Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att minnas namnet på en tecknad film jag såg på flera gånger som liten (80-talet).

Vad jag minns så handlar den enbart om en man, och bensinen tar slut och elektriciteten försvinner så han får tända en brasa mitt inne i huset och hugga hål i taket.
Sen tar han mattan han eldat på och använder den som en poncho.
Jag tror inte att de pratar alls i filmen. Så jag vet inte vart den är gjord, men jag vet att det inte är disney.

Jag har provat att googla på allt möjligt men med så vaga minnen och så allmänna termer som jag minns från filmen så får man ju bara en biljard resultat om bilar och kommunismens fall.

Så om någon vet något så vore det guld.
 
Den fanns inte med där :( denna kan mycket väl vara fransk eller belgisk. Minns att vi hade den på vhs men inte ifall det var någon egen inspelning från svt eller en kopia från någon granne.
Håller tummarna att någon känner ingen beskrivningen
 
Jag känner igen beskrivningen men vill minnas att det bara var en filmsnutt, typ 5-15 min. Kan det stämma?
 
Hehe ja det kan säkert stämma :) kändes lång när jag var liten, men nu när jag tänker tillbaka så var den säkert kort.
 
Har äntligen hittat den. Var tydligen en serie som heter något i stil med "Den lilla mullvaden".
Men nu är det helt omöjligt att köpa/hyra/streama något utav det jag vill se verkar det som.
Är ett särskilt avsnitt/en film jag vill se och den innhåller detta ( känsliga läsare varnas)
images.jpg
Så om någon kan hjälpa mig på traven så vore det uppskattat.

Obs. Det är inte min tv på bilden utan bara något jag hittat på google.
 
Ha! Dessa mullvadar + farbrorn som hade någon roll kollade jag på som barn! Hade även en bok..
Detta var ca 1988-1993.

Ska forska lite själv...

Med vänlig hälsning, fremax
 
Min dotter var helt såld på den serien för ett par år sen. Den är från Tjeckien och heter Kisvakond (https://en.wikipedia.org/wiki/Mole_(Zdeněk_Miler_character)). Förut fick jag många träffar på youtube med "kisvakond" eller "der kleine maulwurf" (stor i Tyskland), men inte lika många när jag sökte nyss. Jag såg t.ex. inte klippet du nämner, vilket jag också gillar skarpt. Jag har nog alla på en hd någonstans. PM:a mig så kan jag leta upp dem.
 
  • Gilla
Mattias_Eson och 1 till
  • Laddar…
Tja, väcker upp denna tråd eftersom jag gjort lite framsteg. Jag såg också denna när jag var liten och letade upp den idag. Avsnittet heter "The little mole in a dream", och finns på youtube, typ alla avsnitt av serien har laddats upp senaste par åren, detta är från 1984, och är ca 30 min långt:


Något som jag minns från avsnittet när jag var liten var det smarta huset, rullbanden han åkte på, och det något illavarslande slutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.