A
hej.

Någon som har erfarenhet av att placera guidekablarna helt parallellt sista 2 metrarna?

Anledningen är att jag har min klippare under altanen i ett eget litet krypin och det är ca 120cm från begränsningsslingan in till laddstationens bakre kant. Ja det fungerar utmärkt även om det är helt emot rekommendationerna. Dock så kan det ta tid att hitta hem då den ej kan följa begränsningskabeln och sökaren är avstängd. Men det positiva är att den är helt gömd.


2016-05-18 19.56.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På undersidan av laddplattan. Har du inte två spår där? En för guide 1 och en för guide 2. Lägg kablarna i varsitt spår och följ det avståndet hela vägen ut tills dom delar på sig. Så hade jag gjort men det funkar säkert oxå att lägga dom helt parallellt.
 
A
Som du ser på bilden, så är det bara några cm på varje sida över för roboten, och den ska in i passagen som är exakt 60cm bred från gräskanten in till stationen. Guidekablarna måste således ligga tätt intill minst 2 meter för att roboten ska komma in i passagen snyggt.

Har ingen lust att lyfta plattorna och testa innan jag fått kanske en erfarenhet av någon som vet att det går. Men tack för svaret.
 
Ja då blir det ju lite mer speciellt så klart. Guide kablarna ska ju ligga rakt ut ifrån laddstationen minst 2 meter så det vore ju konstigt om dom inte klarade av att ligga nära varandra. Hade jag varit som dig hade jag lagt dom över stenarna först och testat för att sen lägga ner dom under. Men om nu passagen bara är 60cm bred så ligger väl begränsningskablarna redan på varandra? Om du ska ha dom 35cm ifrån kanten?
 
Borde inte vara några problem, mina guider ligger nog helt ihop vad jag kommer ihåg. Till och med slingrande om varandra under plattan. Strömmen i guiderna går ju åt samma håll så de tar inte ut varandra.
 
A
Legion, där har du en poäng, med att strömmen går att samma håll, så jag håller med att det borde vara ok.
Blir att lyfta plattorna och lägga ner kabel nr 2 snart.

Tack.
 
Min teori är att HQ inte sänder samtidigt i båda guidekablarna på så vis stör de ej varandra.
Men det är min teori.

Lägg båda tillsammans. Funkar det inte är det lätt att dra ur den ena.

Protte
 
Givetvis olika signal i guiderna, annars kan ju inte klipparen skilja på vilken den följer.
 
A
Olika signal är det inte, en guide terminerar ju i begränsningsslingan, så det är samma signal i samtliga kablar som är en enhet, det är bara riktningen som skiljer sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.