Hur många gånger har man inte gått och lagt sig och undrat om man låst ytterdörrarna/altandörrarna. Eller ännu jobbigare, varit halvvägs på väg till stan. Det vore helt klart enklare att bara öppna sin app för hemautomstion och få svar på det. Har någon byggt något sådant?

Nu menar jag inte magnetkontakter som visar om dörren öppnas som finns med Z-Wave och larm. Det är inte heller aktuellt med de modernare elektroniska låsen man kan köpa.

Utan nu menar jag någon form av pryl man kan montera i låset/slutblecket som indikerar om låskolven låst sig. Någon form av mikrobrytare och sen kopplat till en indikator och/eller zwave system.
 
Jag har installerat en hel del mikrobrytare i butiksdörrar. Där används det för blockering av belysningen om inte nödutgångarna är upplåsta.

Principen är densamma i en villadörr, en mikrobrytare som aktiveras av låsregeln. Denna slutande/brytande kontakt kopplas sen till valbar pot.fri ingång. Har du något HA-system idag? Kan du ta in pot.fria signaler i det?
 
Jag har samma problem, fast jag upplever det mest med altandörren.
Tyvärr har den ingen separat låsregel, så jag tror jag behöver något man sätter bakom själva låscylindern (eller vad det heter).
Har letat lite lätt, men inte hittat något ännu, och är nu inne på att försöka bygga något eget m.h.a. en microbrytare om jag inte hittar något.

Hoppas detta hjälper ts också, annars ber jag om ursäkt för trådkapningen.
 
Tack för länkarna! Gällande ytterdörr så nämner de "låskista som är Z-wave kompatibel". Finns det några sådana som ni känner till eller är det ASSAs låskolvar med inbyggd mikrobrytare och sen får man ändå bygga något med en Zwave enhet som skickat infon vidare till zwavekontrollern?
 
D
Det är kanske bäst att hålla sig till ASSA med tanke på försäkring och eventuell certifiering hos stöldskyddsföreningen. Kan man modda Fibaros dörr/fönster magnetkontakt sen från mikrobrytaren i ASSA-låset för att indikera till Zwave om dörren är låst eller ej?

Ser ut som kabeln för mikrobrytarna kommer ur låskolven. Var kan man i sådana fall montera zwave modulen? Finns det normalt utrymme inne i dörren eller är det snarare att det finns en kabelkanal upp till högre hörnet på insidan där man på vissa dörrar kan se kabeln komma ut och sen kopplas vidare?
 
Redigerat:
Jag har satt microbrytare för låskolven vid slutblecket. I dörrkarmen alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.