC!
 
jag har meecen, låter som s*tan..
jag har mest kört dyckertpistol med den... och då kan man skjuta ca 20 dyckert innan den vill ladda... så jag gissar att du i princip kan spika obehindrat i amatörtakt.

jag har även en stor 200 liters kompressor, men har ingen justeringsmöjlighet av lufttrycket på den därför används meecen där sådant krävs...
 
Jag har den lilla Stanley kompressorn men har väl egentligen använt den ganska lite än så länge. Jag köpte den för att ha något litet till dyckertpistolen och även för att pumpa bollar och luftmadrasser. Jag har även den större Stanley kompressorn från Jula (3-fas, 50l) ute i ett förråd vid carporten så den använder jag till renblåsning och däck.

När det gäller den lilla Stanley:n så är jag helt nöjd än så länge. Liten och smidig och fungerar perfekt till 23g, 18g och 16g dyckert (har ingen större spikpistol) men som övriga säger så är ljudet fruktansvärt men det visste jag innan jag köpte den.


electroluxaren skrev:
Ventilhuset och toppen rostar innuti och utblåsventil går av
Inga dyra reservdelar men....
This is quality by PRC!
Vilken av de länkade kompressorerna är det du refererar till här?
 
Den funkar nog bra för en hemmafixare. Det behövs inte så mycket luft för att skjuta spik. Ett jävla oljud för dom billiga kompressorerna men när man spikar vill man ha hörselskydd i vilket fall.
 
Alltid hörselskydd men jag tycker inte Stanley:n låter mer än någon annan kompressor av samma typ. Det fungerar utmärkt till dyckert och jag har skjutit 100mm spik med den. Lätt att bära med sig är den ju också. Dock upplever jag att trycket faller snabbt så dyckerten slås i lite ojämnt.
 
Tyvärr är det opraktiskt att sätta hörselskydd på alla andra också
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Nån som kan rekommendera en spikpistol som klarar 75mm trådspik som bör funka med någon av de länkade kompressorerna?
 
Jag har den lilla Stanley kompressorn och den har gått förvånansvärt länge. Skulle egentligen vara hemmakompressor men har även varit med på jobb.
Lätt att ha med sig, men för mycket väsen.

Skulle tro att den duger till råspont, har spikat mycket pappspik med den utan problem.
 
K
Lite ot men det här med oväsen stör mig. Har en billig kompressor av biltematyp och den låter ungefär som nanowire beskriver det..

Är det någon som har tips på hur man kan göra den tystare? Ställa den långt bort i vindens riktning har jag gjort hittills men det blåser ju inte alltid bort från andra:/

Ska man bygga ett litet hus som man täcker med jord till den?
 
VideX skrev:
Nån som kan rekommendera en spikpistol som klarar 75mm trådspik som bör funka med någon av de länkade kompressorerna?
biltemas.

julas är väl samma och kommer på kampanj med jämna mellanrum :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.