Vi tog in en offert från en välrenommerad bergvärmefirma. Offerten såg bra ut och innehöll bl.a hjälp med bygganmälan, utsättning av alla förekommande rör i mark plus allt annat.

Borrning och installation gick precis så smidigt som man kan önska. Väldigt hög servicenivå, proffsig installation och bra pris.

Idag ringde kommun och ville komplettera bygganmälan varpå jag frågade om den inte redan var godkänd och klar? Svaret blev då nej....

Bergvärmen är installerad och klar sedan två veckor.

Dom kunde inte svara vilka eventuella påföljder det kunde bli av detta innan dom pratat med bergvärmefirman. Det skulle dom göra på måndag.

Ni förstår ju vilket huvudbry det här gav inför den stundande helgen... någon som har en aning om vilka påföljder som kan tänkas bli? Vite? Flytt av borrhål?

Jag har väl ca 100m till närmsta granne. Hålet ligger mitt på min tomt (4000kvm), ca 15-20m nedanför min grävda brunn, 10m från två-kammarbrunnen ungefär och 3m nedanför huset.


Fan vad drygt... jag var helt övertygad om att dom skulle sköta allt med vad anmälan hette och vid borrning dubbelkolla att allt var klart om det var så att jag var tvungen att motta ett godkännande från kommun.
 
Måtten kan vara +10-15m. Har lite svårt att uppskatta. Men mindre är det inte.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Du kan nog åka på en miljösanktionsavgift enligt 3 kap. 2 §, Förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter:

Skärmavbild 2016-05-15 kl. 18.35.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast om kommunen inte har meddelat lokala föreskrifter om att tillstånd krävs så har ju du gjort din del om anmälan är inskickad. Kommunen ska inte godkänna en anmälan de ska motta den och svarar vanligen med ett föreläggande om vissa försiktighetsåtgärder. Krävs istället tillstånd enligt kommunens lokala föreskrifter så är det en annan femma.

Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:

Skärmavbild 2016-05-15 kl. 18.44.25.png
 
Jag vet vilka som får betala den i alla fall. Men handlar det om så lite pengar och inte ett obrukbart hål i slutändan så är det ju positivt. Men det återstår att se vad kommunen säger på måndag. Jag och min sambo tolkade det som att dom skulle sköta hela anmälningsproceduren och enligt konsumentköplagen så tror jag vi är rätt safe om påföljderna blir värre än vite. Men man vet aldrig... Förhoppningsvis är hålet så pass placerat att det inte ska göra någon miljöpåverkan för mig eller någon annan.
 
Det åligger ju normalt fastighetsägaren att införskaffa bygg/borrlov och så ska entreprenören kontrollera det innan borrning sker. Det är ju också borrlovet som säger var man får borra så det är ju märkligt att firman borrat utan lov.
Beror ju på kommunen sen vad de "kräver" av dig. Här jag bor på Ekerö gör de allt de kan för att jäklas så här skulle jag inte vara förvånad om de tvingade en att fylla hålet med betong OCH betala vite... >(
Har du tur så beviljar de bara tillståndet i efterhand. Kräv förstås ev. vite från entreprenören!
 
Bygganmälan. Det låter inte som ett tillstånd. Det står i lagtexten ovan att man ska betala böter om man borrat utan tillstånd trots att kommunen kräver detta. Men din kommun kanske bara vill ha anmälan där du bor?
 
Kruxet är att dom skickat in en anmälan och skött allt. Det finns bara inget godkännande. Då jag inte skrev anmälan själv så har jag heller inte förväntat mig något svar utan utgick från att dom skötte den biten.

På måndag blir jag en erfarenhet rikare..
 
Menade bara att lagtexten ovan handlade om tillstånd, men här handlar det om anmälan vilket är något helt annat och mycket mindre. Tillstånd kanske krävs om du bor mitt på kommunens vattentäkt.
 
peternicklas
Bara att hoppas på att det inte möter hinder med din borrning. Vet några som fått nej även om de bara skulle göra en anmälan.
 
Ringde och pratade med kommunen idag och det verkar som om dom känner empati för vår situation. Hålen verkar vara korrekt borrade och det verkar inte bli någon avgift. Tacka vet jag stor tomt.. det blev min räddning. Det och förstående tjänstemän på kommun.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Uppdatering: vi har fortfarande inte hört av kommunen och jag tänker inte ringa. Det sista som sas var dom skulle höra av sig.
 
Men kan det inte vara bra att få det helt uppklarat istället? Istället för osäkerheten som trots allt finns annars. Kanske kommer någon ny nisse på kommunen som har hand om ärendet om några år. Då vet man aldrig vad de kan hitta på om det är en riktig paragraf-ryttare. Då kanske de plötsligt beslutar att ni måste flytta borrhålet för det kommer bostäder närmare er tomt eller något liknande...
 
Staffans2000
Det kan så vara.
Själv skulle jag tassat förbi kommunhuset i strumplästen tills mina handlingar stuvats in i något arkiv för att aldrig mer se dagens ljus. Väck inte den björn som sover!
 
Dom ringde igår. Tydligen har dom inte fått dokumenten än från bergvärmefirman.. suck. Jag ringde dom asap och dom skulle få tummen ur.
 
Vad var det som gjorde att ni uppfattade att firman skulle fixa bygganmälan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.