Ponera att man har en tvåplansvilla som man vill bygga till i båda våningsplan men som man pga prickmark i detaljplan inte får bygga till så som man vill.

Då är ju attefallstillbyggnad ett bra alternativ.
Dock medger reglerna endast en tillbyggnad om 15 kvm, eller 7,5+7,5 om man vill bygga i två plan.

Kan man inte då göra en tillbyggnad om 15 kvm i ett plan och med säg 5 meters invändig takhöjd och sedan slänga in ett mellanbjälklag efter att bygget är avslutat?
Då skulle man få 15+15 kvm.

Själva skalet borde inte kunna nekas då attefallreglerna inte begränsar höjden mer än att man inte får bygga högre än befintlig byggnads taknock. Skönt med luftig hall :)

Men det där mellanbjälklaget blir väl bygglovspliktigt? Man ändrar ju boytan.
Kan det bjälklaget nekas bygglov pga prickmarken? Det ska ju byggas inuti en fullt lagligt uppförd byggnad och tar ingen ny prickmark i anspråk.
 
Tillbyggnad får du göra i 15kvm byggyta men inte på prickmark. Attefallshus kan man få ställa på prickmark men de får inte vara i två plan.
 
V
Om det inte är prickad mark då, får man göra så som TS beskriver då?
 
Attefallstillbyggnad får man väl visst bygga på prickmark?
Det var rådet från min kommun iaf.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
V
Attefall, heter det så när man gör en tillbyggnad eller gäller det endast fristående?
 
H
Attefall är 15 kvm tillbyggnad av hus och 25 kvm fristående.
Får bygga båda om du vill.
 
Jag vet inte men det borde finnas en höjdbegränsning för en enplans attefallstillbyggnad. I så fall går det ju inte.

OM det nu är möjligt att göra som förslaget, att alltså skapa en extra våning i efterhand, då tror jag att det kan bli väldigt dyrt om du blir påkommen. Att sätta in ett extra mellanbjälklag innebär ju att hela tillbyggnaden blir bygglovspliktig, då har du alltså ett svartbygge på 30 kvm. Byggsanktionsavgiften för det skulle jag tro blir 100 - 200 000.

Du har då byggt ett antal kvm. utan bygglov, du har påbörjat bygget utan startbesked, och du har tagit bygget i bruk utan slutbevis, nästan full pott.
 
Hempularen, nu har du inte läst min ursprungliga fråga.
Tanken är att bygga en godkänd attefallstillbyggnad med hög takhöjd. Få slutbesked på den och SEDAN söka bygglov för att bygga ett mellanbjälklag i den då befintliga och lagliga byggnadsdelen.

Frågan var om det finns någon regel som säger att en enplans attefallstillbyggnad inte får vara så hög, samt om det kan bli problem att få bygglov för ett mellanbjälklag i en befintlig byggnadsel som står på prickmark.
 
Nimhed, jag pratar om attefallstillbyggnad. Inte om fristående attefallshus.
 
De kan hända att de funkar. Hör med stadsbyggnadsförvaltningen. Bara att fråga!

Tyvärr tycker jag mycket handlar om vem man träffar där inne (min erfarenhet). Har haft en tjurig och en trevlig. Enorm skillnad. Bor dock väldigt långt från prickat område :) så här har jag förmånen att få bygga ut utan bygglov - Max 30kvm.

Men i vilket fall. Hör med dem på förvaltningen. De vet vad som gäller. Kan ju hända att ni får bygglov för eran 2plansutbyggnad med. Detaljplanen kan ju gå att frångå ibland.
 
Patrik Friberg skrev:
Nimhed, jag pratar om attefallstillbyggnad. Inte om fristående attefallshus.
Ahh, my mistake
 
Byggyta om max 15m2, sedan X antal våningar som DP medger. Så det skall inte vara något problem att bygga BY 15m2 i två plan så länge som inte tillbyggnad blir högre än huvudbyggnaden.
 
Viktigt att särskilja på reglerna för Attefallshus (separat komplementbyggnad alt. "komplementbostadshus" (tokbegrepp)) och Attefallstillbyggnad.

Bägge får vara planstridiga, dvs placeras på prickmark. Dock kan det finnas regler mot gata och så gäller 4,5 meter från allmän plats eller gata oavsett vem som äger den.

Attefallshus: Max 25 kvm byggnadsarea (BYA), max 4 meter totalhöjd. Fristående.
Attefallstillbyggnad: Max 15 kvm bruttoarea (BTA), måste hamna lägre än husets taknock.

Bygger du en Attefallstillbyggnad på prickmark med 15 kvm BTA/BYA med 5 meter rumshöjd kommer du inte (enligt lagens utformning) att kunna få bygglov för att utöka bruttoarea (vilket du de facto gör genom att lägga till ett våningsplan i tillbyggnaden) på prickmark.

Boverket har en fantastisk kunskapsbank för PBL-tolkningar:
PBL kunskapsbanken - tillbyggnad max 15 kvm
 
V
Tänka skrev:
Viktigt att särskilja på reglerna för Attefallshus (separat komplementbyggnad alt. "komplementbostadshus" (tokbegrepp)) och Attefallstillbyggnad.

Bägge får vara planstridiga, dvs placeras på prickmark. Dock kan det finnas regler mot gata och så gäller 4,5 meter från allmän plats eller gata oavsett vem som äger den.

Attefallshus: Max 25 kvm byggnadsarea (BYA), max 4 meter totalhöjd. Fristående.
Attefallstillbyggnad: Max 15 kvm bruttoarea (BTA), måste hamna lägre än husets taknock.

Bygger du en Attefallstillbyggnad på prickmark med 15 kvm BTA/BYA med 5 meter rumshöjd kommer du inte (enligt lagens utformning) att kunna få bygglov för att utöka bruttoarea (vilket du de facto gör genom att lägga till ett våningsplan i tillbyggnaden) på prickmark.

Boverket har en fantastisk kunskapsbank för PBL-tolkningar:
PBL kunskapsbanken - tillbyggnad max 15 kvm

Väldigt bra sammanfattning (till och med jag fattade det mesta 😂)
Om man gör samma sak och marken ej är prickad, spelar det någon roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.