D09
Hej

Går i planen att plantera thuja mellan två stödmurar

Dvs fylla upp med jord och sedan plantera dom. Finns ingen att blanda upp det nya materialet med.

Är det någon speciell jord man ska använda ?

Ska man låta jorden ligga ett år först?
 
Vet inte, men har fått bra hjälp med mina thujor från leverantören Plantinavia (www.plantinavia.se), de kan säkert svara dig.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Du skriver inte vilken thuja du valt men är det 'brabant' kräver den rejält med rotutrymme. Hur stort mellanrum är det mellan murarna? Kan den riskera spränga murarna? Brabanten blir med tiden mycket stor och kräver tuktning 1-2 ggr/år. Smaragden växer inte lika våldsamt. Om det inte finns gott om utrymme kanske du ska välja något som är mindre kraftfullt. Vattning vid torka kan också behövas.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
yonna skrev:
Du skriver inte vilken thuja du valt men är det 'brabant' kräver den rejält med rotutrymme. Hur stort mellanrum är det mellan murarna? Kan den riskera spränga murarna? Brabanten blir med tiden mycket stor och kräver tuktning 1-2 ggr/år. Smaragden växer inte lika våldsamt. Om det inte finns gott om utrymme kanske du ska välja något som är mindre kraftfullt. Vattning vid torka kan också behövas.
Har varit inne på Brabant eller smaragd.

Kan inte så mycket om det gröna.

Vill ha en vintergrön, tät häck som blir ca 1,5 meter hög.

Utrymmet varierar men ca 0,7 djup och 1,0 bred

Stödmur på båda sidor. Det gör inget om den växer lite långsammare bara det blir bra :)

Ska se om jag hittar någon bild på muren
 
Utrymmet för Brabant räcker inte. Personligen tycker jag inte att thuja är så lämplig på bara 150 cm höjd.

Taxus/idegran är väldigt fin även på denna höjd - fråga är om den klarar det begränsade utrymmet - men de är kanske en fråga först om 20/30 år. Om man sköter klippningen 1 ggr/år får den ett väldigt vackert ytskikt.

Buxbom är också ett fint alternativ om man vill ha vintergrönt på 150 cm höjd.

Bägge förslagen, om välskötta, ger fullständigt insynsskydd, är lika fina året om och skapar fin struktur i trädgården.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Tillägg: läste inte tillräckligt väl: tveksamt om idegranen klarar endast 70 cm djup. Buxbomen gör det antagligen om man fyller upp med jord/kompost med ett par års mellanrum. Vad är det under dessa 70 cm ?
 
D09
yonna skrev:
Tillägg: läste inte tillräckligt väl: tveksamt om idegranen klarar endast 70 cm djup. Buxbomen gör det antagligen om man fyller upp med jord/kompost med ett par års mellanrum. Vad är det under dessa 70 cm ?
Det varierar nog mellan 70-50 cm jord/ grus och Berg.
 
  • Gilla
Christian Tysklind
  • Laddar…
D09
yonna skrev:
Tillägg: läste inte tillräckligt väl: tveksamt om idegranen klarar endast 70 cm djup. Buxbomen gör det antagligen om man fyller upp med jord/kompost med ett par års mellanrum. Vad är det under dessa 70 cm ?
Det varierar nog mellan 70-50 cm jord/ grus och Berg. Lite osäkert :)
 
Du menar att berget ligger ungefär 70 cm ner? Då stämmer det vad jag skrev tidigare.

Om berget ligger ytterligare 70 cm ner finns det plats för framtida rötter.
 
D09
Eller tänker jag fel..

Jag vill egentligen ha vind och solskydd när man sitter ute..

Har tänkt flytta på vinbärsbuskarna och plantera tuja där för insynen

Kanske man ska plantera de buskarna i muren istället 😬

Ha ha kan inte bestämma mig


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Oavsett så får du inte mycket till solskydd av något som är 1,5 m högt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
BirgitS skrev:
Oavsett så får du inte mycket till solskydd av något som är 1,5 m högt.
Tanken är att de ska växa från ovankant muren så totalt blir höjden ca 2 meter.

Vill bara ha en liten bit med skugga :)

Som det är nu så är det bristvara.. Ja.. När solen är framme 😇
 
Men behöver du verkligen skydd på vintern - då sitter ni ju inte ute? Det finns ju annars massor av perenner som skulle passa.
 
BirgitS
Klarar muren av att man fyller den med tung blöt jord?
Det blir ett kraftigt tryck utåt och sen rötter som letar sig fram också.

Blir det inte väldigt instängd känsla på uteplatsen med en två meter hög kompakt vägg?
Till skillnad från buskarna som är där nu blir ju tujor mm helt tätt. Vinbärsbuskar är ju däremot lite glesare.
 
D09
yonna skrev:
Men behöver du verkligen skydd på vintern - då sitter ni ju inte ute? Det finns ju annars massor av perenner som skulle passa.
Ha ha nä, det är det jag funderar på.

Sitter ju aldrig där på vintern, men skulle det dock fungera som ett " storm " skydd när det blåser rejält
på hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.