Kul att det blev en diskussion!

Tanken jag hade i huvudet var i stil med falkns ritning, men ni tror att det blir för instabilt alltså? Jag antar att jag skulle kunna skruva ihop en sarg med beslag, men då kan jag väl inte använda mig av de ben som jag länkade till i första inlägget (runda) om jag vill få underredet att passa ihop?

Om jag ska använda mig av en klaff till bordet, vad ska jag då leta efter för gångjärn som gör att klaffen går att ta av när den inte används thomasx?

Att bygga egna beslag har jag ingen aning om hur man gör, men det lät som att det var en eller två nivåer över vad jag klarar av :D
 
Morsan har ett bord med expansionsbeslaget i trä, inte alls rackligt.

protte
 
Vi har två bord helt i trä med dubbla iläggsskivor. Utdragna är de riktigt stora men väldigt stabila.
Båda har delad sarg, det ena har sarg på iläggen och det andra har det inte. Det senare har tjock skiva och där sitter sargen längre in, då märks det inte att det är ett hål i sargen.

Jag skulle köpt beslagen och skippat sarg på illägget om det är så att det sällan ska användas.
 
Att förvara iläggskiva med sargsnutt är inte helt enkelt.
Har man trångt med ont om förvaring så avstå sargen.

Protte
 
Jo då, vi har också ett stort bord med "expansionsbeslag" i trä, man kan lägga i fem skivor, men då krävs extra ben i mitten. Två skivor utan extra ben går fint. Men de "expansionsbeslagen" spelar i en helt annan klass än det länkade i metall.
 
Untouchable skrev:
Om jag ska använda mig av en klaff till bordet, vad ska jag då leta efter för gångjärn som gör att klaffen går att ta av när den inte används thomasx?
Här är ett så kallat klaffgångjärn som man enkelt kan snäppa loss

1023006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.skanebeslag.se/gangjarn/...2372-jarn-formassingad-3636mm-5015mm-tj-25mm/

Den halvrunda delen sättar man under den fasta bordsskivan, och den avlånga under klaffen.
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Att förvara iläggskiva med sargsnutt är inte helt enkelt.
Har man trångt med ont om förvaring så avstå sargen.

Protte
Jepp, det kan jag intyga, de tar sin lilla plats, de där iläggsskivorna med sarg ;)
 
Ni som är så bombsäkra på att dessa beslag funkar med bara tre skivor och fyra ben, kan ni visa något sådant exempel i verkligheten? Om det är så det är tänkt måste det ju finnas, borde gå att googla fram!
 
Här har du ett riktigt snyggt bord i storlek 80x80 med 40cm klaff. Välj modellen med fasad skiva så blir det ännu snyggare och tidlöst så det funkar i all framtid ;) Kostar dock en liten slant. Men det är klart, lägger du 1000-1500 bara på benen, och sedan 1000 till på expansionsbeslag, så med bordsskivor och ytbehandling m.m. på det så är detta bordet inte så dyrt längre ;)

Men det är typ denna modell jag tänkte när jag nämnde alternativet med klaff

Ekliden_klaffbord_8080_2914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.johantiberg.se/sortiment/matbord/ekliden-klaffbord-litet

Använder du klaffgångjärnen kan man lyfta bort och ställa undan klaffen när den inte används.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Ni som är så bombsäkra på att dessa beslag funkar med bara tre skivor och fyra ben, kan ni visa något sådant exempel i verkligheten? Om det är så det är tänkt måste det ju finnas, borde gå att googla fram!
https://ilva.se/1__1015090-5637398887--1__1019616-5637408195 Här är ett bord med en sådan design, men du kanske syftade på de specifika beslagen som länkades tidigare? Dessa har till och med plats för två iläggsskivor, även om de kanske är konstruerade för att hålla för högre vikter. Jag skickade faktiskt iväg ett mail och frågade vilka vikter beslagen var dimensionerade för, få se vad de svarar.

Tack för infon om beslagen till klaffskivan! Jag har faktiskt kikat på det där (och mååånga andra) men valt bort det. Ska jag överskrida min studentbudget för ett köpesbord ska det matcha alla kriterier jag har ;)
 
Untouchable skrev:
[länk] Här är ett bord med en sådan design, men du kanske syftade på de specifika beslagen som länkades tidigare? Dessa har till och med plats för två iläggsskivor, även om de kanske är konstruerade för att hålla för högre vikter. Jag skickade faktiskt iväg ett mail och frågade vilka vikter beslagen var dimensionerade för, få se vad de svarar.

Tack för infon om beslagen till klaffskivan! Jag har faktiskt kikat på det där (och mååånga andra) men valt bort det. Ska jag överskrida min studentbudget för ett köpesbord ska det matcha alla kriterier jag har ;)
Ja visst, jag menar så klart med just de beslagen.

Bordet du länkar kommer från danska Haslev som är ett välkänt möbelsnickeri med gedigna kvalitetsmöbler, jag är övertygad om att "beslagen" på de bordet är i trä och betydligt mer gedigna än metallbeslaget från Theofils. Jag har ju som sagt själv ett bord som är isärdragbart på det viset, från ett annat danskt möbelsnickeri. Det är rejält stabilt, och självklart går det att göra, jag tror bara inte att de beslagen är anpassade för det.

Är ben för 1000-1500 något som passar in i studentbudgeten ;)

Du hittar nog klart billigare ben hos Ikea skulle jag tro, och på välsorterad bygghandel som t.ex. Bauhaus. Med material från rätt ställen snickrar du ett schysst bord med klaff för under tusenlappen.
 
  • Gilla
ACDVV
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja visst, jag menar så klart med just de beslagen.

Bordet du länkar kommer från danska Haslev som är ett välkänt möbelsnickeri med gedigna kvalitetsmöbler, jag är övertygad om att "beslagen" på de bordet är i trä och betydligt mer gedigna än metallbeslaget från Theofils. Jag har ju som sagt själv ett bord som är isärdragbart på det viset, från ett annat danskt möbelsnickeri. Det är rejält stabilt, och självklart går det att göra, jag tror bara inte att de beslagen är anpassade för det.

Är ben för 1000-1500 något som passar in i studentbudgeten ;)

Du hittar nog klart billigare ben hos Ikea skulle jag tro, och på välsorterad bygghandel som t.ex. Bauhaus. Med material från rätt ställen snickrar du ett schysst bord med klaff för under tusenlappen.
Jag var faktiskt förbi på svenska hem igår och kikade på bordet, och de var i metall. Jag fick dessutom för några minuter sedan svar på mitt mail angående vilken vikt beslagen håller för, och de skulle ta 60 kilo. Tror du att det beror på att de går att expandera längre eller har de mätt på ett annat sätt?

Haha, egentligen är det långt ifrån budget men samtidigt det bästa jag kan hitta om benen ska vara i ek och med en avsmalnande profil. Åtminstone med mina begränsade googlekunskaper!
 
Untouchable skrev:
Jag var faktiskt förbi på svenska hem igår och kikade på bordet, och de var i metall. Jag fick dessutom för några minuter sedan svar på mitt mail angående vilken vikt beslagen håller för, och de skulle ta 60 kilo. Tror du att det beror på att de går att expandera längre eller har de mätt på ett annat sätt?

Haha, egentligen är det långt ifrån budget men samtidigt det bästa jag kan hitta om benen ska vara i ek och med en avsmalnande profil. Åtminstone med mina begränsade googlekunskaper!
Är det beslagen från teofil som tar 60kg? 120kg på ett bord med två då? Köp dem, bygg ett bord, och berätta hur det gick. Men skyll inte på mig om det blir rackligt ;)
 
Ikea har avsmalnande ben, dock i bambu, vet inte om de finns i ek också. Kostar 150:-/st vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.