Du skojar? inte har du väl 10mm masonite? det är isf ngt jag aldrig sett eller hört talas om isf..
Tjockaste jag känner till är 6mm i trossbotten...

Tiger79 skrev:
Masoniten sitter på övervåningen och är minst 10mm tjock.

Samma skivor både i tak och väggar.

Taket byts mot panel och på väggarna ska det bli gips.

Masoniten som sitter i snedtaket blir nog kvar men täcks av gips.

MVH
 
Nog finns det tjock masonit. I mitt sovrum är det masonit som underlag för tapeten. Den sitter direkt på reglarna och jag gissar att den är 13 mm tjock. Någon annan stans har jag inte sett det, men finns det hemma hos mig så finns det nog på fler ställen. Den är bättre än gips att skruva i, men inte lika bra som trä.

Erik
 
Jo, jag hade 13 mm masonit i mitt hus tidigare också..
 
Den är säkert 13mm här med..
 
Och det är vanlig masonite? inte ngn typ av fiberskiva eller så då?
 
nä helt vanlig masonite... kan möjligtvis ha varit 12mm
Masonit är en form av träfiberskiva... vad menar du?
 
Redigerat:
Ska man vara petig är masonite ett varumärke och inte en skivtyp, tror den sorterar under HDF (high density fiber) men vad jag menade är att det finns en massa liknande skivor med men inte fullt så hårda som masoniten är, tex tretex, osb och liknande fiberskivor som brukar användas i tak och väggar.
Inte så att jag inte tror dig men blev så förvånad att höra det då det måste vara omöjligt att spika i en sådan utan förborrning tex.

Micke_vb skrev:
nä helt vanlig masonite... kan möjligtvis ha varit 12mm
Masonit är en form av träfiberskiva... vad menar du?
 
Jag har inte undersökt om den hårda boarden som jag har i väggarna är tillverkad av Masonite AB, men det ser ut som det som i folkmun brukar heta masonit. Den är slät på ena sidan och mönstrad som masoniten brukar vara på den andra. Den är c:a 13 mm tjock, eller kanske ½". Det är inte omöjligt att spika i den. Treetex är väl marginellt hårdare än frigolit om man försöker spika i den. Osb är för grov i strukturen för att vara underlag till tapet. HDF är en tåligare skiva. Både hårdare än masonit och vattentålig.

Erik
 
Åtminstonde alla Gullringshus och Nordiska Trähus i slutet av 80-talet har 12 eller 13 mm masonit i innerväggarna.

Saxat från Wikipedia:

Masonit (ursprungligen från varumärket Masonite) är en form av träfiberskiva tillverkad enligt masonmetoden. Till skillnad från spånskiva används inget tillfört lim utan vid tillverkningen exploderas trämassan med ånga och pressas ihop till skivor med träets eget lim, lignin.
 
Redigerat:
Jag har ett Gullringenhus från 80 och har 10mm masonit i hela huset. Det värsta är att den är limmad i smala reglar (20mm) ganska tätt. Jag ägnade nyligen två helger åt att skapa bort lim och masonitrester från reglarna i badrummet innan jag kunde sätta upp våtrumsgips.
 
Lånar tråden lite eftersom jag har samma problem. Vårt hus är från 1936 och har tunn masonit på spontade väggar. Först tänkte jag sätte upp gips men funderar på att renovera masoniten.
Har kollat runt lite och varit i kontakt med Alcro. Inget vattenbaserat direkt på masoniten, så min idé hittills:
Oljebaserad grundfärg + bredspackla + renoveringsväv med våtrumslim

Vilka färger och spackel rekommenderas?
Vågar man måla med Olje/lösningsmedelbaserad inomhus?
Går det att använda oljebaserad snickerispackel för att hoppa över grundfärgen?
 
Skulle jag aldrig göra! Enklast med 6mm gips och sen måla eller tapetsera. Riskfritt och sparar säkert massor av tid.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
gungunsen skrev:
Lånar tråden lite eftersom jag har samma problem. Vårt hus är från 1936 och har tunn masonit på spontade väggar. Först tänkte jag sätte upp gips men funderar på att renovera masoniten.
Har kollat runt lite och varit i kontakt med Alcro. Inget vattenbaserat direkt på masoniten, så min idé hittills:
Oljebaserad grundfärg + bredspackla + renoveringsväv med våtrumslim

Vilka färger och spackel rekommenderas?
Vågar man måla med Olje/lösningsmedelbaserad inomhus?
Går det att använda oljebaserad snickerispackel för att hoppa över grundfärgen?
Det fungerar säkert, men det låter överarbetat. Jag har inte haft några problem relaterade till vattenbaserade produkter på masonit. Är det så ojämnt att det behöver bredspacklas? Renoveringsväven kan ta upp en hel del ojämnheter så man kan börja med väven och spackla efter behov därefter. Grundfärgen tror jag inte tillför något.

Om du skall lägga jobbet med att spackla och få det slätt så skulle jag börja med att riva ner masoniten och ersätta med gips. Eventuellt 6 mm renoveringsgips. Mindre risk att det spricker i skarvarna då än med masonit.
 
Har nu hunnit kolla upp lite fler väggar och det känns som att det är mest innerväggarna som är klädda med ganska tunna, hårda (oljehärdade?) masonitskivor. Ytterväggarna+hela vardagsrummet är klädda med tjockare och extremt mjuka tretex skivor. Renoveringsgips är definitivt en lösning som vi tittat på men vi har så fina foder runt fönster och dörrar som jag inte vill ta bort. Därför var idén att med renoverar masonit och tretex med hjälp av spackel/glasfiber och på sätt få en hård slät yta.
Har även funderat på att sätta en grov glasfiberväv som armeringsnät i spackeln. Är det någon som har provat något liknande?

@Avemo: Det är så många skikt med tapet så det kommer bli lite ojämna rester kvar efter borttagning, framför allt på tretexen.Har du erfarenhet av att bredspackla direkt på träfiberbaserade skivor?
De uppgifterna som jag fått hittills var antingen grundmåla med lösmedels-oljefärg eller i alla fall vattenburen alkydfärg (alcro kraft, v-slip...). Förklara gärna lite mer i detalj vad du har gjort med masonitvägagr tidigare...
 
Ta bort skivorna bygg upp med gips till samma nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.