Hej,

vill skaffa bastu till landstället och har till slut fastnat för en bastutunna med panoramafönster på ena kortsidan helt i glas.
På tomten finns redan en friggebod på ca. 14 kvm så jag behöver söka bygglov för bastun om jag inte låter den gå som attefallshus men jag vill kanske bygga ett riktigt attefallshus längre fram så jag vill inte använda det.

Tanken är att bastun ska stå på berget på en plintgrund.
Jag har lekt med tanken att ha en bastu på släp helt enkelt, men då får jag inte upp den på berget då den kommer behöva kranlyftas på plats.
Finns det nåt annat kreativt sätt att slippa söka bygglov? Montera hjul eller medar efterhand?

Jag har inget egentligt problem med att söka bygglov, annat än att jag inte riktigt vet hur pass detaljerat det behöver vara och säkert kommer behöva ta hjälp av någon för att det ska bli rätt.

Alla tips mottages gladeligen :)

/C
 
Måste du inte ha bygglov för att uppföra en byggnad med eldstad?
 
glitch skrev:
Finns det nåt annat kreativt sätt att slippa söka bygglov? Montera hjul eller medar efterhand?
/C
Bygg och om nån börjar nämna bygglov så visslar du och låtsas att det regnar? Kommer nån och gnäller kastar du ett par skidor under din nya släde.
 
toolman77 skrev:
Måste du inte ha bygglov för att uppföra en byggnad med eldstad?
Jag har ingen aning faktiskt? Jag mailade kommunen och frågade om bastubygge men de nämnde inget om specifickt att bygglov krävs när det finns eldstad.
 
Eldstaden måste godkännas av sotaren , som skickar intyget till kommunen. Kanske räcker med bygganmälan. I mitt fall (friggebod) gällde bygganmälan, strandskyddsdispens och sotarens godkännande.
 
HasseTeknik skrev:
Eldstaden måste godkännas av sotaren , som skickar intyget till kommunen. Kanske räcker med bygganmälan. I mitt fall (friggebod) gällde bygganmälan, strandskyddsdispens och sotarens godkännande.
Men sotaren kan väl inte godkänna förrän allt är på plats?
 
Vi var tvungna att ha kaminen inritad på bygglovet för att sedan få den godkännd av sotaren innan vi få elda i den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.