Hej!

Vi bor sen 9 år tillbaka i ett fristående enplansradhus som är byggt på 70- talet. Huset är byggt som ett L och vägg i vägg med vardagsrummet fanns ett förråd som tidigare ägare gjort om till sovrum och därmed krympt ner förrådet till 1/5 mot vad det var tidigare. De har satt in ett fönster mot gaveln och skapat en ingång från vardagsrummet. Jag har hört mig för med grannar och minst hälften av husägarna har gjort samma sak.

Nu till mitt problem. Vi ska sälja huset efter sommaren och mäklaren som var här hade med papper på taxeringsvärde, planritning och anmält boarea som inte stämmer, sovrummet saknas. När vi köpte huset har vi något minne av att mäklaren sa att bygglov fanns men att de inte skickat in papper till Lantmäteriet för att ändra taxeringsvärdet och vi glömde såklart bort det och har inte haft en tanke på det eftersom det inte var vi som byggde om.

Hur bör vi göra nu? Vi vill ju såklart att allt ska stämma inför försäljningen. Kan man ändra sådant i efterhand? Kan vi bli återbetalningsskyldiga för något?

De har ju inte byggt ut huset utan bara ändrat befintligt utrymme så jag tror ju inte att det borde bli något strul men jag vill ju såklart veta och fixa så det inte blir några oklarheter när vi ska sälja.

Tacksam för hjälp. 😊
 
Det väsentliga här är att det finns bygglov för den ändrade användningen. Kolla det!

Att anmäla ändringen för tax. värde kan man göra i efterhand och det ger normalt inga problem. Det som kan ge problem vid en försäljning är om det visar sig att bygglov saknas för någon del. En köpare måste då räkna med att ev. tvingas "riva" dvs. ändra tillbaka till förråd. Så OM det visar sig att bygglov saknas för den ändrade användningen är det bäst att reda ut det innan försäljning. Ändrat taxeringsvärde blir mer en smaksak om man fixar innan.
 
Tack för ditt svar! Vart ska jag vända mig för att se om det finns bygglov? Och behöver man verkligen bygglov för att ändra inom den befintliga byggnaden? Jag menar, det är ju inte utbyggt utan endast isolerat och lagt in en dörr inifrån.
 
Var det inte ett fönster upptaget också? Fasadändring kräver bygglov.
 
Du har bott där i 9 år och då detta gjordes av förra ägaren är det väl troligt att det är mer än 10 år sedan.
Olovligt byggande preskriberas efter 10 år.
Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut men sök på 10 års regeln eller nåt liknande så hittar du nog information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.