Hallå!
Jag flyttar snart in i en liten lägenhet och hittar inget matbord som passar i storlek och stil, tänkte därför bygga ihop ett själv. Tänkte mig dimensionerna 100 x 100 cm och utdragbart till ungefär 150 x 100. Jag har i princip inga verktyg så jag tänkte köpa färdiga ben: (https://www.mio.se/produkt/plaine/26747668 eller http://www.rge.nu/sv/Varor/Bord/Bordsben/Perstorp_Konat_Ben,_ek,_4-Pack?id=409316).

Tänkte mig en bordsskiva i massiv ek med tre bordsskivor som är 100 x 50 cm. Är det klokt eller bör jag satsa på faner istället?

Alla tips, synpunkter och frågor (även saker jag inte har nämnt) uppskattas då jag är en total nybörjare på sånt här. Jag har skruvat ihop några ikeamöbler men thats it typ.
 
Gedigen ek är bättre ur flera perspektiv, så kör på det.

Enklaste sättet att göra ett förlängningsbart bord är att ha en fällbar klaff på ena sidan. Det finns särskilda gångjärn som gör att det är enkelt att haka av klaffen om man inte vill ha den hängande när den inte används.
För att få klaffen att stanna i uppfällt läge kan du antingen göra två utdragbara stöd under klaffen, vilket nog är det vanligaste för klaffar, eller som på lite mindre slagbord, ett ben som fälls ut. Benet gör att bordet inte välter om man hänger sig eller ställer något tungt längst ut på klaffen.

Ett utdragbart bord är lite mer avancerat att få till, och jag tänker mig att det kanske inte är första steget om du inte har några verktyg. Lösningarna ovan fixar du med enkla medel.
Tja, iofs, ett utdragbart bord löser du kanske med ungefär samma verktyg, men det är en del mer jobb, fix och trix ;)
 
Bara en tanke
Ett loppis fynd och byta skivor på.....

Protte
 
Det finns ju denna sortens utdragsbeslag att köpa. Sedan gör du en iläggsskiva som du lägger i.
 
falkn skrev:
Det finns ju denna sortens utdragsbeslag att köpa. Sedan gör du en iläggsskiva som du lägger i.
Med det beslaget blir bordet klart större än 1m i minsta läget och mer än 1,5 i utdraget. Såvida inte man gör någon speciallösning för att beslaget skall kunna gå utanför bordets fasta mått/underrede. Därtill behövs ett rejält stabilt underrede eftersom hela bordsskivan är "lös".
 
thomasx skrev:
Med det beslaget blir bordet klart större än 1m i minsta läget och mer än 1,5 i utdraget. Såvida inte man gör någon speciallösning för att beslaget skall kunna gå utanför bordets fasta mått/underrede. Därtill behövs ett rejält stabilt underrede eftersom hela bordsskivan är "lös".
Va? Beslaget är 535 mm långt i hopfällt läge och ger ett utrymme för iläggsskiva på upp till 650 mm. Du tittar kanske på fel modell?

Bärigheten borde inte vara ett problem då många bord tillverkas på detta sätt, speciellt vanliga ekbord som man kan köpa i vilken möbelhandel som helst.
 
Redigerat:
falkn skrev:
Va? Beslaget är 535 mm långt i hopfällt läge och ger ett utrymme för iläggsskiva på upp till 650 mm. Du tittar kanske på fel modell?

Bärigheten borde inte vara ett problem då många bord tillverkas på detta sätt, speciellt vanliga ekbord som man kan köpa i vilken möbelhandel som helst.
Beslagets utdragna längd är 535+650mm = 1185, sedan behövs en sarg utanför detta mått och sedan brukar man vilja att bordsskivan sticker ut utanför sargen. Du landar på minst 1300mm. Om, som sagt, du inte gör någon specialare så att beslaget kan passera sargen. Sedan har man som sagt expansionen på 650mm så då är man upp på nästan 2m. Expansionen kan man iofs begränsa genom att sätta ett stopp i sargen, men en expansion mindre än de önskade 500mm är ju knappt värt besväret.

Som sagt, det går, men inte utan en del special.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Beslagets utdragna längd är 535+650mm = 1185, sedan behövs en sarg utanför detta mått och sedan brukar man vilja att bordsskivan sticker ut utanför sargen. Du landar på minst 1300mm. Om, som sagt, du inte gör någon specialare så att beslaget kan passera sargen. Sedan har man som sagt expansionen på 650mm så då är man upp på nästan 2m. Expansionen kan man iofs begränsa genom att sätta ett stopp i sargen, men en expansion mindre än de önskade 500mm är ju knappt värt besväret.

Som sagt, det går, men inte utan en del special.
Du har nog missuppfattat beslaget fullkomligt eller är det jag som inte är vaken. Beslagets längd i hopfällt läge är 535 mm. Du tillverkar två skivor som är 500 mm breda. Dessa lägger du så att skarven ligger precis i mitten på beslaget. Den ena sidan av beslaget skruvas i ena sidan, det andra i den andra sidan. Då har du 232 mm kvar från beslagets ytterkant till skivans ytterkant på båda sidor om bordet. Beslaget kan sedan expanderas 650 mm så du kan lägga i en skiva på 500 och sedan skjuta ihop det igen. Bordet blir då 1500 mm långt och beslagen sitter fortfarande 232 mm in från ytterkant.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
falkn skrev:
Antingen har du missuppfattat beslaget fullkomligt eller är det jag som inte är vaken. Beslagets längd i hopfällt läge är 535 mm. Du tillverkar två skivor som är 500 mm breda. Dessa lägger du så att skarven ligger precis i mitten på beslaget. Den ena sidan av beslaget skruvas i ena sidan, det andra i den andra sidan. Då har du 232 mm kvar från beslagets ytterkant till skivans ytterkant på båda sidor om bordet. Beslaget kan sedan expanderas 650 mm så du kan lägga i en skiva på 500 och sedan skjuta ihop det igen. Bordet blir då 1500 mm långt och beslagen sitter fortfarande 232 mm in från ytterkant.

[bild]
Hur sätter du fast benen?
 
thomasx skrev:
Hur sätter du fast benen?
I bordsskivan. Vill man bygga en sarg kan man göra det. Den får också delas i mitten i så fall alt. löpa parallellt under skivan. På ett bord vi hade tidigare var sargen delad i mitten sedan satt där en bit sarg på iläggsskivan så bordet såg "helt" ut när man la i denna, det stabiliserade också bordet.
 
Uppdaterade bilen lite så den blev mer skalenlig. Benen markerade av fyrkanter.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ett bord så brett som 100 cm behöver man kanske ha fler än 2 reglar. Det stod ingen maxvikt angiven. Vill man bygga en sarg kan man då sätta 2 av reglarna på insidan av sargen istället. Då får man expansion både av sarg och skiva vilket borde bli väldigt stabilt.
 
Redigerat:
falkn skrev:
I bordsskivan. Vill man bygga en sarg kan man göra det. Den får också delas i mitten i så fall alt. löpa parallellt under skivan. På ett bord vi hade tidigare var sargen delad i mitten sedan satt där en bit sarg på iläggsskivan så bordet såg "helt" ut när man la i denna, det stabiliserade också bordet.
Så beslaget skall ta hela lasten från bordet? Klarar det verkligen det och blir det stabilt?

Alla de bord jag sett som har dylika beslag är beslagen enbart för att fixera skivorna, de tar ingen last, utan det hanteras av bordets underrede i form av ben och sarg som är "i ett stycke" och stabilt nog.
 
Jag tror att det inte står någon maxvikt av den enkla anledningen att beslagen inte är avsedda att ta någon sådan belastning.
 
thomasx skrev:
Så beslaget skall ta hela lasten från bordet? Klarar det verkligen det och blir det stabilt?

Alla de bord jag sett som har dylika beslag är beslagen enbart för att fixera skivorna, de tar ingen last, utan det hanteras av bordets underrede i form av ben och sarg som är "i ett stycke" och stabilt nog.
Då får han ju bygga en sarg. Oavsett så fungerar beslagen måttmässigt som jag skrev från början. Jag hittade en produktbeskrivning på Skånebeslags hemsida. Där angavs 90 kg i bärförmåga för liknande bordregel (kan vara samma).

Man kan ju också göra en fast ram för 100 cm bordet och låta skivorna löpa över denna likt IKEA:s Bjursta när man drar ut beslagen.
 
Redigerat:
Ja, jag tror bordet blir duktigt rackligt om man bara sätter fyra ben och tror att beslagen skall står för stabiliteten.

En sarg, precis, som jag sa från början ;) Man får väl göra en skiss och se hur nära önskade mått det går att komma med en sarg, alternativt som sagt att man gör någon specialare där beslagen går utanför sargen. Men enklast i så fall är kanske att designa sina egna "beslag", även det kan ju göras i trä med några små enkla möbelhjul, och då kan man ju anpassa det så att det passar med måtten. Jag har gått ett tag och funderat på någon sådan lösning för ett ute-bord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.