Vi behöver ha något som skyddar mot solen ibland när vi sitter i vårt uterum, en gardin som hänger i ena hörnet när den inte används och dras fram när den behövs. Vi vill inte ha de där långsmala panelbitarna, utan något i den här stilen:

71a2a1915982d52beb5018800ad89ffa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidan där vi behöver gardiner är ca 4 meter lång och vill att gardinstyckena ska gå att flytta över hela sträckan utan uppehåll. Gardinerna behöver i sig inte kunna täcka hela sidan samtidigt, det räcker med 1,5-2 meter.

Ev används en vajer i uterummet jag länkade till, jag kan inte se riktigt.

Hur spänner man upp en vajer och är det lätt att ta ner igen om man behöver tvätta gardinerna?

Har även funderat på skena i taket, men i alla fall den IKEA har tycker jag inte fungerar så bra. Själva skenan är det inget fel på, men krokarna som håller tyget släpper hela tiden.

Hur har ni gjort i era uterum?
 
Vi köpte vita gardinstänger på ikea till vårt förra uterum (ej inglasat men hade tak). Vi hade gardinerna parvis då (som vanligt fönster) så då funkade det.. vi knöt fast dem i uteplatsens "stolpe" när de inte användes (stack inte ut så mycket)

Dock körde vi vajersystem över våra fula garderober i huset innan det.. (dryga fyra meter brett).. också från ikea.. funkade bra, men man får tänka på att tyg i den mängden blir väldigt tungt och vi hade bara ett fäste på "mitten" för att hålla upp tråden.. så när tyget var helt utspänt, så att säga, så sackade linan lite.

Ang skenan du nämnde, kanske kan hitta andra krokar.. på annat håll än de som ikea har? (som passar ändå menar jag)

MVH sandra
 
Det finns runda gardinstänger som blir ca 2,2m långa , 2st sådana täcker ju era 4meter.
Själv har jag typ. långsmala panelbitar som man drar ut med ett kedjesystem och dom är vinklingsbara.
Dom fungerar mycket bra då det är tyngd i botten på dom och man kan ha hela altansidan öppen och det behöver inte vara helt vindstilla för att dom ska hänga neråt.
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
Tack för era svar!

Jag kunna ha gardinen/gardinerna i högerhörnet, då vänsterhörnet är ett brutet hörn och det skulle inte passa att ha ngt hängande där - så det är från 0-4 meter det ska gå och dra dem.

Jag ska reka vidare vad gäller liknande system med skena + krokar som är bättre än det vi har från Ikea. Och det borde ju kunna gå att hitta kraftigare vajrar?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har 12m Ikea aluminiumskena i uterummet.
Gardinerna har hängt där i ett år nu utan problem, jag har smörjt skenan med silikonspray och nu glider det riktigt bra.
Vad är det som ramlar ned hos er?
 
Krokarna släpper från tyget. Men du verkar inte ha samma, vilken skena o vilka krokar är det?
 
C CiA skrev:
Vi behöver ha något som skyddar mot solen ibland när vi sitter i vårt uterum, en gardin som hänger i ena hörnet när den inte används och dras fram när den behövs. Vi vill inte ha de där långsmala panelbitarna, utan något i den här stilen:

[bild]

Sidan där vi behöver gardiner är ca 4 meter lång och vill att gardinstyckena ska gå att flytta över hela sträckan utan uppehåll. Gardinerna behöver i sig inte kunna täcka hela sidan samtidigt, det räcker med 1,5-2 meter.

Ev används en vajer i uterummet jag länkade till, jag kan inte se riktigt.

Hur spänner man upp en vajer och är det lätt att ta ner igen om man behöver tvätta gardinerna?

Har även funderat på skena i taket, men i alla fall den IKEA har tycker jag inte fungerar så bra. Själva skenan är det inget fel på, men krokarna som håller tyget släpper hela tiden.

Hur har ni gjort i era uterum?
M Micro skrev:
Det finns runda gardinstänger som blir ca 2,2m långa , 2st sådana täcker ju era 4meter.
Själv har jag typ. långsmala panelbitar som man drar ut med ett kedjesystem och dom är vinklingsbara.
Dom fungerar mycket bra då det är tyngd i botten på dom och man kan ha hela altansidan öppen och det behöver inte vara helt vindstilla för att dom ska hänga neråt.
C CiA skrev:
Vi behöver ha något som skyddar mot solen ibland när vi sitter i vårt uterum, en gardin som hänger i ena hörnet när den inte används och dras fram när den behövs. Vi vill inte ha de där långsmala panelbitarna, utan något i den här stilen:

[bild]

Sidan där vi behöver gardiner är ca 4 meter lång och vill att gardinstyckena ska gå att flytta över hela sträckan utan uppehåll. Gardinerna behöver i sig inte kunna täcka hela sidan samtidigt, det räcker med 1,5-2 meter.

Ev används en vajer i uterummet jag länkade till, jag kan inte se riktigt.

Hur spänner man upp en vajer och är det lätt att ta ner igen om man behöver tvätta gardinerna?

Har även funderat på skena i taket, men i alla fall den IKEA har tycker jag inte fungerar så bra. Själva skenan är det inget fel på, men krokarna som håller tyget släpper hela tiden.

Hur har ni gjort i era uterum?
Hej.
Fick ni någon ordning på era gardiner?
Mvh
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
[bild]
Vi har 12m Ikea aluminiumskena i uterummet.
Gardinerna har hängt där i ett år nu utan problem, jag har smörjt skenan med silikonspray och nu glider det riktigt bra.
Vad är det som ramlar ned hos er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.