Det finns inget drivdon i denna armatur. Lådan på bild är bara en kopplingsplint för 230 V. Det är alltså ljuskällan i sig som har ett LED-drivdon inbyggt i sockeln som ska vara dimbar. Sedan gäller att hitta en dimmer som passar med just de lampor man hittat.

Jag skulle dessutom läsa bruxet innan jag köper dessa armaturer...det är inte säkert de får följa med hem om de inte uppger trovärdiga avstånd ovanför spotlighten och en förklaring till varför den är skyddsjordad. Det finns en uppsjö armaturer hos andra handlare som skulle kännas säkrare, omöjligt att rekommendera något då det är smaken som främst får styra.
 
Typ denna?

http://www.ljustema.se/infallda-spotlights/14322-espresso-spotlight.html

Håller för övrigt med Bo.Siltberg, det kan bara vara en plint på den där Biltemaarmaturen. Märklig klisterlapp de satt på, det är ljuskällan som avgör dimbarheten då ju.

För övrigt finns en rädsla hos många kring att det ska vara svårt att hitta dimmer och 230V-LED-ljuskälla som passar ihop. Efter att jag hört många såna farhågor köpte jag (eftersom jag behövde ca 60 såna ljuskällor totalt) 9 st olika ljuskällor och testade mot min dimmer (DIN-monterad KNX-dimmer från Theben). ALLA ljuskällorna funkade utan problem. Så antingen är farhågorna överdrivna eller också har jag lyckats hitta en superdimmer som klarar allt.
 
Redigerat:
Ni har rätt, det är jag som är ute och cyklar.

Biltema-armaturen har ju inget drivdon, det är bara en kopplingsplint och ljuskällorna är alltså 230V LED med GU10-sockel. Ska jag gissa är det ljuskällor från Biltema också. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/LED-lampa-dimbar-GU10-2000034873/ Dokumentationen säger ju ingenting om val av dimmer.

Den dimmer min bekant har är denna dosdimmer från Eltako http://www.eltako.com/sv/nedladdningar/flajers/universell-tryckdimmer-eud61nps-400-w-e1377052.html styrd med återfjädrande tryckknapp. Men det är bara att konstatera att den inte fungerar till dessa ljuskällor. Nu har han förvisso bara installerat en enda 5W ljuskälla, kan effekten vara för låg för att dimmer ska kunna jobba?
 
I produktbladet på dimmern som du länkade till står det "Minimum last endast 20W". Min gissning är att du har svaret där.
 
Den dimmern är tyvärr inte alls avsedd för LED.
 
Men jag gissar att den funkar ändå. Om man har tillräcklig last, dvs minst 4 eller helst 5 såna lampor för att vara på rätt sida gränsen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Den dimmern är tyvärr inte alls avsedd för LED.
Nu är jag rookie på sådant här, har någorlunda koll på 12v LED och där ofta dimmer och drivdon är samma enhet. I detta fall har inte en 230V ljuskälla ett drivdon inbyggt i sockeln? Och frågan är med vilken typ av dimmer den i sådana fall ska dimmas?

Jag kanske borde börja med att rekommendera min bekant att testa med samtliga ljuskällor inkopplade.
 
Och ja, det är lite av en djungel. Med 12 V LED så har du minst två drivdon inblandade, plus en dimmer... Först en traditionell dimmer som styr en transformator som ger 12 V till LED-lampan som har ett inbyggt drivdon som omvandlar 12 V till en konstant ström.

Med 230V LED får vi ett drivdon mindre, det blir endast ett drivdon i lampan i sig.

Problemet i båda fallen är att hitta en dimmer som fungerar. I detta inlägg finns en länksamling till tillverkare av 230 V LED-lampor och vilka dimmers som de har provat. Så uppenbarligen finns det ett problem med att passa ihop 230 V LED och dimmer.
 
Grym tråd du länkade till där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.