Hej!

har byggt ett hundhus med 2"4 som regelvirke (ohyvlat)
så det är 100mm tjockt virke.
funkar 95mm isolering eller riskerar man en luftspalt?

golvbjälklaget har regel 170mm, trossbotten består av 18-20mm brädor. utrymmet som ska isoleras är alltså 150-152mm.
ska man köra 145mm eller ska man ta 170mm?
kanske man ska ta 95+70=165mm? (och fördelen med förskjutna skarvar)
 
Bättre med lite för mycket isolering än för lite.
 
larsbj skrev:
Bättre med lite för mycket isolering än för lite.
glömde skriva att det är vindduk utanpå väggreglarna... då kanske man riskerar att det buktar ut mot panelen?
 
larsbj skrev:
Bättre med lite för mycket isolering än för lite.
Det där stämmer ej om storleken på utrymmet som skall isoleras är konstant, vilket det är här.
Då ser jag inga fördelar med att stoppa in för mycket isolering.
Sen undrar jag varför TS ser en luftspalt som en risk(är det den minskade isoleringsgraden)?
 
sblixten skrev:
Det där stämmer ej om storleken på utrymmet som skall isoleras är konstant, vilket det är här.
Då ser jag inga fördelar med att stoppa in för mycket isolering.
Sen undrar jag varför TS ser en luftspalt som en risk(är det den minskade isoleringsgraden)?
jag tänkte om det blir en luftspalt på tex 5mm mellan osb och isoleringen riskerar det att blåsa kallt..
 
sblixten skrev:
Det där stämmer ej om storleken på utrymmet som skall isoleras är konstant, vilket det är här.
Då ser jag inga fördelar med att stoppa in för mycket isolering.
Sen undrar jag varför TS ser en luftspalt som en risk(är det den minskade isoleringsgraden)?
Om det inte är fullt i facket riskerarar en isoleringsmiss ödelägga hela fackets isolering.

Isoleringsförmågan minskarmarginellt om man trycker ihop isoleringen lite. Alltså jmf med sin nya tjocklek
 
larsbj skrev:
Om det inte är fullt i facket riskerarar en isoleringsmiss ödelägga hela fackets isolering.

Isoleringsförmågan minskarmarginellt om man trycker ihop isoleringen lite. Alltså jmf med sin nya tjocklek
Håller med på bägge punkterna.
 
camaro1969 skrev:
jag tänkte om det blir en luftspalt på tex 5mm mellan osb och isoleringen riskerar det att blåsa kallt..
Det kommer det inte att göra, så länge isoleringen är fixerad och sitter där den skall.
 
slutsatsen vart alltså? :)
 
camaro1969 skrev:
slutsatsen vart alltså? :)
Använd tex 70*45 mm i väggar och 120+45 i golv.
 
Mikael_L
larsbj skrev:
Isoleringsförmågan minskarmarginellt om man trycker ihop isoleringen lite. Alltså jmf med sin nya tjocklek
Lambdavärdet ökar minskar något om man pressar ihop mineraull av "normal" densitet.

Så man får alltså aningens bättre isolerat av att pressa in en 120mm skiva i ett 95mm fack än att ta en 95-skiva.

Så har man en udda tjocklek på utrymmet som ska isoleras så sparar man pengar inköp av isolering genom att ta den tunnare isolerskivan och försöka fluffa upp, men man sparar pengar i brukskedet genom mindre värmeförluster av att välja den tjockare isoleringen och pressa ihop lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Mikael_L
camaro1969 skrev:
slutsatsen vart alltså? :)
Det är inte helt bra att ha isolering som trycker på vindväven i väggarna, så jag skulle gått på 95mm där.
Jag tror inte du riskerar någon fördärvande konvektion av en 5 mm luftspalt som antagligen inte blir homogen, utan ibland lite mer mot utsida, ibland mot insida. Risken för intern konvektion inne i väggen är nog rätt minimal.

I golvet var väl din tanke på 95+70 rätt bra.
Det funkar nog rätt bra med 2x70 också, men det blir lite sämre isolerat pga av mindre mängd MU helt enkelt.
Det blir ingen konvektion i en luftspalt som är 10mm hög.
 
Mikael_L skrev:
Lambdavärdet ökar något om man pressar ihop mineraull av "normal" densitet.

Så man får alltså aningens bättre isolerat av att pressa in en 120mm skiva i ett 95mm fack än att ta en 95-skiva.

.
Lamdavärdet minskar ?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
sblixten skrev:
Det där stämmer ej om storleken på utrymmet som skall isoleras är konstant, vilket det är här.
Då ser jag inga fördelar med att stoppa in för mycket isolering.
Sen undrar jag varför TS ser en luftspalt som en risk(är det den minskade isoleringsgraden)?
Risken är att det kan bli konvektion i spalten. Om spalten tex är mot insidan vägg så blir det uppåtgående luftström bakom skivmaterialet i väggen, och en nedåtgående genom isoleringen. Luftrörelse i isoleringen är alltid av ondo.
Men spalten måste nog vara mer än några mm tjock för att fenomenet ska kunna bli verklighet.

Det är värre att få spalter andra ledden, dvs lodräta men med utbredning mellan väggens insida och utsida.
 
Mikael_L
larsbj skrev:
Lamdavärdet minskar ?
Japp, självklart så. Rättat.

:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.