;D[tt][/tt]hej är det någon som har förslag på vad man ska använda för program på datan för att rita hus och altaner i rätt skala. Det får ej vara för invecklat då jag är dålig på engelska och även min man. Helst ska det vara så man kan ladda ner det från internet  :surprised: ::) [smiley=vrolijk_26.gif]
 
Sketchup tycker jag är trevligt... man kan använda det ett antal timmar gratis, sen vill de ha betalt för det. Det är iofs ett 3D-program, du kanske var på jakt efter något mer 2D?

www.sketchup.com annars
 
Jag är inte helt säker på att man kan ange skalan men jag är nästan säker på det... MS Visio är i alla fall mjukvaran som jag hade i åtanke, det är ganska smidigt då det påminner mycket om övriga MS produkter. Det går dessutom att ladda in färdiga komponeter för att åskådliggöra layouter (toaletter, badkar, dörrar m.m.)

annars är det väl något av AutoCads program som brukar vara vanligt, även där går det att importera färdiga arkiv med dörrar och andra byggnadselement.
 
håller med freeve

Sketchup e klart bäst tar inte lång stund att lära sig och man kan snabbt få fram mycket vackert.

Har själv köpt det och sitter å pular lite med det ibland.
finns även ett viewer program till så man kan skicka till andra så dom kan kolla på det man gjort...

Kan väl göra en grov skiss åt er om du har några mått att utgå ifrån.

MVH
Reef

 
Jag använder Archicad. Avancerat men inte värst svårt program. Ritar som vanligt i 2D och kan ses även i 3D.
www.graphisoft.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.