Jag planerar ett husbygge och funderar på om ett slipat betonggolv är praktiskt och prisvärt?

Kan man be betongfirman att tillsätta nått i betongen för att få till olika strukturer/kulörer i betongen eller fixar man det själv efter att betongen ligger på plats?

Vad kostar det/kvadratmeter?

Hur många år håller det och är det lätt att hålla rent?

Finns säkert mycket viktigare frågor så det är bara att börja svara på dom!
 
V
Kan bli väldigt hårt för trötta fötter!
 
Det är praktiskt och snyggt men hårt. Jag skulle rekommendera inköp av tofflor...
 
Tack för tippsen
 
Visserligen blev inte mitt golv lyckat för 10 år sedan men jag blev väl kompenserad av byggaren för att i senare skede klinka golvet. Jag störs inte själv av sprickorna och har behållit det som det är och kommer inte klinka förrän jag en dag säljer huset. Man har dock blivit skickligare med tillverkningen under dessa tio år. Jag rekommenderar att anlita proffs - det är inte så lätt som man kanske tror.

Jag trivs mycket bra med betongen och det har funkat efter mina intentioner. Hårt - ja! Tappar man något får man räkna med att saker går sönder! I köket har jag en mjuk tålig matta där man man står mest. Annars upplevs inte golvet som "hårt" - jag går gärna barfota - golvvärme är en förutsättning. Något jag inte visste när jag byggde var att jag de närmaste åren skulle få 5 barnbarn. Den yngste är idag 4 år. Barnen bor mycket ofta här. Golvet har inte orsakat dem någon skada. Golvet har inte skadats av småttingarnas sandiga eller leriga skor. Hund/hundarna kutar ut och in under sommarmånaderna. Jag har faktiskt bara positiva erfarenheter. Det är mycket oömt.
 
Visserligen blev inte mitt golv lyckat för 10 år sedan men jag blev väl kompenserad av byggaren för att i senare skede klinka golvet. Jag störs inte själv av sprickorna och har behållit det som det är och kommer inte klinka förrän jag en dag säljer huset. Man har dock blivit skickligare med tillverkningen under dessa tio år. Jag rekommenderar att anlita proffs - det är inte så lätt som man kanske tror.

Jag trivs mycket bra med betongen och det har funkat efter mina intentioner. Hårt - ja! Tappar man något får man räkna med att saker går sönder! I köket har jag en mjuk tålig matta där man man står mest. Annars upplevs inte golvet som "hårt" - jag går gärna barfota - golvvärme är en förutsättning. Något jag inte visste när jag byggde var att jag de närmaste åren skulle få 5 barnbarn. Den yngste är idag 4 år. Barnen bor mycket ofta här. Golvet har inte orsakat dem någon skada. Golvet har inte skadats av småttingarnas sandiga eller leriga skor. Hund/hundarna kutar ut och in under sommarmånaderna. Jag har faktiskt bara positiva erfarenheter. Det är mycket oömt.

Kolla "Baron House" utanför Glemmingebro; det är ett par år yngre än mitt. Även där har man fått en del sprickor. Däremot är vägg-och golvanslutningarna ytterligt läckra.
 
V
Ja det va snygga övergångar mellan golv/vägg. Hade vart kul o veta hur dom löste det!
Va i ett hus där övergången var fogad och det var inte så lyckat!
 
VillaAnna skrev:
Ja det va snygga övergångar mellan golv/vägg. Hade vart kul o veta hur dom löste det
Jag tror det ligger en stålskena som håller upp väggens ytskikt. I övrigt blev byggkostnaden extremt hög.
 
V
yonna skrev:
Jag tror det ligger en stålskena som håller upp väggens ytskikt. I övrigt blev byggkostnaden extremt hög.
Ja då kan det va skönt o spara några kronor på golv o lister 😂
 
Terrazzo är ju annars ett alternativ om du vill ha ett mer levande golv
 
Vi ligger just i tvist med en byggfirma som fullständigt misslyckats med vårt betonggolv (nybygge). Jag instämmer med det som någon skrev tidigare: det är inte så lätt att få till ett snyggt betonggolv som det kan verka. Se till att få tag i någon som verkligen kan sin sak och säkerställ att varenda litet steg och detalj är specificerad i offerten. Det finns många klåpare därute som tror att det "bara är att gjuta och slipa"!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
VillaAnna skrev:
Ja då kan det va skönt o spara några kronor på golv o lister 😂
Varit å målat på ett nybygge där dom hade betonggolv. Å lister är å rekommendera om man inte vill förstöra väggarna efter en vecka. Om inte annat så tar måleriet längre tid.
 
Argumentet "hårt för trötta fötter" förstår jag inte alls. Har själv travertingolv i stora delar av mitt hus, små barn, och aldrig tänkt tanken att golvet är hårt att röra sig på.
 
V
moperandi skrev:
Argumentet "hårt för trötta fötter" förstår jag inte alls. Har själv travertingolv i stora delar av mitt hus, små barn, och aldrig tänkt tanken att golvet är hårt att röra sig på.
Då kanske du har "pigga" fötter 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.