Hmm.

Jag tänker och tänker.

Stugan ska jag bygga i södra sverige.Karup heter stället.Jag har för mig att det är sand botten.Kåken skall vara 1 plan ca 100 kvm.Plint grund.

Men: ska man gjuta de själv eller köra med standart 700 plintar?JAG SKA HA CA 2,50 MELLAN PLINTARNA O ANVÄNDA 2styck45x220 som bärlinor. 45x195 i golv.

Ska det grävas eller borras med t.ex. sturupborren 225mm?

 
Bob_the_builder
Gjut själv. Det skulle bli ett veritabelt h-te att justera in massor av plintar i rätt höjd och på rätt avstånd från varandra. Om du gjuter själv kan man anpassa höjden en hel del och placeringen i sidled några centimeter. Det kan du inte med färdiga plintar.

Diskussionen har varit uppe tidigare här, men då kan det ha gällt altanbygge.
 
Ok.

Men 175 eller 200 mm?

Vad vet du om djupet?
Rören de säljer är tydligen 1m.
 
Hej Adam

Jag har inga bra svar utan bara en historia om hur det gick för oss.
Nu vill jag inte avskräcka dig, men jag hjälpte en kompis under tre veckor med plintar och det var TUNGT OCH JOBBIGT.

Han ska bygga en fritidshus (stort) och hade ca 30 plintar att gjuta. Efter en del tips hyrde han en tvåmans bensindriven jordborr. Han har sin stuga ute på en ö och transporten var lite besvärlig vad gällde material.
När vi kom fram till platsen tänkte vi prova borren för att se hur den fungerade. Vi vald ut en plats på tomten där han INTE skulle bygga och satte igång. Hålet borrade vi på ett par minuter. Lätt som en plätt tyckte vi. 30 hål borrar vi på två dagar. Sedan kan vi sola och bada :)

Morgon kom och vi visst ju att det här skulle gå som en dans på rosor. Vi skulle borra minst 15 hål under dagen. Sagt och gjort.
Vi gav oss på första hålet.
BRUMMMMMMMM.
Borren åkte ner ca 50 cm på nolltid. Och sedan..
PANG.
BORREN TVÄRSTANNADE OCH VI SNURRADE RUNT ETT VARV OCH LANDADE PÅ MARKEN EN BIT FRÅN BORREN.

Va F..n hände undrade vi och försökte dra upp borren. De satt som gjuten och vi fick ta fram spaden och gräva fram den. När vi fick upp borren såg vi vad som fick oss en flygtur. EN STEN som var i storleken mindre fotboll.
Det tog ungefär en timme men stenen togs upp  och borren drogs i gång.
BBRRUUMMMMMM
Borren åkte ner ca 10 cm och sedan samma sak.
STENAR och RÖTTER fick oss på ett antal flygturer varje gång borren tvärstannade.

Vår uträkning om att sola och bada efter två dagar reviderades snabbt efter första hålet var klart. Då var det nämligen kväll???
Ett hål hade tagit flera timmar att borra ner på rätt djup ???

Nu hade vi kanske maximal otur men dessa 30 hål tog faktist 10 dagar att borra och då jobbade vi 12 timmar varje dag. Och tre pers ett par dagar.

Jag kommer troligen att fundera både en gång och två om någon skulle fråga om hjälp med plintar.

Hoppas som sagt att detta inte avskräcker dig.

Said
 
Men nu är ni vänner för livet.
Efter 120 timmars borrande?

Men vilka andra alternativ hade ni?
Torpargrund, platta på mark?

Hur gick de med stugan?
Står den kvar?
Hade han ångspärr?

Tack för info.Jag värdesätter det högt.
 
Med Skurupsborren åker du ingenstans, det är då ett som är säkert. :)

Jag borrade 42 plintar i somras med Skurupsborren 175. Detta i moränmark med blandning av riktiga storstenar och knytnävsstora stenar i sand och jord. Det tar tid, visst, men det tog inte 120 timmar. Stenar är jobbigt men går att trixa sig runt och lura upp med den makalösa uppfinningen.

Provborra om du har en borr eller gräv en grop på tomten så får du fort en uppfattning om markens beskaffenhet.
Är det bara sand är det en barnlek att fixa plinthål. Det kan dock vara besvärligt att få till bra hål eftersom de har en tendens att kalva in när man kommit ner en bit - det gäller att ha vattenkanna bredvid och vattna efterhand för att väggarna ska hålla, och sen gjuta på en gång.

Laservattenpass rekommenderas.
 
Utöver uttagen hur mycket armering ska man lägga där?
Ska det vara raka 12mm eller går det att klippa 6mm golvarmering?
Och att gjuta direkt tror jag inte på.
Det är nog bättre men att förberreda alla 30 med papprören o beställa en färdigblandat betong med rör och fylla alla på en gång.Tänkt dig volymen!!!


30 plintar 200 mm 1 m höga
det blir mycket betong!
 
Du gör som du vill naturligtvis men jag tyckte det var smidigt att göra hål-för-hål. Göra alla på en gång är ett stressmoment utan like.
Du får dessutom sanslöst bra grepp för pilnten om du gjuter direkt i hålet plus att du slipper återfylla runt röret.
Själv använde jag bara papprör på den biten som var ovanför marken.
Jag fyllde hålet med cement, vibbrade ut luften, ner med lagom långt papprör 10 cm i hålet, justerade höjden mot referens laserpass eller pinnar med snöre, fyllde upp röret, tryckte i armering, vibbrade igen och finjusterade.

Your call...:)
 
Bob_the_builder
Adam skrev:
Och att gjuta direkt tror jag inte på.
Det är nog bättre men att förberreda alla 30 med papprören o beställa en färdigblandat betong med rör och fylla alla på en gång.Tänkt dig volymen!!!

30 plintar  200 mm 1 m höga
det blir mycket betong!
Ja, det blir 942 liter (30 st * 1 dm^2 * pi *10 dm), knappt 75 säckar. Köp grovbetong på Byggmax för 40 kr säcken så har du betongen för under 3000 spänn. Det blir det nog ingen betongbil för... Det är ett rejält stressmoment att ha en roterbil stå och flåsa när man gjuter.
 

942liter. Det är grejen.Försök att blanda med spade! ;D
 
Gör som K12. Även Kurre (var är du nu Kurre ?? ) använde samma metod.
Jag var där och grävde avloppet åt honom och såg hur bra det blev.
Kurre använde dessutom slangvattenpass (ligger i mitt garage nu) vilket är en gammal beprövad metod innan laserpassen såg dagens ljus.
 
Adam skrev:
942liter. Det är grejen.Försök att blanda med spade!  ;D
Betongblandare = 2000 sek.

Eller så gör man som K12 och använder både spade OCH blandare samtidigt.

Iofs skulle scenen med blandaren och spaden passa bra till klippet när tre killar flyger som vantar från en borrmaskin..... ;D
 

Iofs skulle scenen med blandaren och spaden passa bra till klippet när tre killar flyger som vantar från en borrmaskin..... ;D
[/quote]


Det gör ont! ;D
 
Adam skrev:
Det gör ont!  ;D
E de inte en schlager? ??? ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.