Hej!

Snart är det dags att bygga ett trädäck, och vi har bestämt oss för ett L-format däck som går runt huset i söder och väster. Då tomten är ganska liten, och har en 45-gradigt hörn där trädäcket svänger, känns det naturligt att ha däcket på samma sätt.

Jag funderar på hur jag ska lägga ut trallen för att få ett trevligt utseende. Jag har kommit på 3 ideer som verkar rimliga, och de ger mig mer eller mindre jobb med sågande och placering av reglar. Se bild nedan för varianterna och för en överblick över huset, ber om ursäkt för att den är roterad jämfört med skisserna.

Jag gillar själv 2:an och det känns som lite mera jobb än 1:an, men ska man titta på det varje sommar i 10-20 år, så är det ju kul om man känner att det är snyggt också.

Vilken variant skulle ni välja, och varför? Har ni någon annan ide och kan rita lika fint som jag gör, så får ni gärna bifoga en bild. :)

Är det någon som har ett L-format trädäck med en sån här vinkel så får ni gärna skicka en bild på det!

iKyoz5J.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ha hörnet i 90grader (längst ut) och sedan lägga brädorna som på bild 3.
Jag tror det blir väldigt smalt och konstigt om du har en 45graders vinkel på ytterhörnet (det blir inte symetriskt).
Alternativt ha en trekantig blomlåda som bildar sista delen av 90 graders ytterhörn.
 
  • Gilla
Puttrix_73
  • Laddar…
Mitt tips är att lägga all trall i syd-nordlig riktning. Med en fris runt om.
Annars hade jag valt alternativ nr 3, dock med en fris i 45-gradern också.
 
Tack för svaren!

Jag råkade beskära bilden på tomten lite för mycket. Här ser ni varför jag vill ha snett hörn istället för rak vinkel. Jag vill ha lite gräs för den lilla att springa på.

Den hörnan kommer mest användas för solstolar, så är den cirka 250 cm som i denna skiss ska det räcka.

Det borde bli något osymetriskt (men inte fult?) då jag vill ha ett mindre djup på södersidan, också på grund av liten tomtyta. Men för att det ska bli hanterbart vill jag ändå ha vinkeln i 45 grader, och att det raka på södersidan börjar innan hörnan på huset.

Så det kanske inte är någon som lägger som bild 2, vet inte var jag fått det ifrån. Har svårt att hitta bilder på det, tycker bara det verkar snyggt. :)

Jag ska rita upp trallen i Sketchup sen för att se hur det kommer se ut, men vill inte lägga tid på det i onödan om ingen gillar det. :)

zSzx3PY.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, nej, nej!:D
Tänk så här!
Du lägger samtliga trallbrädor i samma riktning, alltså, från vänster till höger på din sista bild, det blir bäst i ditt fall och enklast samt en "fris" i ytterkant runt hela däcket. Man skall inte krångla till det i onödan.
Den större delen av däcket "styr" hur du lägger brädorna, börja inte gera in ett större däck, det kommer att bli fula glipor med tiden.
Mvh P-A
 
  • Gilla
Puttrix_73 och 1 till
  • Laddar…
Om jag var otydlig så menar jag att samtliga brädor på ditt "L" skall starta i samma väderstreck och sluta i motsatta väderstreck!
Hmm! AGA var först på den, såg inte det!
 
Ok, så som #1 fast trallen på den kortare sidan går vinkelrätt mot huset?

Det e sånt här jag är rädd för som nybörjare, att man lägger det fint dag 1, sen efter ett år ser det för j-vligt ut.. :)
 
  • Gilla
blob och 1 till
  • Laddar…
Ok fris också.. Låter bra:)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.