9 529 läst · 26 svar
10k läst
26 svar
Garantier på Tretti?
en textmassa som på ett mer omfattande sätt reder ut begreppen kopierat från konsumentverket!
Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för
att varan ska hålla eller fungera under en viss
tid. Enligt konsumentköplagen ska alla fel som
visar sig de första sex månaderna efter köpet
räknas som ursprungliga fel. Om sådana fel
uppstår har man rätt att antingen få varan lagad,
få en ny vara, eller få priset på varan nedsatt.
Garantin kan gälla hela varan eller bara
en del av den. Även om garantin inte gäller
hela varan har du alltid rätt att reklamera om
det är något fel på den.
I praktiken ger lagen alltså en garanti på sex må-
nader. Det är frivilligt för säljaren att lämna garanti
för en längre tid. Säljaren slipper uppfylla
garantin bara om felet beror på till exempel
● en olyckshändelse efter det att du har fått
varan,
● vanvård,
● onormal användning,
● att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningarna.
Enligt konsumentköplagen kan du reklamera
fel på en vara upp till tre år efter köpet. Även efter köpet. Även
om garantin är på ett eller två år, är reklamationstiden
fortfarande tre år.
Under garantitiden ska säljaren reparera varan,
oavsett när den går sönder. Du behöver
inte bevisa att felet fanns redan från början.
Men när garantin har gått ut måste du kunna
styrka att felet fanns från början.
Att du har kvittot kvar är inte obligatoriskt,
om du på något annat sätt kan bevisa att du
har köpt varan i butiken vid ett visst tillfälle.
Men eftersom det är du som ska kunna bevisa
det, är det alltid enklast om du spar kvittot.
Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för
att varan ska hålla eller fungera under en viss
tid. Enligt konsumentköplagen ska alla fel som
visar sig de första sex månaderna efter köpet
räknas som ursprungliga fel. Om sådana fel
uppstår har man rätt att antingen få varan lagad,
få en ny vara, eller få priset på varan nedsatt.
Garantin kan gälla hela varan eller bara
en del av den. Även om garantin inte gäller
hela varan har du alltid rätt att reklamera om
det är något fel på den.
I praktiken ger lagen alltså en garanti på sex må-
nader. Det är frivilligt för säljaren att lämna garanti
för en längre tid. Säljaren slipper uppfylla
garantin bara om felet beror på till exempel
● en olyckshändelse efter det att du har fått
varan,
● vanvård,
● onormal användning,
● att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningarna.
Enligt konsumentköplagen kan du reklamera
fel på en vara upp till tre år efter köpet. Även efter köpet. Även
om garantin är på ett eller två år, är reklamationstiden
fortfarande tre år.
Under garantitiden ska säljaren reparera varan,
oavsett när den går sönder. Du behöver
inte bevisa att felet fanns redan från början.
Men när garantin har gått ut måste du kunna
styrka att felet fanns från början.
Att du har kvittot kvar är inte obligatoriskt,
om du på något annat sätt kan bevisa att du
har köpt varan i butiken vid ett visst tillfälle.
Men eftersom det är du som ska kunna bevisa
det, är det alltid enklast om du spar kvittot.
På vissa utvalda varor ja... Sen när vet jag inte eftersom jag inte säljer dessa utvalda varor. På hela sortimentet har dom aldrig haft det. Eller före -99 ska jag låta vara osagt. Dom följer svensk konsumentköplagsstiftning och i övrigt EHL... Sen att vi blir lika förbryllade varje gång när electroluxservice hävdar 5 år så ser vi det som en bonus varje gångelectroluxaren skrev:
okey småelen är bortaget typ brödrostar och kaffekokareDFYD123 skrev:På vissa utvalda varor ja... Sen när vet jag inte eftersom jag inte säljer dessa utvalda varor. På hela sortimentet har dom aldrig haft det. Eller före -99 ska jag låta vara osagt. Dom följer svensk konsumentköplagsstiftning och i övrigt EHL... Sen att vi blir lika förbryllade varje gång när electroluxservice hävdar 5 år så ser vi det som en bonus varje gång
annars har husqvarna och electrolux 5 år dedan första januari tjugohundratolv
däremot så har ju BSH lite lustiga garantivillkor på olika varor
Passa er för tretti.se dom går in och moddar betygen. Skriver man hur dåliga dom är så mailar dom prisjakt.se och så försvinner betygen. Gå gärna in och sänk dom: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2113
Moderator
· Stockholm
· 52 010 inlägg
Jenkem
Om du vill ge en referens om ett företag eller en produkt på byggahusforum. Så måste du fylla i din profil, komplett och korrekt.
Informationen syns bara för oss som modererar här. Och vi behöver det för att kontrollera trovädigheten i referensen.
Komplettera din profil. Annars måste vi tyvärr ta bort ditt inlägg.
Kan det möjligen vara pga. en felaktig profil som prisjajkt raderat dit omdöme?
/moderator
Om du vill ge en referens om ett företag eller en produkt på byggahusforum. Så måste du fylla i din profil, komplett och korrekt.
Informationen syns bara för oss som modererar här. Och vi behöver det för att kontrollera trovädigheten i referensen.
Komplettera din profil. Annars måste vi tyvärr ta bort ditt inlägg.
Kan det möjligen vara pga. en felaktig profil som prisjajkt raderat dit omdöme?
/moderator