Jag har precis börjat sätta mig in i det här med robotklippare då jag desvärre inte har möjlighet att klippa gräset så ofta.
Det här med begränssningsslingan verkar lite omständigare än jag räknat med. Jag hade tänkt mig att klipparen skulle få kryssa runt fritt mellan buskar och häckar men om man ska inkludera dessa i en obruten begränssningsslinga som klipparen inte korsar så känns det lite tveksamt om den kommer att ta sig runt överallt.

Gräsmattan ser ut så här:
grasmatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsytan är ca 1400 m2.
Det är främst området i mitten upptill som jag är skeptisk till. Den största rektangeln är ett trädgårdsland, de tre mindre till vänster är drivbänkar, de två avlånga till höger är hallonhäckar och sedan är det lite träd och buskar. Avståndet mellan hallonhäckarna är ca en meter. Lägger man slinga runt allt detta så får man ju ett antal smala återvändsgränder som klipparen ska in och vända i. Jag misstänker att det blir problem med det.

Ett alternativ jag funderar på är att strunta i att dra slingan runt de flesta "inre" begränsningarna. I så fall får det väl bli en träram runt land och hallonhäckar. Runt buskar etc. så funderar jag på att bocka ett armeringsjärn och montera någon dm över marken. (Hur är det med träd, klarar dom att klippare går emot eller nöter det för mycket på barken i längden?) I det fallet så blir det ju fortfarande passager, men inga återvändsgränder. Är det ok att klipparen får följa en längre kant (t.ex. runt trädgårdslandet) på det sättet eller krävs det en slinga för att den inte ska bli förvirrad?

Hur skulle ni resonerat?
 
Åsa Lund
Jag hade satt bräda så att klipparen inte behöver klippa inte mellan häckar eller in och vända i smala gränder.
Ta det för hand med vanlig klippare eller trimmer då och då
 
Hmm, nu spanade jag lite mer och läste att klipparna kan passera fritt där slingan ligger dubbelt. Då blir det ju genast lite mindre krångligt. Fungerar alla klippare på det sättet?
 
det är en fysikalisk lag, då trådarna ligger utmed varandra (och strömmen går i olika riktningar) så tar magnetfälten ut varandra så klipparen känner inte av tråden.

Vi har satt pinnar runt det som är för bökigt av dra slinga runt.

Protte
 
Ok, inte mer komplicerat än så.
Varför står det i anvisningarna att det ska vara 10 cm mellan (jag tror det var Husqvarnas manual jag kikade i), det borde ju fungera bäst om dom ligger tillsammans.
Finns det något "säkerhetsavstånd" till grannens slinga?
 
Glöm det där med 10 cm förresten, jag läste nog fel i manualen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.