Hejsan!

Har köpt mig ett sekelskifteshus på ca 400kvm. Uppvärmning sker idag i huvudsak med fjärrvärme och direktverkande el. Huset har med tidigare ägare förbrukat följande:

Fjärrvärme: ca 45 000 kWh
El: 16 000 kWh

I energideklarationen som medföljde föreslogs bergvärme som uppvärmning, vilket skulle resultera i en minskad årskostnad med ca 20 000 kr.

Så, nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra. Förutsättningarna är följande:

Villa byggd 1904
Fyra plan (Källare, Entréplan, Ovanvåning samt inredd vind)
Vattenburet enrörssystem med nyare radiatorer på entréplan. Övriga plan har äldre radiatorer.
Direktverkande el på vind (tre el-radiatorer)
Fjärrvärmeväxlare från 1997
El-golvvärme i tre badrum samt hall
Garage med direktverkande el

En undersökning med värmekamera är nyligen gjord. Inga stora värmeläckage.

Det jag spontant skulle vilja göra är att borra bergvärme. Men så fick jag höra av en bekant att en tidigare ägare experimenterade med jordvärme i början av 90-talet. Så slang finns nedgrävd på en yta av ca 1000 kvm. Har ej kunnat kontrollera längder på slangen eller vilket djup den ligger på ännu.

Så nu undrar jag, vilken väg ska jag gå? Bergvärme? Satsa på jordvärmen? Behålla fjärrvärmen? Fjärrvärmen känns i dagsläget som en väldigt dyr lösning. Tror vi har ett rörligt fjärrvärmepris på ca 890 kr/mWh.
 
Säkrare att satsa på bergvärme, om du inte vet något om slangen.
Skulle tro att du behöver 600-800 meter jordvärme slang till det huset.
 
En nackdel som jag glömde nämna ovan är att det är 17 meter till berg där kåken står. Skulle ju helst vilja borra två hål á 150m, men när det krävs så mycket foderrör vette tusan. En borrare jag pratade med sa att vissa kompletterar grundare hål med en jordvärmeslinga!?
 
Kombination kan vara en möjlighet, eller om du har plats att gräva ner mer slang , så blir det troligen billigare.
 
I garaget kan man med fördel sätta upp en passande luftluftvärmepump med läge för underhållsvärme på 8-10 grader (om det inte redan finns kulvert inklusive värmerör). Det är snabbt och enkelt att tillfälligt höja temperaturen i garaget med en luftluftvärmepup om man t.ex. ska vara där och greja.
 
D
Skulle undersökt jordvrmeslangen närmare först för att se vad det är för något du har. Är det en nedgrävd PEM-slang av standarddimension så tryckprova den och ta reda på hur lång den är (du kan t.ex. pumpa runt en färgad vätska och se hur många liter det går åt innan den kommer tillbaka).

Jordvärme är ett bra alternativ, speciellt om man har så långt till berg som du har. Om slingan inte räcker till så kan man antingen spetsa med el/fjärrvärme, borra ett hål eller lägga ner mer jordvärmeslang. Att kombinera jordvärme och bergvärme är inget problem och inte alls ovanligt.
 
DIY_freak skrev:
(du kan t.ex. pumpa runt en färgad vätska och se hur många liter det går åt innan den kommer tillbaka)..
Är det inte enklare då att se hur mycket vätska som ryms? Borde väl ge samma resultat?
EDIT: Förutsatt att man blåst ur den först så klart!
 
Redigerat:
Hejsan igen!

Sitter nu och funderar på jordvärmepump då slangen verkar lovande. Ska man satsa på en pump med inbyggd varmvattenberedare eller ska man fortsätta ta varmvattnet av fjärrvärmen?

Fördelen med varmvatten från fjärrvärmen är ju att det är obegränsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.