Vi har ett stort garage på ca 64kvm som ligger "under marknivå" från huset sett. Alltså garagets tak är i marknivå med huset och trädgården men garageporten är en trappa ner. Vårt hus ligger på en liten höjd.

Hur som helst, i dagsläget är där en uteplats med betongplattor och vi vill lägga trall i stället. Min fråga blir egentligen, vågar jag lägga trall rakt på nuvarande betongplattor eller bör jag ta bort dessa för att inte vikten ska bli för hög på garagets tak?

Låt säga att jag tar bort plattorna. Då finns där under först ett lager sand (ca 10cm) sen markduk och till sist frigolit (som jag antar ligger direkt på garagets betongtak för att isolera garaget som är uppvärmt). Jag tänker att det kanske inte är så bra att ta bort plattorna och bara lägga trall i sandlagret som så klart släpper igenom betydligt mycket mer väta? Eller har detta ingen betydelse? Betongplattor släpper ju också igenom vatten men tänker att det ändå ger visst skydd då det är mer tätt?
För att lägga trallen snyggast och för vikten skull vill jag ju helst ta bort plattorna och lägga på sandlagret på sedvanligt vis med regelverk.

Hur skulle ni gjort?
 
Desto mer jag tänker på det så borde det ju faktiskt vara bättre med trall utan plattor under då det faktiskt luftar mer. Det är ju inte så att sanden under plattorna i dag är torr direkt..
 
Chaly
Trallens vikt ställt i relation till sand och betongplattor torde vara så liten att jag har svårt att se att det skulle kunna orsaka några bekymmer. Bara sanden, 10 cm lager över 64 kvm borde väga ca 10 ton.
 
Ja det låter ju logiskt. Men om jag ändå tar bort plattorna, förutom de jag ska lägga regelverket på förstås, behöver jag täcka frigolioten med något ytterligare än markduken som ligger där i dag mellan frigolit och sand? Blir ju ett himla jobb att gräva borta sanden för att sen lägga nytt mellanmaterial och sen skyffla på sanden igen ...
 
Vart tar vattnet vägen? Det som sugs upp av sanden och åker genom markduk. Jag hade nog plockat bort så många stenar som möjligt och sen byggt upp med reglar och avvattningsplåt mellan (likt hur man bygger balkong med innertak). Sen leda bort till en hängränna, lite beroende på hur det ser ut.
 
rogi skrev:
Vart tar vattnet vägen? Det som sugs upp av sanden och åker genom markduk. Jag hade nog plockat bort så många stenar som möjligt och sen byggt upp med reglar och avvattningsplåt mellan (likt hur man bygger balkong med innertak). Sen leda bort till en hängränna, lite beroende på hur det ser ut.
Tack för svaret!
Njea, vattnet tar nog vägen lite överallt. Jag förstår att det låter som att det är luft kring uteplatsen när jag beskrev det som ett garagetak men garaget är byggt som en källare, typ, fast friliggande. Det är med andra ord "nedgrävt/insprängt" och själva uteplatsen ligger alltså i markplan från husets höjd sett. Hade jag varit hemma hade jag förstås kunnat ta en bild för att förklara.
Men att lägga avrinningsplåt skulle antagligen inte göra någon bättring och framförallt skulle det bli för kostsamt, ytan är på ca 64kvm nämligen.
 
Riv bort plattorna och bygg som en altan. Du kan ju använda endel plattor som underlag till regelverket då dom redan ligger bra och på bra underlag.
jag hade inte krånglat med nå avmattning, du har det ju fungerande idag så det blir ingen försämring av att du har trädäck istället för plattor.

Lycka till
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
Ja så får det bli. Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.