Vi har hittat vår färg till fasaden..
Hos Alcro går de under namnen: 174 Päronsaft och 143 Lind..
Så långt allt gott.. Bara det att vi ska köpa färgen från Nordsjö. :/
Försökt hitta NCSkoder för dessa färger, verkar dock helt omöjligt.
Så nu undrar jag.. Ngn här som kan tänkas veta vad dessa kulörer heter hos Nordsjö? Ex Nordsjö Tinova VX?
 
tommib
Om vi bortser från frågan varför du inte vill köpa från den leverantören som har just den färgen du vill ha så är färgkollektioner ofta något som ett företag har lagt tid på. Därmed vill de nog inte bara ge bort NCS-koderna.

Om du absolut vill ha Nordsjö, hör med dem om de har några färger som är likadana. I värsta fall kan man köpa en liter av varje färg, måla på en MDF eller liknande och ta med till en färgbutik som kan bryta den önskade färgen.
 
Tack för svaret! Givetvis är det ju så. :D
Jag får helt enkelt gräva vidare.. Det där " värsta fall" står på att göra listan som sista utväg men hoppades på att kunna hitta Nordsjös motsvarighet.. Som jag trodde inte så enkelt. Får helt enkelt bryta fram den själv. :)
 
De flesta färghandlare har ju konkurrenternas recept, de kanske inte är spot on. Det får du avgöra själv, men knalla in till din lokala Nordsjönasare och be om 143 lind och 174 päronsaft.
 
Det är väl ganska enkelt. Du tar dina färgprover på "päronsaft" och "lind" från Alcro och går in till din Nordsjö färghandlare så kan denne köra färgproverna i en färgspectrometer och få fram ncs koden och blanda till färgen.

De flesta större färghandlare har en färgspectrometer idag.
 
Varför inte börja med det enklaste och billigaste först?

Vi målade huset får några år sedan, och jag funderade på vad som skulle hända om "vår" färg försvann från från Beckers. Jag mailade och bad om NCS-koden. 12 minuter senare fick jag ett svar. Inte säkert att det funkar lika smidigt hos Alcro, men varför inte testa?
 
Jag har svårt för att tänka mig att de inte lämnar ut NCS-koder. Jag hade aldrig köpt en färg med ett namn som ovan utan att veta koden. Precis som någon ovan nämnde behöver du kanske bättra i framtiden och då heter den kulören något annat om den ens finns kvar i deras sortiment.
 
jag köpte jotunfärg på bauhaus, som bröts i beckers maskin.. fick "receptet" som står på etiketten. typ 3 ingredienser :)
 
camaro1969 skrev:
jag köpte jotunfärg på bauhaus, som bröts i beckers maskin.. fick "receptet" som står på etiketten. typ 3 ingredienser :)
Men det receptet gäller bara för den typ av brytpasta och den basen som användes när du köpte din färg. Det är inte säkert att det kommer att stämma om du köper ett annat fabrikat eftersom deras bas och pasta kan skilja. Så det bästa är att göra en färganalys i spectrometern och hitta samma kulör hos den leverantör man ska använda så att receptet blir baserat på deras pasta och bas.
 
oceanis skrev:
Men det receptet gäller bara för den typ av brytpasta och den basen som användes när du köpte din färg. Det är inte säkert att det kommer att stämma om du köper ett annat fabrikat eftersom deras bas och pasta kan skilja. Så det bästa är att göra en färganalys i spectrometern och hitta samma kulör hos den leverantör man ska använda så att receptet blir baserat på deras pasta och bas.
va spännande :)
för just den jotunfärgen (butinox) jag börjat måla med har utgått... nu har jag bara 400m2 kvar ...

undrar hur man gör då :)

köper ett nytt fabrikat å drar över all yta får att få samma kulör?
 
camaro1969 skrev:
va spännande :)
för just den jotunfärgen (butinox) jag börjat måla med har utgått... nu har jag bara 400m2 kvar ...

undrar hur man gör då :)

köper ett nytt fabrikat å drar över all yta får att få samma kulör?
Möjligen missförstod du mig men i TS fall så vill TS gå från Alcro till Nordsjö och Alcros recept är baserat på deras brytpasta tillsammans med den bas som dom använder.
Om du sen använder en annan bas eller andra brytpastor kan det bli färgskillnad eftersom tex baserna kan skilja sig i grundkulör.

Naturligtvis kan du använda samma blandningsmaskin men beroende på tex basen kan man behöva justera pulserna av resp brytpasta för att få exakt samma kulör. Så vad jag menade var att antal pulser som du har på ditt recept i en bas av ett fabrikat kanske inte ger exakt samma kulör med en annan bas av ett annat fabrikat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.