Är det ekonomi att bygga om mitt värmesystem från direktverkande elvärme till vattenburen värme?

Vad jag i så fall funderar på är att installera en värmepump av något slag (luft-vatten ligger väl närmast till hands) och dra fram rör i huset för vattenburen värme. Huset är byggt 1979, 1 1/2 plan med krypgrund. Varmvattenberedaren är aldrig utbytt och en renovering av tvättstugan (där VVB står) är högt prioriterad just nu. Krypgrunden är frostfri och där tänker jag i så fall förlägga bottenvåningens isolerade värmerör. Övervåningens rör får bli öppet förlagda utmed ytterväggarna.

Finns här någon på forumet som gjort liknande operation och har en ekonomisk rapport att visa? Eller finns här någon som har bytt ut elvärmen till något annat?
 
Med hjälp av en lite mer avancerad energideklaration kan du mycket väl räkna ut eventuell lönsamhet och hur lång tid det tar för investeringen att löna sig.

Vad har du för elförbrukning idag? Planerar du någon större renovering och samtidigt lägga in golvvärme? Hur är ventilationssystemet idag?
 
Ingen större renovering planerad förutom renoveringen i tvättstugan, som jag nämnde. Där blir det troligen klinkergolv med elektrisk golvvärme.

Vad jag undrar över är vilka erfarenheter andra har, som gjort liknande omställning av sitt värmesystem.

Idag komletterar jag elvärmen i huset med en luft-luft värmepump som är inne på sitt 7:e år och vad jag förstår så är livslängden ganska begränsad för denna typ av värmepump. Jag (och besökande vänner) är irriterade på pumpen med sitt fläktljud, så jag är tveksam till att köpa en ny sådan när denna lägger av... (Egentligen kompletterar jag värmepumpen med elvärme, då jag i huvudsak värmer huset med värmepumpen).
 
Vad har du för årsförbrukning?
 
Min årsförbrukning är ointressant när jag undrar över hur kostnaderna har blivit för de som har bytt värmesystem.
Finns det någon på detta forum som har bytt ut elradiatorer till vattenburen värme? Vad kostade kalaset? Har uppvärmningskostnaderna sjunkit? Blev det som ni tänkt? Etc...
Jag är intresserad av att få kontakt med Er för utbyte av tankar och idéer.
 
Så som du tänker kommer det inte löna sig. Eftersom du vill sätta in en luft/vatten-pump. Du har nu luft/luft. Dessa fungerar lika bra/dåligt. Vid extremt låga temperaturer blir du ändå tvungen att komplettera med elvärme.

Dessutom funderar du på att lägga golvvärme, med elslingor...?

Din elförbrukning kommer således inte sjunka märkbart.
 
Hade elvärme i mitt förra hus, kompletterade med luft/luft och fick en sänkning av förbrukningen om c.a 30% samt en betydligt trevligare luft.
 
Det är omöjligt att göra vettiga kalkyl. Det är för många osäkerhetsfaktorer framöver:
Elpris de närmaste 20 åren
din egen värmeförbrukning (oavsett energislag)
ombyggnadskostnader
samkostnader med andra renoveringar
livstidsuppskattningar på dina gamla radiatorer, det nya systemet och dig själv
räntor de närmaste 20 åren
påverkan på husvärdet
Jag skulle i ditt ställe byta idag men passar dig noga för billiga ett-rörs-system.
 
Sangris skrev:
Min årsförbrukning är ointressant ...
Din årsförbrukning är högst relevant för att kunna ge tips på lämplig LVVP, eller annan vattenburen panna.
Du ställer följande fråga:
Sangris skrev:
Är det ekonomi att bygga om mitt värmesystem från direktverkande elvärme till vattenburen värme?
Hur stort är huset (yta per våning)?
Hur stor är VVBn?
Räcker VVBn till idag?
Badar ni badkar? Hur stort är badkaret i så fall?
Vad har ni för ventilationssystem idag? Självdrag S, mekanisk Frånluft F, mekanisk Frånl- & Tilluft FT, mekanisk Från- & Tilluft med återvinning FTX?
Hur känns inomhusluften?
 
  • Gilla
moperandi och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Din årsförbrukning är högst relevant för att kunna ge tips på lämplig LVVP, eller annan vattenburen panna.
Du ställer följande fråga:


Hur stort är huset (yta per våning)?
Hur stor är VVBn?
Räcker VVBn till idag?
Badar ni badkar? Hur stort är badkaret i så fall?
Vad har ni för ventilationssystem idag? Självdrag S, mekanisk Frånluft F, mekanisk Frånl- & Tilluft FT, mekanisk Från- & Tilluft med återvinning FTX?
Hur känns inomhusluften?
Dessa frågor är ytterst relevanta, för att kunna säga vad det kostar.

Om du bara vill veta vad det kostar att byta ett elelement mot en vattenradiator så är det väl lämpligast att se vad en sådan kostar på valfri bygghandel.

Om du kommer byta uppvärmning till vattenburet och samtidigt renovera tvättstugan så bör du naturligtvis installera vattenslingor i golvet istället för el...
 
Direktverkande el har lite högre verkningsgrad än vattenburen elvärme så generellt kan man säga att du får högre förbrukning om du byter till vattenburet utan att installera värmepump eller någon annan energikälla.
 
mlkjhr skrev:
Direktverkande el har lite högre verkningsgrad än vattenburen elvärme så generellt kan man säga att du får högre förbrukning om du byter till vattenburet utan att installera värmepump eller någon annan energikälla.
Okey!???
Vad tar energin i ett vattenburet system vägen om det inte värmer upp fastigheten?

Energi kan Aldrig skapas eller förstöras, energin kan bara omvandlas!!!

Edit:
En elpanna har 100,00% verkningsgrad!
Det är t.o.m. som så att med vattenburen elvärme så kan man faktiskt sänka sin elförbrukning (om än ‰) jämfört med den elförbrukningen som gamla bimetalltermostatelement detta pga att man får jämnare temperatur med vattenburna jämfört bimetallelementen.
 
Redigerat:
Njaa. mlkjhr har en viss poäng. OM vi tänker oss att man har direkt el nu. Och byter till vattenburet med el. Alltså en ren elpanna, ingen värmepump. Då får du ett visst läckage av värme från pannan, från rören osv. Som visserligen tillför värme till huset, men "på fel ställe". Så en del av det läckaget kommer att göra att pannrummet blir onödigt varmt osv.

Men nu är det väl mest ett teoretisk resonemang, ingen sätter en ren elpanna idag. Sätter du vattenburet och kopplar på en luftvattenVP. Så kommer det att bli en besparing på ca 50% räknat mot ren direktel. Under gynnsamma förutsättningar kan det bli ännu lite bättre.

Det kompliceras av att det idag finns LL VP i det här huset. Dvs. huset är effektivare redan idag, än ren direktel.

Luft vatten VP har ungefär samma verkningsgrad som luft-luft. Skillnaden ligger i att luft luft pumpen oftast inte kan värma ett helt hus. i vissa rum går säkert direktelementen och står för en stor del av värmen i det rummet.

Så utan att veta hur bra luftluft installationen är i förhållande till husets storlek eller planlösning så är dte svårt att veta hur stor del av elförbrukningen som blir föremål för sparande.

Vad gäller kostnad för konvertering så har jag sett shablonsummor på 5 - 6 000 per radiator. Det inkluderar då material och arbete. Det är inte speciellt svårt att installera själv, räkna då en materialkostnad på 3 - 4000 per radiator. Om du tittar på priser på radiatorer så titta inte på billiga enkelpanelsradiatorer, i de flesta fall behöver du dubbelpanel med konvektorplåtar, de kostar typiskt 2000 - 3000 kr styck. Till det kommer ventildetaljer och kopplingsset för ytterligare 2 - 400kr. Och rör typ 200kr/m (100 x 2). och kanske 100kr per radiator för ytterligare kopplingar i matande ände.

Din VP ger högre verkningsgrad om den kan jobba med lägre framledn. temp. Därför behövs i många fall radiatorer med högre effekt, de ger lägre effekt vid lägre temp.
 
Kul att det blir lite diskussion i tråden..:)
Tack Hempularen för lite faktiska info ang kostnader för vattenburen värme.

Tyvärr har jag varit otydlig, eller så vägrar några läsa vad jag skriver. I nuläget är jag inte intresserad av att veta exakt vad det skulle kosta i mitt hus, altså jag gör inga kalkyler och kostnadsberäkningar, därav är min nuvarande uppvärmningskostnad ointressant. Jag är intresserad av att höra hur resultatet blivit för de som faktiskt gjort en övergång från direkt el till vattenburen värme.

Men, för er som vill räkna på mina ev kostnader kommer här lite uppgifter:
Boyta 123 m2, 1 1/2 plan med krypgrund. 5 rok, idag en LL VP som jag vill få bort pga störande fläktljud (7 år gammal) befintlig VVB fr -79 som skulle kunna ge plats åt ny värmekälla (förslagsvis luft-vatten VP. Elektrisk golvvärme i två toaletter med dusch, ev (troligen) elektrisk golvvärme i planerad renovering av tvättstuga (då även VVB byts ut) Ingen övrig elvärme igång utom vid riktigt sträng vinterkyla. Årsförbrukning ca 16-17 tkWh/år. Numera bara två vuxna i hushållet.

Tilläggas skall att en del av min elförbrukning går åt till en avfuktare i krypgrunden för att hålla hussvampen stången...
 
Vi har konverterat från direktverkande el till bergvärme.

Vi hade lite andra förutsättningar, 1 1/2 plan med källare. Totalt 333 kvm och en elförbrukning på 39 - 40 000 kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.