Vi ska bygga hus med träull i väggarna och således ingen ångspärr utan endast ångbroms.

Nu har jag börjat fundera på vilken typ av färg man kan ha på insidan av ytterväggarna. Det lär ju inte gå bra med någon tät plastfärg för du blir det väl en ångspärr, eller vad säger ni?

//Micke
 
Läs bloggen om sunda huset, sundahuset.se! Mycket intressant läsning om du vill att hela huset ska vara miljövänligt. Orkar du inte läsa så vurmar Felicia (som skrivit bloggen) bla för färgföretaget Auro, http://www.auro.se/, som gör ekologisk färg.

Jag ska själv snart börja bygga mitt hus med träfiber i väggarna. Hårda skivor på utsidan träfiberull i väggarna. På taket blir det också träfiberskivor och träfiberull utan luftspalt! Ångbroms på insidan och diffusionsöppen duk på träfiberskivorna på taket (pga låg lutning, annars behövs det inte) under takplåt. Känns som rätt väg att gå! Kör inte all the way som Felicia gjorde, men så långt jag orkar så ska det bli naturligt. Så nån sorts miljövänlig färg blir det på insidan. På utsidan blir det slamfärg.
 
finns ingen färg som är diffusionstät på det viset så vad du klär väggarna med blir ganska sekundärt bortsett ifrån om du vill hålla en miljövänlig linje men då blir det ju en helt annan femma.
 
Stefan1972 skrev:
finns ingen färg som är diffusionstät på det viset så vad du klär väggarna med blir ganska sekundärt bortsett ifrån om du vill hålla en miljövänlig linje men då blir det ju en helt annan femma.
Det är ju konstigt då att färgtillverkarna har färg som de anger som diffusionsöppen.
 
Jag målade just med kulturhantverkarnas linoljeemulusionsfärg (http://shopen.kulturhantverkarna.se/vagg-takfarg-inomhus/) på kalkputsen i mitt blivande kök. Jag lever i tron att den är mer diffusionsöppen än "plastfärg", men det var inte ett jätteviktigt argument för mig, mera att det skulle vara tidsriktigt och miljövänligt (vid målning och för oss som bor i huset). Hur bra den funkar i längden vet jag inte (än).
 
  • Gilla
anton1048 och 1 till
  • Laddar…
M
Linoljefärg eller äggoljetempera är ju bra, starka och naturliga färger.

Den senare skall vara sjukt billig att måla med säger dem, men mycket sämre hållbarhet (någon vecka).
 
All latexbaserad färg är diffusionstät och därför olämplig här (och i de flesta andra sammanhang). Valet av färgtyp beror delvis på vad för sorts material du skall måla på. Om väggarnas insida utgörs av träpanel är äggoljetempera ett mycket bra val. Mycket hållbart och lätt att bättra på utan att det syns. Tillverkas bl.a. av Ovolin (i Degerfors tror jag). I ett kök med mycket nedsmutsning och fettstänk är nog linoljefärg ett bättre val. Ottossons i Genarp har ett bra utbud.
 
Jag fick höra att matta färger är mer diffusionsöppna än blanka.

För övrigt har jag länge funderat på det här. Vissa säger att moderna färger blir diffusionstäta, som att klä in huset i en plastpåse. När man sedan börjar prata om att täta badrum så behövs det primer, gummiduk, remsor i alla hörn och gummilim. Vore det inte enklare att måla ett lager med den supertäta väggfärgen där?
 
  • Gilla
Shukrat och 1 till
  • Laddar…
M
Fred vom Jupiter skrev:
Jag fick höra att matta färger är mer diffusionsöppna än blanka.

För övrigt har jag länge funderat på det här. Vissa säger att moderna färger blir diffusionstäta, som att klä in huset i en plastpåse. När man sedan börjar prata om att täta badrum så behövs det primer, gummiduk, remsor i alla hörn och gummilim. Vore det inte enklare att måla ett lager med den supertäta väggfärgen där?
Det är aldrig ett problem att lägga trä i en plastpåse så länge påsen är helt tät :)

Men det är en kul liknelse som du gör :)
 
T
Färgval är ju lite beroende på vilket material som är underlag.

På trä kan man ju måla linoljefärg, äggoljetempera etc men kanske inte limfärg. På porösa skivmaterial vill man nog inte måla linoljefärg då det suger så pass mycket - men då kan man olja ytan först och sen måla linoljefärg.

På puts så är det väl silikatfärg eller limfärg som "gäller".

Limfärg var ju rätt vanligt förr på underlag av papp eller gamla tidningar som limmats upp med tapetlim men det var lite av en fattigmanslösning. Limfärgen är inte särskilt avtorkningsbar heller, den kritar om man gnider på den.

Äggoljetempera har använts för både trämöbler, skåp och även väggar om man hade råd(ägg var dyrt förr).
När äggoljetemperan härdat så är den avtorkningsbar och stark mot nötning men rätt matt i lystern. Den går att polera lite för att få en lite blankare yta(eller vaxa om det ska vara ännu blankare, men då är det risk för att vattenstänk ger vita fläckar, beroende på vax)

Linoljefärg var rätt exklusivt för väggfärg, men användes om man hade träpanel eller gjorde marmorering eller träådringar på puts.

Det någon skrev om att matt färg skulle vara mindre tät än blank färg tror jag inte alls på - det är pigmentsammansättningen som ger lystern, och då menar jag inte mängden pigment utan vilken typ av pigment som använts.
Det diffusionstäta skiktet är ju bindemedlet som står för.
 
  • Gilla
Farzad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.