Hej!
Vi ska bygga ett lösvirkeshus på 195 kvm i olika nivåer. Har någon ett hum om vad en elistallation i ett sådant skulle kunna kosta? Mellan tummen och pekfingret? Fick ett "rakt ut i luften"-pris av vår tänkta elistallatör på 150.000 kr och svimmade nästan. Vi hade räknat med ca 90.000. "Ja men det är för att det är ett lösvirkeshus och vi måste dit så många gånger!" sa han. Tacksam för synpunkter.  
(7 rum, tre badrum, förråd, tvättstuga, kök, carport, hall. Nätverksuttag i alla rum)
 
Jag har beräknat max 150 000 kr för vårt lösvirkeshus på 230 kvm + dubbelgarage. Sedan en elkonstruktionslösning för 8 000 kr.

Du borde kanske kunna landa på 100-120 tkr.

Vi skall nämligen ha lite extra elprylar!
 
215m2 boyta + 50m2 biyta i 2 plan + souteräng.

7 rum och kök + tvättstuga/pannrum, dubbelgarage 3 badrum + bastu.

Spotlights i flera hallar, sovrum, badrum och v-rum. Gott om vägguttag i alla rum. Dolda högtalarkablar, fasadbelysning och div nätverkslösningar etc.

Uppskattat pris enl elektrikern inkl mtrl: ca 60-70.000kr (löpande fakturering per timme).

/N
 
Lösvirke 215 kvm 2 vån +loft

8 rum o kök +2 badrum ,bastu,tvättstuga

Vi fick ett pris på 62 000+moms då ingick allt förutom spotlights och åskskydd.Vi fick själva säga var och hur många uttag,strömbrytare och telefonuttag vi ville ha.
Jag tror att detta var ett ganska bra pris,de har varit här MÅNGA timmar.....
 
För 15 år sedan sa min chef på elfirman jag fostrades i, att en normal villainstallation med standardutrustning kostade ca 150000 kr att göra...Jag antar att grejer inte blivit precis billigare idag.

Det som behövs är ju rätt dimensionerade kablar, central med säkringar o minst 1 st JFB, värmesystem typ elpanna, VVB, luftvärmepump eller bergvärmepump, belysningsstyrning,vägguttag inne o ute, spis/häll/ugn, kyl/frys, TVT/Tork, tele/data, Värmegolv, så de som tror att el till en nybyggd villa oavsett lösvirke eller färdigt kostar under 100000 kr får nog tänka om ganska mycket...Man betalar för garanti o säkerhet, för ingen vill väl a ett hus som riskerar att brinna ner inom kort. för att man snålat på säkerheten?....Garantin gäller INTE vid svarta installationer...En tumregel om man vill kalkylera lite är att ett vägguttag kostar idag ca 600 kr/st inkl. arbete. en Kvalitetsnorm Central ca 10000 kr (ej biltema-skräp el dylikt), Värmegolv ca 1000 kr/ m2. Bergvärmepump kostar ca 1000 kr meter för borrhål, plus själva pumpenheten som varierar i pris med storlek o effekt. från 50000 kr till 250000. Sedan finns det ju idag oändligt mycket som man kan få installerat...men som sagt där avgör plånboken...man kan ju förbereda för framtida installationer...
 
Det där priset täcker bara materialet...
 
Jag har sett nån tumregel om att man skulle räkna 1000 kr per "anslutningspunkt", dvs har man tre vägguttag, en strömbrytare och ett lamputtag blir det 5000:-.

Men jag tror att denna regel är sen innan ROT-avdraget, så man ska nog räkna med 2000 kr idag.
 
Fast detta gällde ju nyproduktion och då kan man inte göra några avdrag.
 
Standardinstallation i ny villa 140 m2 110000:-, pris från i år.
 
!50 000:- är inget omöjligt pris, men gör ett specificerad underlag och lämna till några st. Anlita en konsult till underlaget för ska du göra det själv kommer det att fattas mycket som du dyrt får betala extra för. Och med ett riktigt underlag får du precis det du beställt varken mer eller mindre.
Eller så anlitar du en firma som du litar på och ber om ett takpris och dom får göra en ritning som du "godkänner" och dom får arbeta efter. Priset blir löpande eller att takpriset nås
 
Stringfellow Hawke skrev:
Fast detta gällde ju nyproduktion och då kan man inte göra några avdrag.
Men priset har gått upp för alla, inte bara för de som kan utnyttja avdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.