Framme vid fiberduk, letar runt lite efter var man kan köpa till vettigt pris och hittar en liten "källarfirma" som säljer ett ganska smalt med bra sortiment av bl.a. fiberduk. Det visar sig vara i stort samma pris att köpa 160 meter där som att köpa 75 meter hos grusfirman. Jag kör på det, nackdelen är väl att den i början är svår att hantera, tung.... fördelen att man kan vara frikostig

Börjar med förrådet, lägger dubbla ytan då jag tänkt ha ett upplag bakom, skottkärra, stegar, kanske en kompost..

056-20150822_173751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


än en gång lägger jag i onödan? ned dränering, blir liksom bara så då det redan finns ett schakt ned till avloppet som går till stenkistan.

059-20150822_173812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar "bädda" även under utbygget

083-20150825_070105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även nya trappnedgången får lite duk

097-20150829_085255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och in i gamla källaren, i diket skall det alltså gå avlopp från ljusbrunn och dränering, lättare än att dra runt huset eftersom den gamla dräneringen ligger för högt var jag tvungen att hitta på något och detta ska nog fungera

404-IMG_0197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köper tvättad singel, kan inte riktigt få klart för mig om det är värt den dyra tvättade, flera säger att det inte behöver vara tvättad men det är ju självklart att tvättad är bättre om man vill att duken skall släppa igenom fukt

403-IMG_0196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter att ha kört några skottkärrelass med singel så känns åldern :( tänker att det är bättre att hitta på något roligare, "hyr" en minidumper av min favoritgrävmaskinist, han är så bussig att han ställer hit sin så jag får leka maskinförare

091-20150827_190012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skottar ut allt på under en timme och har roligt istället för ont i ryggen, nöjd med beslutet :D

nu är det bara att kratta lite och mäta in höjden, har lånat en laser, går klart snabbare än vattenpass och långbräda som jag använt tidigare, vilket iof har funkat bra men är lite bökigt

090-20150827_190009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lägger med avlopp och dräneringen varefter jag fyller i singel, börjar likna en grundbädd

102-20150829_101002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


avloppsröret som står rakt upp är till brunnen som skall sitta i botten på den blivande ljusbrunnen så det inte blir en pool där.. nu ser man också tydligt fullbredden på öppningen in i gamla huset från nya källaren

104-20150829_101014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
Trevligt att se någon som utnyttjar möjligheten att bygga ut källaren till boende, i England verkar det betydligt vanligare.
 
Egentligen är jag lite tveksam till boyta i källare, eller snarare så är det isolering av källare där man riskerar att stänga in fukt. Kan man tänka sig att ha puts som ytskikt och betonggolv så är det ju ganska lätt att få en bra miljö även i källare. Nu bygger jag ju delvis nytt och har ganska bra förutsättningar att både dränera och isolera hyfsat så i detta fall känner jag mig nöjd. Även golvvärme gör ju källaren behagligare att vara i. Det går säkert att vid nybygge få en lika bra miljö i källaren som annars även med lite mer hemtrevliga material men då krävs nog rätt förutsättningar / byggsätt.

Hur som, jag tänkte köra med betong/klinker på golvet och putsade väggar målade med silikatfärg.
Nu är det avlopp och vatten som skall läggas under plattan. Jag har ritat upp ena väggen i "badrummet"

408-IMG_0201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tänkt att bygga in allt i väggen och använda en vägghängd toa och använda ett liknande stativ till handfatet. Många här verkar inte gilla inbyggd toa men det gör jag, är väl en smaksak vad man värderar. Fogskum är perfekt att låsa höjder med, jag pallar upp med lite kilar och sen blåser jag i lite fogskum som håller den nivån. sen bort med det jag pallat upp med och fyller så det blir stadigt

123-20150830_112702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar på att dra fram avlopp till baksidan av en badrumsväggen ifall man längre fram vill sätta in en tvättmaskin. Drar också fram avlopp till ett "trinettkök" på motsatt sida.

122-20150830_112657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lägger också i en brunn i nya källartrappan

407-IMG_0200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringen tänker jag lägga 10 + 10 i nya delen och 10 + 7 i gamla. Podrän i botten och en jackson XPS ovanpå. Under väggen så vågar jag inte ta Podränen utan lägger dubbla jackson skivor, har ju bra med singel under så det ska nog dränera. Även väggen uder mark ska få podrän på utsidan.

117-20150829_163422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lägger en en remsa fiberduk i skarven så att inte betongen vibrerar ned i podränen när det skall gjutas

411-IMG_0204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen fortsätter pusslet bara

132-20150830_180750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


klart, har fyllt runt kanterna med fogskum så det blir tätt inför gjutningen

135-20150830_180802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Lägga golvvärmeslangen har jag tidigare gjort ovanpå armeringen, denna gången är jag lite latare och tänker lägga den under i färdiga list som det bara är at snäppa fast slangen i.

144-20150912_144133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


142-20150912_144122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till armeringen har jag denna gång tagit i lite mer, plattan ska ju dels vara i gamla huset men också fortsätta utanför i utbygget. Det kommer bli ett enda stort rum och jag vill undvika sprickor om det går. Jag ökar på näten till 8150 och köper färdigbockade villabyglar för att spara lite tid.

442-PRE_0038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


171-20150912_174930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


extra ramen utanför plattan är till ljusbrunnen som jag tänker mura från samma nivå som resten för att den ska bli stadig och inte hänga, tänker även att det då går att få lite extra isolering där

189-20150919_143257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stice och 2 till
  • Laddar…
Brukar inte kommentera i din projekttråd, men det är väl så det blir när man blir mållös. Finns inte så mycket mer att säga då. Grymt jobbat, kul att få se hur huset har förändrats och hur även dina prioriteringar och ideér ändrats under 15 års tid.
 
  • Gilla
stice och 1 till
  • Laddar…
Håller med oas, bra jobbat!

//AA
 
Vilken insats (y) ! Som någon nämnde tidigare, tack för de pedagogiska förklaringarna. Perfekt för mig som är i början av inlärningskurvan.
 
Får börja med att tacka för de positiva kommentarerna!

Nu är det alltså klart för att gjuta, isolering, armering, vvs ligger på plats och formen är uppstagad, jag brukar försöka sätt stävor mot jordkanten och eller fyller med singel mot formen.

Gjutaren göt medans jag var och jobbade och när jag kom hem så hade han börjat köra helikopter för att få plattan glättad

193-20150923_170644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag la lite isolering mellan plattorna så jag kan få upp formen när det härdat, det ena röret är spolrör till dräneringen det andra är avlopp till brunnen som skall ligga i botten av ljusbrunnen

194-20150923_170646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju viktigt att hålla nygjuten betong fuktig ett tag efter gjutning så jag vattnar ordentligt, eftersom jag inte visst riktig hur långt röret till toan skulle sticka upp lindade jag lite papp runt ett som jag sen drog ur så kan jag kapa till rätt längd senare

202-20150926_093926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att bromsa uttorkning så vattnar jag och lägger ut en presenning över plattan, vanlig bygg plast funkar annars bra

216-20150926_103710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan helt klar, nästan nöjd med resultatet, tyvärr glömde han som göt att vattna gamla väggarna som sög vatten ur den nya betongen vilket försämrade ytan. Hade och har nog fortfarande tänkt att bara måla golvet men nu får jag slipa, ska i alla fall prova. Är det allt för besvärligt så får jag väl lägga klinker ändå...

427-IMG_0220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
På senare år har det kommit fler varianter av leca som har ingjuten isolering. finns många olika leverantörer och i olika tjocklek på stenen.
Min källare ligger ganska mycket under mark där man iof kan ha massiva leca och isolera på utsidan men jag valde ändå 30 sten som har en isolering på 10 cm mellan leca kulorna, tyckte inte det var värt att krångla med olika sten.

Beställde en kranbil som får lyfta rakt ned i gropen

229-20151009_141647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


både plattan och gamla källaren full i sten och bruk

223-20151009_141622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bekväm som man blir med åren så tar jag hjälp med murningen, mura leca är annars främst att vara noggrann och använda lasern :) här ligger första varven

234-20151020_172800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om tittar noga kan man se att det finns olika sten för rakan och hörnen, hörnstenen har förstås ingen isolering i ändarna

Slammar samtidigt som det muras, snart minusgrader och då kan man inte varken mura eller slamma längre (mura ska visst gå om man häller rödsprit i bruket)

20151021_170102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När den riktiga väggen är murad så muras ljusbrunnen upp

20151022_165728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det dax för kladd, målar kallasfalt ca 50cm och klistrar fast ett membran

20151024_092314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På källarväggen sätter jag isodrän, nöjer mig med en 10a, även denna gång limmar jag dit dem med en liten fläck fogskum

20151024_101740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljusbrunnen är ju meningslöst att isolera men lite fuktskydd är inte fel, sätter en typ platonmatta på den

20151025_104020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara att vika in fiberduken, sätta upp en kortare duk på toppen av isodränen och spika fast den tillsammans med plastlisten. Jag brukar fästa den undre duken i isodränen med några 3" spik.

20151025_115559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Egentligen så ska man väl lägga på bjälklaget innan man återfyller men det är klart besvärligare. Eftersom väggen inte är allt för lång, 4 meter, och djupet inte så stort dryga metern så fyllde jag innan bjälklaget låg på.

Den lilla minidumpern stod kvar i trädgården så jag tyckte inte det var värt att ta dit grävaren

20151025_135743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151031_094317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


för att det inte skulle sjunka allt för mycket så körde jag fram o tillbaka lite mellan lagren

20151031_094253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni som orkat läsa tidigare inlägg sett så murade vi ljusbrunnen från samma nivå som golvet av enkelhetsskäl främst, men bieffekten är väl att man får en rejäl isolering om man fyller den med något som gör just det, isolerar.

Man vill ju inte lägga pengar i onödan och köra till återvinningen är ju inte det roligaste, alltså en del markisolering, isodrän och leca blocks delar som alla har mer eller mindre isoleringsförmåga får bli fyllnadsmaterial

20151031_115215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151031_123155.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151031_131350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter detta ska det gjutas men det får bli när trappan gjuts på andra sidan hade jag tänkt..
 
  • Gilla
kalle55 och 5 till
  • Laddar…
så hamnade kameran i lådan igen.... man i alla fall, samma konstruktion som förra utbygget. O eftersom jag jobbar för mycket så hyrde jag in 2 snickare så det händer nått..

Väljer att en lite tunnare vägg 6" + 2" isolering men sätter dubbla vindpapp, även denna gång diffusionsöppet, bäst att hålla sig till samma koncept

IMG_0253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygger takstolarna på plats

IMG_0246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även om jag tänkt ha en vanlig dörröppning mellan nya och gamla delen så köper jag en rejäl kerto som fullskruvas i gamla väggen. Om nån i framtiden får för sig att öppna väggen helt så är det bara att såga ned den

20151114_102406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni sett på ritningarna tidigare så blir det många fönster

20151114_102111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat skäl till att bygga takstolarna på plats var att maximera taklutningen, har ju inte riktigt nån ritning som går att mäta in på utan allt är lite på frihand. funkade väldigt bra med snickarna, vi hade 10-15 minuter varje morgon där vi gick genom hur nästa del skulle göras.

20151114_112055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På taket vanlig råspont, lite kruxigt att få till alla delar på taket

IMG_0257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstren kom så dom kunde åka i samtidigt som panelen. Som tur var hyvlade jag ganska mycket extra då för 10 år sen när jag hyvlade läkt till resten av huset, även knutbrädor och yttre fönsterfoder hade jag hyvlat och sparat på vinden....

IMG_0259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåp är ju ingen skönhetshöjare.. ville ha ett inbyggt men då blev det nästan ingen isolering, snickarn föreslog att vi gjorde halvt i halvt, blev kanon tyckte jag..

IMG_0261.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0263.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"papp" på taket, nu är det hyfsat tätt, egentligen en ny variant av takduk som är både starkare och tunnare för att undvika att det blir vågor i plåten

20151206_103910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
tanken var ju från början att få samma känsla som en glasveranda men med lite mer begränsad insyn, blev nog inte så stor skillnad men känns bra.

söder och väster fönster

20151212_105006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


öster och söder

20151212_105017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här får man lite mer helhets intryck, klart det ser påbyggt ut men... det är det ju

20151212_105830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 7 till
  • Laddar…
Taket har ju fall i alla riktningar så det finns ingen möjlighet att sätta ventiler. Isolering ska bli lösull både i tak och golv.

Takfotsventilation blir alltså enda luft genomströmningen men det ska räcka, tycker dessa skivor var smarta...

20160124_112153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här ser man också kertobalken som sitter i gamla väggen

20160124_112219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket blir röd bandplåt

IMG_0281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
Jag tänker mig ha både golvvärme och radiatorer, golvvärmen för komfort och den räcker nog ned till -10 kanske. Radiatorer för att hjälpa till om det blir riktigt kallt. Tänkt köpa lenhovda sektionsradiatorer som är samma modell som tillverkades när huset var nytt. Egentligen blir det nog onödigt stora radiatorer men dom får bli under större delen av fönsterbredden på öst och väst sidan.

Jag drar matningen i golvet och upp i väggen på samma sätt som när jag gjorde glasverandan.

20151219_122328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uponor har ändrat lite på väggdosorna så det är mer klick klick men det ska nog funka det med. Det får gå fort när man expanderat slangen och det är klart att en eldriven expander hade varit fint men tunn slang hinner man med och är det 22 eller grövre så för nån hjälpa till och hålla slangen

20151219_123046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter dosorna på samma höjd som förra gången, den under blir endast vinkel direkt till radiatorn medan den övre har lite spelmån

20151219_143654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o andra sidan likadant

20151219_145357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag väljer att skarva dolt i golvet, risken för läckage är ganska liten, mängden vatten begränsad. Har ännu inte haft ett enda läckage på dessa kopplingar...

20151219_154203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Jag lägger i wirsbo golvvärme, 20mm slang i plåtar på glespanel. Innan den ska i så har elektikern dragit elen (ska ju vara med elektiker godkännade i kontrollen....). Bla fick han lägga 3 dosor i taket i källaren som jag ska montera z-wave puckar i som skall styra mororvärmaruttag och belysning på det förråd som skall byggas om nått år... o en extra till nått jag glömt :surprised:

Elskåpet sitter i väggen så tar elen direkt därifrån

20160117_112949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Z-wave dosorna.. (fick bli justerbara dosor eftersom jag inte riktigt bestämt om det blir råspont eller plyfa bakom gipsen) Det ska finns 15mm byggplyfa så det blir nog det, snabbare att sätta och lika bra att skruva i som 17mm råspont. Jag gillar inte osb, tycker inte det går att skruva i dom, stumt blir det ju men man vill ju kunna hänga upp saker också.

20160117_112938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


drar slangen så jag fräser ned i bjälken på den sida som är kort (HEA balken ligger ju inte i mitten utan ganska långt åt ena sidan pga fönstren i källaren). hade inte gjort nått på andra sidan heller men när man kan välja så

20160123_131410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160124_111403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160124_111934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.