Hola!

Vi har precis satt plinten som skall utgöra fäste för stolpen som håller trappräcket. Grävde så djupt det gick och gjöt - det blev en "blaffa" längst ned och resten i stolprör. Packade ordentligt och fixerade sedan stolpe med stolpsko enligt konstens alla regler och med både hängsle och livrem. Alla gjordes medvetna om förekomsten av densamma och manades att inte pilla. Fick bränna typ fem dagar innan jag gick och försiktigt kände på stolpen med "penngrepp". Döm om min förvåning när jag märker att jag kan vicka på stolpen cirka +/- 5 centimeter i toppen (~100 cm stolpe)

Skit tänker jag - undrar om rådjuren varit framme och kliat sig - och har nu bilat bort hela biten som satt i gjutrör och en försvarlig del av "blaffan". Visade sig att det nog var ett hålrum en bit ner i plinten runt pinnen på stolpskon.

Frågan är nu om man kan "gjuta på" en ny plint (och en bit av "blaffan") på den gamla blaffan?

Om så, hur gör man? Skall man ha någon form av "häftgrund" för betong? Blir det lika starkt? Eller är det bara och bita ihop och bila bort hela klabbet och börja om?
 
pero skrev:
Hola!

Vi har precis satt plinten som skall utgöra fäste för stolpen som håller trappräcket. Grävde så djupt det gick och gjöt - det blev en "blaffa" längst ned och resten i stolprör. Packade ordentligt och fixerade sedan stolpe med stolpsko enligt konstens alla regler och med både hängsle och livrem. Alla gjordes medvetna om förekomsten av densamma och manades att inte pilla. Fick bränna typ fem dagar innan jag gick och försiktigt kände på stolpen med "penngrepp". Döm om min förvåning när jag märker att jag kan vicka på stolpen cirka +/- 5 centimeter i toppen (~100 cm stolpe)

Skit tänker jag - undrar om rådjuren varit framme och kliat sig - och har nu bilat bort hela biten som satt i gjutrör och en försvarlig del av "blaffan". Visade sig att det nog var ett hålrum en bit ner i plinten runt pinnen på stolpskon.

Frågan är nu om man kan "gjuta på" en ny plint (och en bit av "blaffan") på den gamla  blaffan?

Om så, hur gör man? Skall man ha någon form av "häftgrund" för betong? Blir det lika starkt? Eller är det bara och bita ihop och bila bort hela klabbet och börja om?
Hade själv hanterat det som en större sten, alltså väntat tills betongen härdat ut ordentligt för att sedan borra hål i densamma. I hålen hade jag tryckt ned armeringsjärn och sedan satt en kortare variant av ett formrör kring det hela. Sedan hade jag gjutit igen.

Det enda problem med ovanstående metod som jag kan tänka mig är att Du råkar träffa Dina "gamla" armeringsjärn när Du borrar.
 
Exakt så hade jag också gjort. Den gamla plinten är ju inte gammal - typ 50 år. Behandla det som en stor sten så sitter det sedan. :cool:

Du har ju en djup o bra plint så det ska nog inte vara några problem.
 
Ingen speciell teknik för att få betongen att fästa på den förra plinten då alltså?

Btw. de befintliga armeringsjärnen är delvis frilagda, så de borde man kunna återanvända?
 
Om de gamla armeringsjärnen som sticker upp sitter fast i den kvarvarande betongklumpen så är det bara gjuta på över detta. Annars kan det vara bra att borra o gjuta fast nya armeringsjärn. Fast igentligen tror jag inte att det är så himla noga. Lasterna kommer ju mestadels uppifrån, inte från sidorna.

När jag gjöt plintar för min friggebod så var det berg cirka 60 com ned. Jag gjöt direkt på det frilagda berget utan att borra i armeringsjärn. Det står väldigt stabilt o har gjort det ganska många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.