Hej,

Vi har flyttat till hus där det redan finns ett alarm installerat, såhär ser det ut :

W6ENpVU.jpg
mnjS77K.jpg
sWTXAQh.jpg
BxQ1Rzz.jpg
FzTTJEy.jpg

Det finns totalt 3 IR detektorer och sedan någon kännare för dörr.

Det är inte så svårt att se vilket märke det är och hitta det på nätet(vilket säger att det är från runt 2001) men frågan är om det är modernt nog för att använda i en 2 plans(entré och källare) villa idag? Och hur fungerar det om man har kattor?

Om man behöver byta ut det, kan man använda samma kablar eller måste man dra om allt?
 
Jag hade bytt ut det och kompletterat med fler detektorer.

Jag hade försökt skaffa ett larm med lika många ingångar som larmpunkter, så att man i klartext får reda på vilken larmpunkt som larmar.
Jag hade satt en magnetkontakt på varje ytterdörr, även altan-/balkongdörr.
Jag hade satt rörelsedetektor så att någon passeras varje gång man går från ett rum till ett annat.
Jag hade satt en rökdetektor i varje sovrum, tvättstugan, ovanför elcentralen, vardagsrum, gillestuga, mfl lämpliga ställen så att det blir max 12m mellan rökdetektorerna.
Jag hade även skaffat ett vattenfelsbrytare som kopplas ihop med larmet.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag har bytt till SPC alla dagar i veckan
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Jag hade bytt ut det och kompletterat med fler detektorer.

Jag hade försökt skaffa ett larm med lika många ingångar som larmpunkter, så att man i klartext får reda på vilken larmpunkt som larmar.
Jag hade satt en magnetkontakt på varje ytterdörr, även altan-/balkongdörr.
Jag hade satt rörelsedetektor så att någon passeras varje gång man går från ett rum till ett annat.
Jag hade satt en rökdetektor i varje sovrum, tvättstugan, ovanför elcentralen, vardagsrum, gillestuga, mfl lämpliga ställen så att det blir max 12m mellan rökdetektorerna.
Jag hade även skaffat ett vattenfelsbrytare som kopplas ihop med larmet.
Varför behöver det bytas ut?

Så som det är nu har jag satt rökdetektorer i de flesta rummen, dessa(IKEA) går dock på batteri.
 
probeb skrev:
Jag har bytt till SPC alla dagar i veckan
Vad är det som utmärker SPC tycker du?
 
S
probeb skrev:
Jag har bytt till SPC alla dagar i veckan
Jag hade bytt till en Galaxy dimension alt. en galaxy flex. Alla har vi våra preferenser :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
D
Börja med att byta batteriet om du ska ha kvar den, då det säkert inte blivit bytt sedan det installerades för 15 år sedan.
Men ja, släng ut skiten och byt till något modernt som fyller någon funktion annat än att aktivera den där förhistoriska ringklockan som ingen kommer reagera på.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Du måste säkert inte byta ut det, det gör du ju som du vill.
Har du lust att ha endast ett lokalt inbrottslarm och inte behöver täcka större utrymme än du har, kör vidare på det.

Vill du istället ha uppkopplat mot larmcentral, med eller utan abonnemang även på larmet, med och utan app, trådar/trådlöst, tagg läsare osv osv är det nåt annat.

Det är som att fråga funkar denna bilen, det beror ju på vad du ställer för önskemål om funktion och pris, samt hur insatt du är själv.

Ser ingen mening att heja på mitt fabrikat jag har hemma själv, för mest troligt använder vi det annorlunda med olika krav.

Här hittade jag en manual till ditt larm.
http://www.alarmindustries.com.au/Manuals/Installer/Alarms/DSC/PC 510/PC 510 Install Manual.pdf
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Varför behöver det bytas ut?

Så som det är nu har jag satt rökdetektorer i de flesta rummen, dessa(IKEA) går dock på batteri.
Det är inte rökdetektorer utan brandvarnare som Ikea har.

Med rökdetektorer kopplade till larmet, separat ingång/kanal för varje larmpunkt så kan man lätt få reda på vilken det är som larmar plus att man även får reda på det när man inte är hemma.

Om man har rörelsedetektorer med kamera eller separata kameror som man kan nå via telefonen så kan man kolla lämplig kamera om man ser rök och därefter ringa räddningstjänsten.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag har samma modell i min stuga. Det heter i alla fall samma sak men jag har ingen knappsats.
Däremot har det modul för SIM kort och har använts främst för att larma om innetemperatur och rörelsedetektor samt för att kunna höja/sänka temperaturen via SMS.
Tyvärr har jag ingen aning om vilka SMS-koder som skall skickas så är det någon som vet blir jag glad!
Det finns en sladd med seriell kontakt så jag antar man kan programmera via telnet, något som jag ska försöka vid mitt nästa besök.
 
Du behöver absolut inte byta ut detta. Två saker kan dock ställa till lite problem. Det första är att det är eländigt att programmera larmet via diodknappsatsen :) ... det andra att om larmet har stöd för DLS2002 (programmeringsmjukvara för pc) så måste du ha en speciell kabel för detta... kanske går att få tag i billigt dock från ebay?

När du löst programmeringsfrågan så köper du en larmsändare med reläingångar och använder PGM-utgångarna på larmet för att bygga en larmsändarlösning. Alternativt köper en larmsändare som omvandlar Robofon till lite smutt digitala grejer.

PIR ser ut att vara från optex och de kan fungera länge ännu.




byt ut larmet istället och spara dig lite huvudvärk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.