Jag har en Lenevo X201i med en traditionell 2,5 SATA II hårddisk. Jag har 8gb ram. Tittade på en SSD disk på 250gb för att ersätta med men undrar var jag märker skillnad? Är de värt det?
Går surfande snabbare?
 
Allt som kräver läsning från den går ju betydligt snabbare. Det innefattar uppstart av dator, starta program som till exempel din webbbrowser.

När den väl är startad, går det dock inte snabbare, då du i det fallet jobbar mot dina 8GB ram.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
D
Fast t.ex. vid surfande så cachas ju en hel del data så det skrivs och läses en hel del från hårddisken även då, så visst kan även surfen upplevas snabbare.
 
Den stora vinsten fås ju vid uppstart av lite mer krävande applikationer såsom spel och tunga program. Jag har svårt att se någon större vits vid normalt surfande. Har själv SSD i min stationära sedan väldigt många år tillbaka och det man märkte skillnad på var framför allt uppstartstiden av datorn och starttid för spel som förkortades avsevärt.
 
Skillnaden märks så fort något sätter igång i bakgrunden. Virussökningar, uppdateringar, säkerhetskopiering, molnsynkroniseringar osv. På en dator som slås av och på hela tiden sker mycket av den typen av saker under första timmen eller så, och då är man redo att stänga av igen. Om datorn står påslagen hela tiden blir de här aktiviteterna mer utspridda och datorn upplevs inte lika seg.
 
En annan stor vinst om det är en bärbar dator (kan inte just Lenovo serien) är just strömförbrukningen som sjunker drastiskt vilket leder till längre batteritid
 
Ja du märker skillnad på flera sätt, som nämnts ovan.
Sen kan vissa program som använder växlingsfilen på disken gå lite snabbare också, men jag vet inte om man kör såna på en 201:a :)
 
hmm känns inte jätterelevant för mig då..
 
engs
Byte från mekanisk disk till SSD är lätt den enskilda uppgradering som gett störst upplevd skillnad i prestanda för mig (dvs jämfört med byte av grafikkort, mer RAM osv) och det var många år sedan nu då jag också spelade en del.

Tappat intresset för sådant helt och följer inte utvecklingen längre, men misstänker att SSD bara sprungit ifrån HDD ännu mer sedan dess.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Allt blir bättre med en SSD! Ska du ha en riktigt snabb dator ska du köpa en M.2 disk.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
För drygt ett år sedan så stoppade jag i en Samsung SSD (första bästa som gick att få tag i) i min jobblaptop efter att den gamla disken gav upp. Egentligen var planen att byta laptop då den redan då var drygt fyra år, men nu rullar den på så bra att jag inte ser någon anledning att byta alls.

Så den tusenlappen som det kostade har lätt varit värt det :)
 
SSD är helt klart en av de bästa uppgraderingar du kan göra. Särskilt om man vill få datorn att flyta på bättre vid lättare arbete som surfning och ordbehandling mm.
Som ett exempel så köpte jag en iMac 24" från 2007 av en kompis för 500 kr som han tyckte var seg och behövde lång tid vid uppstart, vid öppnande av program, vid surfning mm. Han hade helt rätt. Jag började med att omformatera den och då var den användbar någon dag. Jag testade sen att slänga in en SSD och sen dess har den fungerat hur bra som helst trots att den är 9 år gammal. Jag har även skrämt upp en gammal laptop med en SSD.
På din lite "nyare" dator är nog den mekaniska hårddisken en riktig flaskhals.
 
Har köpt en SSD+HDD disk. SSD:n är på 8 GB och HDD:n är på 2 TB har jag för mig. Inte så snabbt som en "ren" SSD, men mycket snabbare än min gamla HDD. Med detta kan man tanka ner rätt mycket spel och få rätt bra sprutt samtidigt.
 
Uppstarten är märkbar tycker jag, i övrigt funkar det som vanligt. Men jag valde inte ssd-disk för hastighetens skull.. jag valde den ur värmesynvinkel.

Jag är supernöjd, har inte haft problem med hårddisken alls.. värmemässigt/arbetsmässigt/hållbarhet (tror den är 4 år gammal nu).. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.