Har funderat på det där med färg på skivan, några exempel :

modern-sektion-kitchen-8.jpg
klassisk-koek.jpg
2015-02-02%2B09.29.53.jpg
mS4afAE.jpg

Tycker nog svart ser bäst ut ändå, lite rädd för de där kalkfläckarna dock!? Har ju sett hur helsvarta toaletter kan se ut...
 
Jag tycker att marmor eller trä ser bäst ut till ett sådant kök i grått, men det är förstås en smaksak och jag representerar förmodligen inte den stora massan (jag tycker tex i allmänhet inte om mörka bänkskivor).
 
BirgitS
Svarta bänkskivor tar åt sig väldigt mycket ljus, det ska man tänka på. Vi har svarta granitskivor i ett stort kök med ett 1,5 m långt fönster rakt i väster men det är bara när solen lyser rakt på bänken som vi inte behöver tända belysningen ovanför när vi lagar middag, det räcker inte med att det är ljust i rummet.

Den dag det är dags för oss att göra om köket blir det inte svarta skivor.

Men problem med kalkfläckar har jag inte, men det är klart att vi torkar av efter matlagningen så att det inte blir liggande kvar vattenpölar.
 
  • Gilla
misemose och 2 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Ser mycket snyggt ut! Jag har sett att en del väljer sådan spis som ni valt istället för inbyggd? Vad är fördelen? Eller är det bara looken?
För oss var det huvudsakligen looken men även att få en 90-ugn (vi har inte delad i två). Skönt att kunna göra pizza som räcker till hela familjen eller två olika saker samtidigt (i praktiken är inte skillnaden i temperatur så stor mellan olika maträtter så stor att vi tyckte det var värt med två ugnar)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Nu har du verkligen fått till det, blir fint. Antar att du har minst 250 i takhöjd med tanke på storleken på väggskåpen! Om du funderar på att ha kaffebryggaren under vitrinskåpet så rekommenderar jag att väggskåpen där är 80 höga så inte ångan förstör skåpet, har själv varit med om det!
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag älskar vårt mörka kök i körsbär, svart granit och mörkgrått klinker. Det stämmer att det krävs mycket ljus när man arbetar, men det var ju ingen överraskning så vi har gott om spottar som dessutom går att dimra när man vill ha det mysigare.

Granitskivan heter Galaxy och gnistrar som Australiens schlagerkub i spottarnas sken... Fenomenalt att något så vackert ligger nere i jordskorpan och väntar på att plockas upp!
 
Ögonfröjd skrev:
Nu har du verkligen fått till det, blir fint. Antar att du har minst 250 i takhöjd med tanke på storleken på väggskåpen! Om du funderar på att ha kaffebryggaren under vitrinskåpet så rekommenderar jag att väggskåpen där är 80 höga så inte ångan förstör skåpet, har själv varit med om det!
Vår takhöjd kan bli 238,5 cm efter att vi ersatt det provisoriska innertaket.

Bänkskåpet är 80 cm plus 3,9 cm för bänkskivan, väggskåpen är 100 cm plus 2,8 cm(om den ligger ner), totalt blir detta 186,7 cm minus 238,5 cm blir 51,8 cm och 50 cm är väl vad man säger att arbetsytan ska ha i höjdled?
 
Glömmer du inte benen till bänkskåpet nu? Ca 8 cm
 
Rekommendationen är 56 på Ikeas skåp väggskåpen är ca 40cm djupa så för optimal sikt så bör du ha 80höga väggskåp. Över kylen ska det även var 10cm luft så där måste du ta 40cm höga skåp. Jag skulle aldrig godtjäna att en kund med endast 238cm högt kök köpte 100cm stommarna......
 
falkn skrev:
Vår glaslucka ska aldrig bli varmare än 30 enligt spec.
Lite OT men... Er glaslucka han absolut bli varmare än 30 grader. Möjligen har den ett K-värde på 30 grader vilket innebär att den inte bli mer än 30 grader varmare än omgivande luft. Ingen tillverkare anger en maxtemperatur på luckan annat än som K-värde.
 
snowjim skrev:
Ser mycket snyggt ut! Jag har sett att en del väljer sådan spis som ni valt istället för inbyggd? Vad är fördelen? Eller är det bara looken?
Om du menar varför jag valde fristående spis istället för inbyggd med häll så var det framför allt för att få bredare häll och dubbla ugnar. Sedan gillar jag verkligen fristående möbler. Tycker också det är skönt med ugn och spis på samma ställe istället för ugnen i något högskåp på andra sidan köket.

Och så hade smegspisen rotisseriespett!
 
Wendigo skrev:
Om du menar varför jag valde fristående spis istället för inbyggd med häll så var det framför allt för att få bredare häll och dubbla ugnar. Sedan gillar jag verkligen fristående möbler. Tycker också det är skönt med ugn och spis på samma ställe istället för ugnen i något högskåp på andra sidan köket.

Och så hade smegspisen rotisseriespett!
Förstår, låter som du ägnar lite mer tanke åt matlagning än vad vi gör i familjen :)

Vad är det för bänkskiva? Ser nästan ut som rostfritt?

Imponerande att du kan hålla snyggt i vitrinskåpen, tvivlar på att vi hade fixat det och de e också varför vi nöjer oss med ett vitrinskåp ;)
 
Gammal krogjobbare så jag är lite skadad av att det ska vara skönt att jobba i köket. :)
Dessutom så gillar jag stilen. Schysst med en stor rostfri spis.
Bänkskivorna är rostfria. Specialbeställda från Franke. Det blev oväntat billigt och värt varenda krona. Fantastiskt att kunna tvätta av med stålull och såpa efter matlagningen.

Vitrinskåpen är städade eftersom det är mäklarbilder så ni behöver inte känna någon stress! Fast jag valde vitrinskåp för att få ljus från skåpbelysningen, det ger ett trevligt uttryck tycker jag även om det är lite stökigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.