Hej!

Vi har stensatt vår uppfart. Vi hade fått en offert på 105 000 på för 110m2 där det också ingick 5 st plintar, etablering, laser mm. Firman har ett fast pris på 900:-/m2 inklusive urgrävning, bärlager, sättsand och sten.
Innan arbetet satte igång bad vi om att öka ytan cirka 6 m2.

De stötte på en del problem när de började gräva. En del av uppfarten är intill huset. Våran platta är pålad och när de grävt en bit ner märkte det att plattan hängde lite i luften. För att inte nya bärlagret skulle sjunka in under huset satte de L-stöd intill sockeln vilket för mig kändes som en bra plan.

Jag frågade om extrakostnaden detta skulle innebära och han skulle räkna på det men jag skulle betala för L-stöd och mer grus.

När fakturan kom har de också debatterat 16500:- för grävmaskin och extra arbetstid. Tydligen var det en dag extra allt tog. De jobbade ju dock inte enbart med L-stöden den dagen utan även plintarna och en del annat som inte var oförutsett arbete.

De har också tagit betalt för 125 m2 sten x 900:- (112500:) (Offerten sa ju 110 m2 sten och vi beställde 6 m2 extra. Jag tycker inte att man borde behöva betala 9m2 x 900:- (8100:) för spill som han säger om han har ett fast m2 pris för sten + jobb.

Det är fler saker som är märkliga på fakturan men det kan vi nog komma överens om.

Vad säger ni erfarna här på forumet? Verkar dessa saker rimliga?
 
Det känns ju lite oseriöst att fakturera 900 kr kvm för spill. Det är väl inte spill på allt som ingår i de 900 kronorna...

Dessutom 16500 för grävmaskin, ingick inte grävning i priset? Eller fick dom ta dit en större maskin pga felen vid grunden? 16500 känns extremt dyrt för en dag även om det är en 35 tons maskin plus etablering och liknande.
 
Vore det inte bra att fylla upp under plattan om den verkligen hänger i luften ?
 
carlbanan skrev:
Det känns ju lite oseriöst att fakturera 900 kr kvm för spill. Det är väl inte spill på allt som ingår i de 900 kronorna...

Dessutom 16500 för grävmaskin, ingick inte grävning i priset? Eller fick dom ta dit en större maskin pga felen vid grunden? 16500 känns extremt dyrt för en dag även om det är en 35 tons maskin plus etablering och liknande.
Ja, mycket märkligt med spillet :) jag tror dessutom att de har kapat cirka 5-6 stenar totalt eftersom de använt halvstenar.

Angående grävaren så var det grävmaskin cirka 8500:- för den "extra dagen". Det var samma grävare som de använde hela tiden. Han menade på att han hade kunnat använda den någon annanstans den dagen. Men de använde den som sagt till allt grävarbete så det var inte att de behövde någon annan maskin för just det.
 
Jo absolut. De fyllde och packade så mycket grus de kunde innan de satte L-stöden.
Tydligen ska plattan vara konstruerad för att kunna hänga på pålarna då det är gammal sjöbotten där vi bor. Det verkar inte vara helt ovanligt här.
 
En fråga till: de senaste dagarna har jag anat en del ojämnheter på vissa ställen på stenläggningen. Det verkar vara på de ytorna som hjulen på bilarna står/kör. Det är inte helt lätt att se men lägger man ett långpass här och där så kan man se att det är en nivåskillnad på någon centimeter på mitten av passet. Jag förstår att stenen kan sätta sig lite men brukar det gå så fort som på cirka en vecka? Nu är det ju inte så uppenbart men man är ju orolig att det blir mer.
Om detta är ett fel vad är rimligt att göra? Göra om jobbet är ju ett alternativ men vad är rimligt att annars begära som prisavdrag för något liknande?
 
Om jag hade haft en firma som gjort en uppfart, så hade jag absolut inte accepterat sättningar.

Kom först överens med firman om priset, sen så får de lösa ev sättningar tycker jag.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.