Hej!

Har flyttat in i ett hus med stor altan. Altanstolparna (tryckt trä) står i gjutna cementklumpar direkt i jorden under altanen (se bilder). I flera fall är cementen en bra bit ner i jorden och i vissa fall hittar jag ingen cement alls. Det kan knappast vara bra för träet att stå i direkt kontakt med jord på det viset. Några förslag på bästa åtgärd? Gräva runtom och fylla med cement? Eller fylla med makadam?
 
  • DSC_0123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
beror på klassningen av träet. kan ju vara
Träskyddsklass NTR/A

är avsedd för virke i permanent kontakt med mark eller sötvatten, samt i konstruktioner, även ovan mark, där personsäkerheten kräver att de inte försvagas eller som kan vara svåra att inspektera och byta ut.
 
  • Gilla
Grignard
  • Laddar…
Tack för ditt svar SBH!

Altanen är med största sannolikhet hemmabyggd och jag vet inte vilken träskyddsklass man använt. Om det inte går att ta reda på och det riskerar vara vanligt tryckt trä av billigaste sorten, kvarstår ju tyvärr frågan om vad jag kan göra åt det.
Träet visar definitivt inte tecken på röta men känns ganska fuktigt i ytterskiktet.
 
Jag hade nog grävt ett jättehål o fyllt med cement med stolpskott. Jag har haft tryckade saker i jord som är minst 10 år o inte visar något tecken på o ruttna. Jag har haft tryckade buskstolpar från plantagen som var ruttna efter fyra år.
 
  • Gilla
Grignard
  • Laddar…
Jag skulle inte gjort nåt särskilt... det är ju inte så att det kommer att rasa imorgon.

Det är ju bra att kolla upp det med nåt års mellanrum och göra om göra rätt när det behövs...

/ATW
 
  • Gilla
Grignard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.