Hej, jag har ett par frågor om ventilation kring ett 1 1/2 plans teglat, 70 tals hus med träpanel på gavlar. Huset saknar idag tillluftsventilation på ovanvåningen. Det finns endast en frånluftsventil på ovanvåningen, och den är på toaletten. Endast självdrag.

Tidigare ägare har haft problem tidigare med fukt, men ja vet inte exakt var. Idag använder vi huset huvudsakligen som sommarstuga. Tidigare ägare har satt in ventilation på ett för mig väldigt konstigt sätt. Man har satt ventiler mellan vindsutrymmet längst ner på sidorna och rummen på ovanvåningen, alltså i väggarna på andra våningen in mot kryputrymmet som liggar närmast takfoten.

Jag kan inte idag se att jag har något problem med fukt, men tänker mig ändå skaffa rätt ventilation. Jag tänker mig att sätta in ventiler på varje gavel, och sätta igen den konstiga ventilation som jag beskrev ovan. Kan det vara fel att göra så?

Och sen tänker jag mig att jag sätter in en mekanisk fläkt som går konstant, i badrummet på ovanvåning (och likaså på nedanvåning).

Kan det vara fel att göra så. Känns det onödigt kanske att ha en mekanisk fläkt som går konstant? Kanske jag ska ha en som bara går när jag är där? Eller ska jag ha en fuktstyrd fläkt? Eller kan det räcka med självdrag.

Anser ni att det inte går att ge några generella råd (som jag läste att ni skrivit i som svar på ett annat inlägg). Måste jag ta en fuktexpert till mitt hus, för att hjälpa mig. Eller är det så att det ändå går att ge något svar på mina frågor.

Vänliga hälsningar

Henrik Bengtsson, Lund
 
Finns det verkligen en självdrags ventilation? Är det inte bara en massa hål i väggarna utan bakomliggande tanke. Ventilerna ut i sidan verkar lite underligt, men när man inte sett det hela så är det svårt att säga ngt. Den beskrivna takkonstruktionen utfört tex på (minst) två sätt. Jag tror att det bästa är att du gör en ritning av huset med ventiler och kanaler inritade och så tar du hjälp av ngn som kan ventilation.
 
jag tror att ventilerna "på sidan" var enklaste vägen för att komma åt uteluft i kryputrymmena, enklare göra hål i den väggen än i yttervägg/gavel, möjligen någon "energispartanke" att den uteluften skulle vara något varmare när den sögs in i rummet/n än om den togs rakt utifrån, vindtrycksteorier är lite långsökta, men vem vet

Fläktar i badrum/toa är ju lämpligt att ha såna som går när tänt i rummet + några minuter eftergång.

Sen grundventilation i huset när ni är där - då är värme på och i bästa fall så funkar då också självdragsventilationen tillfredställande (och troligen dåligt om frånluftsventilerna sitter i en gammal murstock och ni inte eldar längre utan kör med elelement).

Sen när ni inte är där är lite klurigare, har ni lite värme på så borde självdrag räcka, ev förstärkt med en fläkt som går igång på fukten (men har ni säg 10 C inne så blir det inte fukt)

men som poiu skrev, helhetsbilden? innan man gör för mycket
och var tilluften skall in kan jag inte se nu (självdrag och glipor fönster och dörrar hör ihop). Det finns troligen ett skäl till de konstiga ventilerna så att täppa igendem utan att ta upp nya hål någonannastans ger "dålig luft" i rummen uppe. Det måste in luft i de rummen på något sätt och överströmning genom dörrarna till hall? och vidare till badrummet.

Sen kanske ni skall överväga om ni skall ta steget fullt ut till kontrollerad till och frånluft där ni dessutom får filtrerad luft om ni bor vid starkt trafikerat
och kanske ett steg till, en värmeväxlare
och ett ytterligare steg frånluftsvärmepump, kommer troligen att nämnas i tråden, men i "övervägande fritidshus", njae
 
Tack för era svar.

Det verkar som ni delar min uppfattning att kryputrymme och rum är en dålig lösning. Ovanvåningen har rum åt gavlar (2 mot en gavel, och 1 mot en annan gavel). Endast 1 rum ligger mitt i huset på ovanvåning.

Ny tilluft (som Yondalar undrar var den skall komma ifrån) tar jag från gavlarna. Det blir 3 stycken ventiler, ett per rum. Då är det endast ett rum som inte får någon ventilation, mittenrummet, men det får det inte idag heller.

Frånluftsventil finns det idag, och den går inte via murstocken. Jag tycker förslaget från Yondaler att ha en ventil som går några minuter efter man släckt lampan verkar bra.

Jag har en undran till. Och det gäller vinden. Vinden har idag ingen ventilation alls. Jag har förstått från olika diskussioner här på forum att det kan vara både bra och dåligt. Det ser friskt och bra ut uppe på min vind, och då finns det väl ingen anledning att öppna upp för ventilation? Det kanske till och med kan ställa till med problem.

Vänliga hälsningar

Henrik

 
re vent vind, se under isolering, jag tror det skrivits en del där
är det helt tätt (inkupat) så låter det väldigt bra, borde då sitta ventiler enligt konstens regler, men varför ändra på något som är bra
 
En liten reflektion...när du har frånluft ventil från övervåningen med varm luft
som ventilras ut på din kattvind....vad händer när det varma möter det kalla..??
Precis fuktutfällning...inte så kul i längden, med tanke på vilka skador det kan bli.
Sedan att sätta ett ren mekanisk frånluft i huset,med tanke på energipriset i dag.
Så som jag ser det,är ju ett ftx system en god investring,för en bra inomhusmiljö
och en ekonomisk investering... ::)
 
Det finns många reflektioner att göra om det här. Jag delar till viss del gugges farhågor om kattvinden, men frågan är; är det tillufts- eller frånluftsventiler? Och fungerar de som det är tänkt? Och ligger vinden innanför eller utanför isoleringen, det blir två delvis olika case.
Hur trycket varierar innomhus beror på ventilernas placering i huset. Om frånluften bara är ordnad genom ventiler i väggarna blir det en ganska osäker funktion. Det bör finnas frånluftsventiler vid högsta punkten inomhus i huset, helst vid taket i något rum på varje våning (förslagsvis bad/toalett/kök) och allt anslutet till kanaler som mynnar ovan tak. Den här varianten av självdrag var vanlig på 60-talet ofta byggd med eternitkanaler, funktionen är si och så då ingen värmekälla driver flödet, men troligen bättre än imkanaler i en kall skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.