Nyinflyttad i ett 1 & 1/2 plans hus från 76 med självdrag.
Nyligen satt in friskluftsventiler i samtliga sovrum på ovanvåningen (4st) samt 2 friskluftsventiler i tvrum
samt hall på nedanvåningen.

Finns två ventiler för självdrag på plan 1, en i badrum samt en i tvättstuga. Ingen på plan 2.
Satte nyligen en pax i badrumet(på självdragskanalen) med grundventilation samt forcering vid ökad luftfuktighet.
Denna fungerar jättebra och drar ut imma/fukt ur det lilla badrummet på 5 min.

Den andra ventilen för självdrag sitter i tvättstugan men den blev jag rekommenderad av besiktningsman att stänga då den mynnar ut under takfoten på en takkupa.

Fråga 1: Skall jag sätta en pax i badrummet på plan 2? Blir i så fall genom yttervägg. Där finns endast
badkar. (ingen dusch). Finns ingen vent öht i nuläget.

Fråga 2. Skall jag sätta pax i tvättstugan på plan 1? Även här blir det genom yttervägg då jag ej vill
använda befintlig kanal för självdrag.

Känner att det är lite halvdålig luft i sovrummen på plan 2. Kommer den ev. paxfläkten i badrummet på plan 2 hjälpa till att ventilera här eller den ger för dåligt flöde?

Några nackdelar med att placera flera paxfläktar som jag funderar på. Motarbeta varandra på något sett?
Tacksam för svar! Med vänlig hälsning Johan
 
Ja, du bör sätta pax-fläktar med grundventilation i det andra badrummet samt i tvättstuga. Om det kommer hjälpa den dåliga luften i sovrummet är svårt att veta - men det blir i vart fall inte sämre.
 
Tack för snabbt svar! Kallrasskydd eller inte på de två nya paxfläktarna? Tänker att det är onödigt då de kommer gå på grundventilation hela tiden. Tänker jag rätt?
 
Ja, det torde inte behövas.
 
Hej
Jag skulle inte sätta in dessa pax fläktar.
Bygg om till ett riktigt frånluftsystem där du skickar ut frånluften genom en frånlufthuv på taket istället.
Fläkten sätts i huven på taket.
Det är relativt ljudlöst och du kan justera in flödet så att du får en fungerande ventilation utan drag och kallras från tilluftsventilerna.
Fredrik
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Har ni några tips på lämpliga såna takfläkt? :)
 
det brukar vara svårt att få till flödet i friskluftventilerna på plan2, de kan ibland bli frånluftdon, eller så står luften mer eller mindre stilla på grund av självdrag/termiska krafter. Lösningen brukar vara att strypa tilluftventiler/spaltventiler på nedre plan så att man tvingar in tillräckligt med luft på plan två. Fast det funkar bäst med F-ventilation, vet ej om paxfläktar kan skapa tillräckligt undertryk.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Sök på takfläkt så hittar du, här är ett exempel; [länk]

Tänk på att dimensionera den rätt.
Fungerar dom där att sätta på skorstenen även om man har en öppen spis?
 
Om du menar för att sätta den på en pipa i skorstenen så passar den nog inte.
 
Finns det såna som klarar värmen? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.